НОВИНИ

Изваждането на подводния апарат "Титан" ще е не по-малко сложно от намирането му

Мартин Гицов
от Мартин Гицов
23:07, 21.06.2023 (обновена)
Чете се за: 03:07 мин.
По света
Снимка:
Слушай новината

Обратно броене за живота на петимата туристи на борда на дълбоководен апарат, изчезнал по време на експедиция до останките на "Титаник" в Атлантическия океан. Въздухът им ще свърши утре в ранния следобед наше време, те разполагат и с ограничено количество храна и вода.

Американската брегова охрана обяви, че търсенето продължава в район, където са доловени подводни звуци, но призна, че не може да каже какъв е техният произход. Зоната на издирване се разширява до площ два пъти колкото американския щат Кънектикът.

Оставащото количество кислород зависи от редица фактори, включително състоянието на батискафа и наличието на енергия. Дори да бъде открит, изваждането му би било изключително трудно заради голямата дълбочина. Останките на "Титаник" са на 3810 метра под морското равнище.

Към операцията се присъединява френски подводен робот, способен да се спусне на дълбочина 6000 метра. Той разполага с дистанционно управляеми манипулатори, способни да режат въжета. Френският робот не може да изведе самостоятелно батискафа на повърхността, но може да помогне той да бъде закачен от друг кораб, който да го изтегли. Роботът "Виктор 6000" се управлява от 25-членен екипаж, може да работи без прекъсване 72 часа, без да се налага спиране през нощта.

"В хода на операция по търсене и спасяване, винаги имате надежда, затова правим това, което правим. Относно регистрираните шумове, да ви кажа честно, не знаем какви са. Самолети ги засякоха и затова са там, затова спуснаха сонарни буйове във водата. Добрата новина е, че търсим в района, където са засечени шумовете и ще продължим да го правим", обясни кап. Джейми Фредерик от бреговата охрана на САЩ.

Изчезналият батискаф тежи 9,5 тона и развива скорост от 5,6 км/ч чрез електродвигатели. Разполага с мощни ЛЕД-фарове, сонарна навигационна система и високотехнологична камера. Стените от въглеродни нишки са дебели 13 сантиметра. Пасажерите сядат на пода и подпират гърбовете си на извита стена. На борда има и малка тоалетна.

Батискафът се спуска от малка платформа, която се превозва от кораб. Управлява се с контролер на видеоигра. Екипът на подсигуряващия кораб следи местоположение и изпраща текстови съобщения на пилота с инструкции за навигация. Системите му поддържат живота на до пет души в продължение на 96 часа, които изтичат в четвъртък.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Испания с класика срещу Румъния на старта на Евро 2023 за младежи
Испания с класика срещу Румъния на старта на Евро 2023 за младежи
Според икономическия министър България не е напълно готова да произвежда 155-милиметрови снаряди
Според икономическия министър България не е напълно готова да произвежда 155-милиметрови снаряди