Пътят, на който загина Сияна, продължава да е в същото състояние
Месец след катастрофата, в която загина Сияна, проверяваме състоянието на пътя край Телиш. Случаят със загиналото 12-годишно момиче провокира освен недоволство заради лошо поддържани пътища и реакция на институциите. Екип на "По света и у нас" направи експеримент как се пътува по неремонтирана от години отсечка между Козлодуй и Видин, която би трябвало да е резервен маршрут, по който при нужда да се изтеглят работещите в АЕЦ "Козлодуй".
На пътя, край мястото, където загина Сияна, има поставени само нови знаци, които намаляват максималната скорост, с която могат да се движат автомобилите. Дупките и неравностите си стоят. Те не могат да бъдат ремонтирани по две причини - първо заради продължаващото разследване, което проверява и състоянието на пътя, и втората причина е, че няма откъде да бъде пренасочен трафикът, тъй като пътят Мездра - Ботевград още не е готов.
В големи части от този участък обаче няма дори и хоризонтална маркировка, въпреки много катастрофи. Липсата на маркировка по пътищата у нас се оказва по-скоро правило, а не изключение. През последните седмици ви показахме много такива пътища, а на 17 април попитахме и Агенция "Пътна инфраструктура", но отговори на въпросите ни така и не дойдоха вече повече от две седмици.
А пътят Козлодуй - Лом - Арчар - Видин е много натоварен, но и осеян с безброй дупки. Шофьорите буквално шофират на зиг-заг. Освен че е натоварен - този път е от ключово значение за евакуацията на Козлодуй при производствена авария в АЕЦ "Козлодуй". Попитахме АПИ. От Агенцията не застанаха пред камерата ни, но чрез пресцентъра си ни изпратиха кратки отговори на част от въпросите, които зададохме.
"Служител съм в АЕЦ и пътят в последните 5 - 6 години е в това трагично състояние".
"Пътят е много лош. Изпочупиха колите".
"Дупките са до коляно".
Според АПИ през април са изкърпени най-компрометираните участъци на пътя Козлодуй - Лом - Арчар. От Пътната агенция не отговарят на въпросите колко пари са инвестирани в поддръжката на пътя през изминалите три години, нито кой е контролирал дейността на пътноподдържащата фирма. Хората в село Ковачица казват, че заради дупките къщите им се тресат когато преминават тирове.
"Правят някакви козметични ремонти, ама водата си стои в дупката, но сипват асфалт върху водата. Е, кога ще стане това? Кога ще се хване този асфалт за тази вода".
"От година е така и надолу е така, колите се трошат. Викат си хората пътна помощ и си ги прибират, и никой не обръща внимание на това нещо".
Служител в АЕЦ "Козлодуй", който живее в Лом, вижда екипа ни докато снимаме част от пътя на територията на област Монтана.
"Аз помислих, че сте закъсали. Всеки ден има по няколко, това си е наше наречие - "оставили кости по пътя" и това е положението. Трагично е. Камиони съм виждал закъсали".
Пътят е част от аварийния план за евакуация от Козлодуй към Лом при производствен инцидент в атомната електроцентрала.
- Може ли по този път да бъде евакуиран Козлодуй към Лом?
- Не. В това състояние никога.
- Ще се евакуират през други места и готово или няма да минават оттук или ще минават бавно. Няма да бързат при евакуацията.
От АПИ не отговарят на въпроса дали в това състояние пътят може да поеме евакуация от Козлодуй към Лом. Отговарят обаче, че отсечката от Арчар към Добри дол и Видин може да изпълни предназначението си по плана за евакуация. Решаваме да видим какво е състоянието на пътя след Лом.
- Този път откога е така?
- Откакто се помня. И все по-зле става. Бил е и по-добре.
Ситуацията след Лом към Арчар не се променя. Дупките са все повече, колите са принудени да се движат като слалом, ако не искат да спукат гума.
"Този път винаги е бил в окаяно състояние. Тук пътуват децата с автобус от селата Септемврийци, Добри дол, Сливата. Пътуват за град Лом, където учат. Пътят се е виждало в какво състояние е. Няколко пъти се е случвало автобусът да бъде засечен, да спира в дупки. Деца падат от внезапно спиране. Никой не предприема абсолютно никакви действия".
За този участък от Агенция "Пътна инфраструктура" казват, че има проект за основен ремонт, но все още се подготвя процедура за избор на изпълнител. Не отговарят на въпросите защо липсва маркировка на пътя. Казват, че през миналата година е поставена такава, но в участъка след село Арчар към Видин и тази година щяла да бъде освежена.