НОВИНИ

Красимир Вълчев: Не възнамерявам да предлагам отмяна на външното оценяване след 4. и 10. клас

Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
09:35, 30.01.2021
8525
Чете се за: 04:37 мин.
Още
Слушай новината

Не възнамерявам да предложа на това Народно събрание отмяна на Националното външно оценяване в 4-ти и 10-и клас. Тъй като не считам, че епидемичната ситуация през юни, когато изпитите се провеждат, ще бъде по-лоша, отколкото е сега.

Това заяви в "Денят започва с Георги Любенов" министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.

Омбудсманът поиска отмяна на матурите за 4-ти и 10-и клас

"Дадохме възможност 1-ви - 3-ти клас да се удължи с три седмици учебната година, 4-ти - 6-и клас с две седмици. 313 училища избраха тази възможност. Над 300 училища ще учат през юни за сметка на декември", каза още министърът.

Той сподели, че желанието от началото на учебната година е да има максимум присъствено обучение, но осъзнава, че то не може да се реализира. Ако върнем всички ученици, рискуваме след това всички отново да останат вкъщи - допълни Вълчев.

"Януари, февруари са най-епидемичните месеци всяка година. Ние през януари имахме относителен късмет, нашите мерки дадоха ефект. Успяхме да направим така, че близо половината ученици да учат през целия месец и това е най-добрата новина", каза той.

По думите му, онлайн обучението е спасило натрупването на дефицити, забавянето в образователното развитие на децата. То е по-добра алтернатива на нищото, но в никакъв случай не е пълноценна алтернатива на присъственото обучение.

Според министъра много са споровете дали училищата и учениците са основните фактори за разрастване на заразата и няма съмнение, че те допринасят. Въпросът е колко - в някои случаи повече, в други по-малко, в зависимост от възрастта на учениците, от предприетите мерки.

"Доказа се тезата, че малките деца не са основните заразители. Колкото по-малки са децата, по-малко рецептори имат, по-малко репликират вируса, безсимптомните преносители по-малко заразяват. Не са проблемът децата. Проблемът е класната стая", каза още Вълчев.

Първи-четвърти клас не са учили по-малко от предходни години присъствено, а като цяло са учили повече, тъй като предходни години има една седмица екскурзии, две-три седмици грипни ваканции, ваканциите поради усложнена климатична обстановка. В момента има 5-и - 12-и клас близо 600 деца, които са избрали да останат да се обучават вкъщи - обобщи министърът.

Според него системата като цяло функционира, но проблемът е, че електронното обучение от разстояние не може да бъде компенсаторна заместваща алтернатива на присъственото обучение - намалява мотивацията за учене, ефективността на педагогическото взаимодействие не е толкова силна, и тези загуби са толкова по-големи, колкото са в по-ниска възраст децата.

Как ще учат децата след връщането на всички класове в училище

Вълчев обясни, че повечето родители искат децата им да учат в клас.

"Настроенията се менят, преди два месеца на цялата общественост мненията бяха 50 на 50. Сега категорично родителите и учителите са сигурни за присъственото обучение. Единственото, което можем да сложим на везната срещу здравето, е образованието. Това е, за което поехме риск", допълни той.

За тази седмица има малко увеличение на случаите спрямо миналата, но като цяло сме в благоприятен сценарий. Ако този сценарий се задържи, може да се мисли за по-голямо разхлабване.

Няма антиваксърска настройка сред учителите, категоричен беше министърът. Има предпазливост. Има едно изчакване. Въпреки това, има 24%, които са заявили желание за ваксинация.

"С БНТ2 на училище" в помощ на учениците от 7-и и 12-и клас

Гледайте повече от "Денят започва с Георги Любенов"

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Временно са затворени пътищата Драгалевци - Алеко и Бояна - Златните мостове
Временно са затворени пътищата Драгалевци - Алеко и Бояна - Златните мостове
Петима загинаха при катастрофа с хеликоптер в Куба
Петима загинаха при катастрофа с хеликоптер в Куба