От 20 септември, когато корабът заседна край Камен бряг са изминали 27 дни. За това време се случи следното-злополучен опит да се разтовари кораба, при което по-голямата част от азотния тор отиде в морето и евакуация на турския екипаж на 6 октомври. Два дни по-късно
повдигнаха обвинения на капитана и неговия помощник.
Огледите и поисканата техника така и не помогнаха корабът да се разтовари.
Сложни процедури и изчакване, заради лошото време доведоха до там корабът да потъне повече и да продължи да се намира на същото място до днес.
Сега данните на екоминистерството показват - изтичане на петрол и силна миризма на нефтопродукти около заседналия кораб "Вера Су". Пробите и огледът са били направени вчера, а сигналът за наличието на мазно петно е бил подаден от Гранична полиция.
При огледа на място екоекспертите са установили, че петното е с диаметър около 50 сантиметра. Освен това служители на Басейнова дирекция са взели проба от водата и резултатът показва, че стойността на амониев азот превишава три пъти измерваните досега стойности. Тъй като екоекспертите отказаха коментар пред медиите, от прессъобщението не става ясно дали има замърсяване или стойностите са в допустимите норми.
Колкото до изтичането на петролни продукти от кораба - категорична причина за това от Морска администрация не могат да посочат, защото времето в района на Камен бряг е много лошо и оглед не може да бъде направен.
Морска администрация е уведомена за излива от екоминистерството. След сигнал от гранична полиция за забелязано петно край кораба, екип на министерството е взел две проби от водата.
Две са основните версии за появата на мазното петно до кораба. Едната е, че петролът идва от отдушниците на машинното отделение, което от няколко дни е наводнено. А другата е, че е от спасителната лодка на “Вера Су”. Заради лошото време вчера тя се е откачила от кораба и се е разбила в скалите. В резервоара й е имало около десетина литра гориво, което вероятно е изтекло.
"Това е кораб. По него има всякакви механизми и има някакво дребно изтичане. Казвам дребно, защото всички са категорични, че е било временно, за малко, но съществува. Така е, но днес няма нищо. Нищо не е установено. Размило се е, каквото е излязло", обясни кап. Валентин Енчев, от ”Морска администрация”
Само оглед на кораба може да даде отговор на въпроса откъде изтича гориво, но такъв на този етап е невъзможен. От снощи вълнението на морето в района на Камен бряг е най-високото от деня, в който заседна кораба. Вълните са близо три метра и спасителна операция в момента е невъзможна.
"Всякакъв план, който се прави с идеята да има прозорец за няколко дни става все по-труден за това, но план се прави и план има. Трябва да се каже, че на нас са ни необходими поне 4 - 5 дена нещо да се започне. При прозорци от един ден само можем да направим някакви дейности, водещи до счупване на кораба", допълни кап. Енчев.
Заради лошото време наводняването на кораба продължава. В резултат на това плавателният съд е натежал и е затънал с още около 50 сантиметра.
По темата работиха: Нора Бочева, Нивелина Няголова