84 – точно толкова дни ни делят от първото състезание за сезон 2025 във Формула 1, домакин на което ще бъде пистата „Албърт Парк“ в Мелбърн. И докато основните въпроси, които феновете си задават са „Ще приключи ли доминацията на Макс Верстапен? и „Как ще се справи Люис Хамилтън във Ферари“, то внимание заслужава да се обърне и на новобранците на грида.
Всъщност, през следващата кампания те ще бъдат цели 6, което се случва за пръв път от над 10 години насам. В следващия материал ще ви разкажем именно за “новите” имена във Формула 1, макар и някои от тях да са вече познати за привържениците.
Лиъм Лоусън
Понятието „дебютант“ може би не е най-подходящото за Лоусън, но пък е факт, че 2025-а ще бъде първата му година в спорта, в която той е със статут на постоянен пилот. Новозеландецът е поредният състезател, който излиза от академията на Ред Бул, а през последните две кампании вече записа няколко старта като част от екипа на РБ. Преди броени дни обаче стана ясно, че Серхио Перес повече няма да кара за „биковете“, което оваканти мястото до световния шампион Макс Верстапен. Тежката задача да бъде съотборник на нидерландеца ще има именно Лоусън, който за своите 11 надпревари зад гърба си на три пъти успя да влезе в точките. По пътя си до Формула 1 Лиъм има зад гърба си едно второ място в ДТМ през сезон 2021, а година по-късно финишира трети в шампионата на Формула 2. Въпреки това обаче новозеландецът трябваше да чака цели три години за титулярно място сред най-добрите, а фактът, че той получава правото да се състезава за Ред Бул вместо далеч по-опитния Юки Цунода подсказва, че в австрийския тим очевидно имат повече вяра в уменията на Лоусън. Самият той обаче не бива да забравя, че през последните години пилотското място до Макс Верстапен често се оказва много „ветровито“ и при първите колебания 22-годишният Лиъм може да се окаже в друг отбор или дори извън Формула 1.
Оливър Беърман
Младият британец също вече е усещал от вкуса на Формула 1, като през март тази година той направи паметен дебют, заменяйки Карлос Сайнц в екипа на Ферари и класирайки 7-и в Гран при на Саудитска Арабия. През юли Беърман официално беше обявен за пилот на Хаас през следващата година, като първото му състезание за американския екип дойде преждевременно по време на Гран при на Азербайджан два месеца по-късно. По улиците на Баку британецът отново демонстрира своите умения и финишира 10-и, с което се превърна в първия пилот в историята, който печели точки в първите си две надпревари за два различни отбора. Добрите впечатления, оставени от Беърман, все пак донякъде бяха помрачени от инцидентите, в които той беше въвлечен в Бразилия, но въпреки това очакванията към него през 2025-а ще бъдат големи. Любопитното е, че съотборник на Оливър през следващата година ще бъде друго ново име в редиците на Хаас, но с далеч повече опит във Формула 1 – Естебан Окон.
Джак Дуън
Австралийският пилот на Алпин, по подобие на предишните двама, също вече дебютира, като замени Окон за последната надпревара през този сезон в Абу Даби. В периода 2020-2023 Дуън понатрупа сериозен опит в шампионати като Формула 3 и Формула 2, където зад гърба си той има едно второ и едно трето място. Пътят на австралиеца към Формула 1 започва като част от академията на Ред Бул, но през 2022-а година той се присъединява към програмата за развитие на млади пилоти на Алпин. Новината за неговото промотиране в първия тим беше обявена още през август, с което всъщност Дуън стана и първият пилот от академията на Алпин, който достига до първия тим или поне в новата история на екипа, който в предишни години носеше имена като Рено и Лотус. Трябва да се отбележи още, че австралиецът заслужи своето място на грида за догодина, след като победи в директен спор синът на седемкратния световен шампион Михаел Шумахер - Мик. Битката между двамата се проведе по-рано тази година на пистата "Пол Рикар" във Франция, а по думи на самия Джак тя е била "странна", тъй като двамата с Шумахер са много добри познати покрай добрите взаимоотношения на техните бащи - Мик и Михаел. И докато наследникът на легендарния германския пилот определено не се справи с напрежението да бъде част от Формула 1, то към Джак Дуън очаквания също няма да липсват, защото феновете на моторните спортове помнят добре постиженията на неговия баща Мик, който е петкратен световен шампион в MotoGP между 1994 и 1998-а година.
Андреа Кими Антонели
Сред всички дебютанти за предстоящия сезон, безспорно името на Кими Антонели предизвиква най-сериозен интерес. Причината – младият италианец заменя не кого да е, а седемкратния световен шампион Люис Хамилтън. Напускането на британеца оваканти мястото във втория болид на Мерцедес още в началото на тази година, като очаквано сезонът премина под знака на въпроса кой ще кара редом до Джордж Ръсел през 2025-а година. С времето Антонели се утвърди като фаворит за свободната позиция в екипа на „сребърните стрели“, въпреки че при дебюта си в първата свободна тренировка за Гран при на Италия младият пилот катастрофира на „Параболика“ (б.р през 2021-а завоят беше преименуван в памет на Микеле Алборето). Шефът на Мерцедес Тото Волф защити италианеца след инцидента и всъщност няколко часа по-късно обяви, че именно Антонели ще бъде титулярен пилот за Мерцедес през 2025-а година. Решението бе прието със смесени чувства в падока на Формула 1, като мнозина решиха, че Андреа е все още твърде млад, за да се справи с предизвикателството. Част от експертите съзряха паралел със ситуацията между италианеца и Макс Верстапен, защото преди десет години от Мерцедес са се интересували силно от нидерландеца, но тъй като е нямало как да му предложат титулярно място във Формула 1, той е предпочел офертата на Ред Бул. Дали в действителност това е така – може би само Тото Волф знае, но едно е сигурно – представянето на Андреа Кими Антонели през следващия сезон ще бъде следено под лупа, но както самия Волф намекна едва ли може да се очакват чудеса от италианеца заради когото шефът на Мерцедес очаква в екипа догодина „да си скубят косите“. За финал само трябва да кажем, че преди Формула 1 Антонели изкара само един сезон във Формула 2, където записа две победи и в крайна сметка се нареди 6-и в крайното подреждане.
Габриел Бортолето
И като стана въпрос за Формула 2, редно е да продължим с шампиона за сезон 2024 – Габриел Бортолето. През последните две години бразилецът е на гребена на вълната, като последователно спечели титлите във Формула 3 и Формула 2 и някак логично от следващата година вече ще бъде част от Формула 1. Впрочем, Бортолето прекъсна една негативна тенденция, а именно първенецът във Формула 2 да не успява да направи следващата крачка и да се състезава сред най-добрите. И докато Оскар Пиастри все пак получи своя шанс, макар и не веднага след своя триумф (2021 г.), следващите двама – Фелипе Другович и Тео Пуршер – бяха принудени да търсят своето развитие другаде. Не такъв обаче е случаят с Бортолето, който дори беше освободен от своя договор с академията на Макларън, за да подпише такъв със Заубер, който ще му позволи да кара за тима през 2025-а година. Съотборник на бразилецът ще бъде един от най-опитните пилоти на грида в лицето на Нико Хюлкенберг, като те двамата ще имат за задача да подпомогнат максимално развитието на екипа, който през 2026-а ще бъде официално ребрандиран като Ауди. А дали Габриел Бортолето ще се задържи достатъчно, за да седне и зад волана на болида на немския производител, само времето ще покаже. Бразилецът обаче със сигурност е един от най-високо ценените таланти в спорта понастоящем, като ласкави думи по негов адрес изказаха вече имена като един Матиа Биното, Макс Верстапен и шефът на Макларън Андреа Стела.
Исак Хаджар
Раздялата на Ред Бул със Серхио Перес и последвалото ангажиране на Лиъм Лоусън в последните дни, изведнъж отвориха още едно място на грида за следващия сезон в екипа на Рейсинг Булс (б.р РБ до тази година), което в крайна сметка отиде при Исак Хаджар. Роден в Париж, в семейство на алжирски физици, Хаджар се състезава под френски флаг, а през тази година направи впечатление с представянето си в шампионата на Формула 2. Всъщност Исак беше пилотът с най-много победи през годината – 4, макар това да не му бе достатъчно да се пребори с Габриел Бортолето за шампионската титла. Второто място в генералното класиране обаче бе достатъчно за ръководството на Ред Бул да гласуват доверие на французина да кара за втория отбор на екипа във Формула 1 от следващия сезон. По този начин Хаджар ще се превърне в поредния пилот от академията на „биковете“, който извървява целия път до най-високото ниво, но остава въпросът дали няма да бъде и сред тези, които не успяват да доразвият своя потенциал заради високите изисквания на Д-р Хелмут Марко. За своята дебютна кампания Исак Хаджар ще има за съотборник друг пилот, преминал през академията на Ред Бул – Юки Цунода, който започва своя пети пореден сезон във Формула 1.
Последвайте нашия канал "Спорт по БНТ" във Viber
Последвайте ни и във Фейсбук, за да сте винаги в час с последните спортни новини
Намерете БНТ в социалните мрежи: Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok
Гледайте НА ЖИВО спорт безплатно на: