НОВИНИ

Камиони рушат пътищата, липсва ефективен контрол

Мария Чернева
от Мария Чернева
20:25, 24.08.2023
Чете се за: 05:52 мин.
У нас
Слушай новината

Асфалтът на по-голямата част от републиканската пътна мрежа при температури над 35 градуса става пластичен - признават от Агенция "Пътна инфраструктура". Въпреки това участъците, по които се спира движението на тежкотоварни камиони в горещите дни са единични.

Освен това АПИ не успява да контролира ефективно теглото на камионите, тъй като сензорите които ги засичат и са част от електронните системи за събиране на такси не били калибрирани, някои от тях и не работят.

Една от най-невралгичните точки във Варна. Целият трафик от камиони и туристи за Бургас минава оттук. И не стига километричното задръстване и трудния ляв завой под наклон, ами асфалтът се е надиплил като плисирана пола.

Ивайло Желязков - Европейски център за транспортни политики: Всичките товарни автомобили за пристанището, всичките, които са за почивка, минават оттук и никой не се е заел с този участък. Само вижте автомобилите как намаляват, за да не стане катастрофа. Защото бабуните, заради разтопения асфалт и заради тежкотоварния трафик, със сигурност са над половин метър.

Освен заплашителното клатушкане и разпиляване на част от товара на камионите, преодоляването на асфалтовото плисе крие риск и за леките коли. Затова сигналите към институциите валят непрекъснато.

Ивайло Желязков: И 5 години няма кой да оправи тази опасна част.

С подобни плисета се отличава и асфалтът пред пристанището. В жегите логично, трафикът е засилен заради жътвата и износа на зърно. Но пък е едно от малкото места, в което товарът на камионите се тегли точно. И АПИ ако поиска, може да си вземе нужните данни за контрол. Защото излиза, че стоте сензорни кантари, монтирани уж в рамките на новата електронна ТОЛ система, не вършат никаква работа. Част от тях вече били извън строя, износени от експлоатация, информират от пресцентъра на агенцията. Работещите пък не били калибрирани.

инж. Ясен Йорданов - председател на УС на Агенция "Пътна инфраструктура": Смисълът на другите, за които сме давали милиони е да бъдат сертифицирани и да бъдат въведени в правилна експлоатация. Защото те в момента генерират данни, но тези данни не могат да бъдат използвани за санкциониране на претоварените автомобили.

Или контролът на тежкотоварните автомобили от масов, непрекъснат и от сто точки, се извършва спорадично, на случаен принцип само от 12 електронни везни от мобилните екипи на АПИ. Които от началото на годината са издали едва 308 наказателни постановления за камиони с товар над нормите. Нищожно малко, като се има предвид трафика на камиони натрапчиво видим по магистралите. Където и без електронни везни могат да се установят нарушителите. Стотици като този, например, който е надградил оригиналния кош на камиона и товарът му със сигурност е над допустимата гаранция от производителя на камиона. И пред ежедневните катастрофи с тирове, рушенето на пътя изглежда по-малкия проблем.

Ангел Попов - Европейски център за транспортни политики: Това е убийство за пътя. Претовареният автомобил е предпоставка за пътнотранспортно произшествие с много вреди. Дай боже да не са човешки.

Диана Русинова - Европейски център за транспортни политики: Спомняте си, скоро имаше един случай с един камион, за който имаше съмнение, че е бил претоварен на "Тракия", близо 24 часа беше затворена магистралата заради този случай, когато най-вероятно гумата му се спука заради това, че е претоварена и износена.

И липсата на ефективен контрол на тежкотоварните камиони заради неработещите сензори би трябвало да е проблем на разследващите органи. Защо изпълнителят на поръчката не ги е лицензирал, защо три години след като са монтирани не работят?

инж. Ясен Йорданов: "Не мога да кажа към настоящия момент кой е забавил сертифицирането. Това нещо, може би трябва да бъде проверено и проучено. Но към настоящия момент, ние сме се фокусирали в това да изграждаме и да повишаваме ефективността на системата.

И от АПИ вече са обявили обществена поръчка за калибрация и поддръжка на съществуващите кантари. Въпреки че на сайта си отдавна са обявили договор за мониторинг, експлоатационна поддръжка и надграждане с нови функционалности на електронната си тол система. Но дори и в изправност, сензорите за мерене на тегло не можели да се използват за контрол, а само за статистика - ни информират от АПИ. Ако това е така, то ние ще сме единствените в евросъюза.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Пореден протест в Цалапица след убийството на Димитър Малинов
Пореден протест в Цалапица след убийството на Димитър Малинов
Амиго Северозапад отбеляза шест гола за втора победа в Шампионската лига по футзал
Амиго Северозапад отбеляза шест гола за втора победа в Шампионската лига по футзал