Къде изчезнаха такситата на София?

Софи Цветкова
от Софи Цветкова
07:08, 05.10.2021
Чете се за: 03:47 мин.
У нас
Снимка: БГНЕС
Слушай новината

Все по-малко жълти коли – затова предупреждават таксиметровите шофьори, все по-трудно ще става да си поръчаш такси в столицата.

По думите на представители на бранша, на територията на столицата таксиметровите шофьори са намалели близо наполовина през последната година, като водачите вече са около 3000 души, при 6000 преди година.

Само преди няколко месеца цената при първоначално качване беше увеличена. Това се случи след редица протести от страна на бранша. Доводът отново беше нерентабилността на дейността им. Тогава дневната тарифа при качване се покачи от 1,54 лв. до 2,27 лв., а нощната от 1,76 лв. до 2,58 лв., при досегашна около 77 ст. И това беше първото увеличение на цените на такситата от 9 години насам.

Това, което най-много се отразява на работата им и тогава и сега е, разбира се, коронакризата – те твърдят, че икономически мерки за тях няма. Сега новите ограничения на работата на заведенията и нощните клубове се отразява пагубно на бранша – заради това те са загубили 70% от работата си.

И така много шофьори се отказват от работата си, а това води и до сериозните затруднения да си поръчаш такси, които вече наблюдаваме. 30 минути поне трябва да си предвидят клиентите в момента само, за да им намерят кола. Като прибавим и огромните задръствания сутрин, пътят до работата става над 1 час.

Освен това основен фактор е и поскъпването на горивата. Цената на метана, на който карат повечето таксиметрови шофьори в София вече преминава 2 лв. на повечето места. Като самоосигуряващи се лица, шофьорите поемат разходите за гориво, за местните авансови данъци, за ремонт и лизинг на колите. Тези разходи възлизат на около 2000 лв., тоест той започва да печели за себе си едва след като изкара тази сума.

Ролята на таксиметровите компании е единствено да подават адреси и автомобили на лизинг. Така без достатъчни приходи те не могат да покриват разходите си.

Какви са исканията им?

По-високи дневни и нощни тарифи, както и държавата да поеме по-голяма част от патентния данък за 2022 г. Общинската комисия по транспорт в София вече взе решение да се намали патентния данък за таксиметровите превозвачи в София за 2022 г. Вместо 850 лева, той ще е възлиза на 300 лева.

Максималните и минимални тарифи, по които таксиметровите компании возят, се определят от общинските съвети, съгласно Закона за автомобилните превози. Различни са исканията за максималните и минималните тарифи от различните браншови организации. Те варират от 25 до към 45%, както и тарифите да се актуализират веднъж годишно по закон.

Разбира се, стои и другата гледна точка, а именно тази на клиентите - колко са склонни да плащат за тези услуги, още повече, предвид и ниските тарифи до момента, с които сме свикнали.

Какви са настояванията на бранша и как работят шофьорите в условията на пандемията - вижте повече подробности във видеото

Гледайте още теми от "Денят започва"

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Възможно е днес да започне разтоварването на кораба "Вера Су"
Възможно е днес да започне разтоварването на кораба "Вера Су"
Режим и токови удари са ежедневие в Глоджево и още три села
Режим и токови удари са ежедневие в Глоджево и още три села