След 13 дни край скалите на Камен бряг, заседналият кораб "Вера Су" потъва. Това обяви днес министърът на транспорта Христо Алексиев. Установено е, че трюмът му се пълни с вода.
Министърът подчерта, че приоритет е животът на моряците и са взети превантивни мерки за бързата им евакуация.
Според директора на Главна дирекция "Аварийно-спасителна дейност" Румен Николов няма драстично наводняване на трюма, където се съхранява азотният тор.
"Проникването на вода в трюма, вярно не искам да заблуждавам някого, че вода няма, но не е изключено това да е от някой вентилационен отвор", заяви Румен Николов ГД "Аварийно-спасителна дейност".
Николов подчерта, че трябва да се вземат мерки, които да предотвратят разлив на гориво.
Към мястото на инцидента идва плавателен съд и утре сутринта ще застане до кораба, за да се прехвърли още гориво. Част от него ще остане в резервоарите на "Вера Су", тъй като е необходимо за работата на корабните системи.
"Наличието на това гориво даде възможност снощи корабът да бъде в това състояние, тъй като беше разпоредено от наши специалисти корабът да пусне двигателя си и благодарение на това да бъде установен в позицията, в която е и да се съхрани, тъй като вълните си оказват своето", допълни Румен Николов.
Министърът на транспорта Христо Алексиев обяви, че според становище от Европейската агенция по морска безопасност, азотният тор не е опасен товар. Така той обясни защо не е започнало веднага разтоварването на кораба.
"Действие от страна на държавата, без да се даде възможност на корабособственика да реагира, е враждебен акт и грубо нарушение на всички европейските норми за корабоплаване. Ако не спазваме никакви норми, държавата може да бъде осъдена. Държавата трябва да действа адекватно, а не като пиратска държава", каза Христо Алексиев – министър на транспорта.
Анализът на взетите от морската вода проби показват ниско съдържание на амониев азот, заяви министърът на околната среда Асен Личев. Той е категоричен, че опасност за морските обитатели в района на замърсяването няма. Според него липсата на техника за реакция при бедствие на море е сериозен проблем.
Утре се очаква леко подобрение на времето. А след източването на горивото, ще започне разтоварването на азотния тор. Това ще стане с кран, който е разположен на самоходна платформа.
Автор: Петър Дойкински