НОВИНИ

Защо загина подполковник Терзиев? Вдовицата му зададе въпроси към разследващите катастрофата

Александър Марков
от Александър Марков
11:30, 24.09.2021
6037
Чете се за: 08:12 мин.
У нас
Снимка:
Слушай новината

Министерство на отбраната е приключило с всички дейности, които по закон трябва да се извършат за изясняване на обстоятелствата, свързани с инцидента с падналия МиГ-29, при който трагично загина подполковник Валентин Терзиев. Това стана ясно от думите на министъра на отбраната Георги Панайотов на брифинг пред медиите, на който присъства съпругата и синът на подполковник Терзиев.

Пресконференцията премина под формата въпроси-отговори от съпругата на Терзиев Димитрина Попова към висшето ръководство на МО и ВВС.

Стана ясно, че решението да сниши на височина под 2000 м. е взето от подполковник Терзиев. Именно 2000 м. е била минимално допустимата височина, разписана от командира на ВВС ген.-майор Димитър Петров. Терзиев е имал най-много летателни часове от пилотите в Трета авиобаза "Граф Игнатиево", от 2015 г. досега е стрелял пет пъти с ракета, което е най-много.

Два часа преди полета друг пилот със същия самолет е изпълнил същата задача на Шабла. Терзиев е бил уведомен за учението през есента на 2020 г. и е подготвян достатъчно време, по оценка на ръководството на ВВС.

Още веднъж беше оповестено, че никой не му е разрешавал да падне под 2000 м височина и да развие над 900 км/ч, след като е получил заповед да сниши на 3000 м при скорост от 800 км/ч.

Димитрина Попова попита полковник Василев - ръководител на екипа, изготвил доклада във връзка с катастрофата, ако причина за катастрофата не е човешка грешка и няма техническа неизправност на самолета, какво е загуба на пространствена ориентация и защо не се води пилотска грешка.

Полк. Василев разясни, че загубата на пространствена ориентация се получава поради психофизичните особености на организма. Когато полетът се извършва без визуални ориентири извън кабината, с малки линейни ъглови отклонения, може самолетът да промени пространственото си положение в голяма степен без пилота изобщо да се ориентира като това.

Ако пилотът осъзнава ситуацията и предприеме грешни действия, е пилотска грешка. В случая обаче пилотът не е осъзнал в каква ситуация се намира и не се счита за пилотска грешка. Последните действия на Терзиев са да докладва. Ако осъзнава, че се намира в аварийна ситуация, той няма да направи тази грешка, каза полк. Василев и цитира текст от доклада за това какво е аварийна ситуация: "Започването на завоя в дясно с висока скорост над 900 км/ч, в режим на снижение, води до прерастване на ситуацията в аварийна".

В следствие на пространствената дезориентация у подполковник Терзиев е възникнала зрителна илюзия, че е в хоризонтален полет и е предприел маневра без да повдигне носа на самолета, допълни полк. Василев.

На въпрос на Попова стана ясно, че всички документи за разследването са в прокуратурата. Предоставени са и на Народното събрание.

Тя попита кой е ръководителят на задачата и отговорът беше, че Министерството на отбраната няма право да разгласи името му, не може да започне служебна проверка. Това трябва да стане след като прокуратурата си свърши работата. Тогава може да се търсят виновни, каза военният министър.

Извлечена е информация от черната кутия на разбилия се край Шабла изтребител

На въпрос на Попова командирът на ВВС ген.-майор Димитър Петров заяви, че подполковник Терзиев е провеждал подготовка за учението от началото на годината, а за стрелбите около месец преди това. По време на подготовката не се извършват стрелби, стана ясно още.

Попова настоя за отговор кога е извършвана подобна стрелба с МиГ-29 по падаща мишена, нощно време, но не получи конкретен отговор.

Министърът на отбраната заяви, че Валентин Терзиев е бил подготвен за тази задача. За това беше категоричен и командирът на ВВС.

Министърът обаче смята, че нальотът е недостатъчен. Категоричен е, че българската армия има нужда от превъоръжаване.

На въпрос защо не е сработила системата за предупреждение за близост до земята ген.- майор Димитър Петров отговори, че тя сработва, когато самолетът е хоризонтален към земята, но потвърди, че е била включена.

Бригаден генерал Николай Русев заяви още, че отговорност на всеки пилот е да прекрати изпълнението на задачата в момента, в който прецени, че има опасност за живота му.

Министър Панайотов за инцидента с МиГ-29: Дебело подчертавам, че не става въпрос за пилотска грешка

Министърът на отбраната уточни, че с г-жа Попова вече са провели среща на четири очи. "Това, което аз изразих пред нея, е че сме направили всичко, което можем и истината е най-важната. Разследването на прокуратурата продължава", каза той.

В МО стана ясно, че резултатите от разследванията на Военна полиция са потвърдени от свалената информация от черната кутия. Загуба на пространствена ориентация е основната причина за инцидента с МиГ-29 преди три месеца. Вторична причина е липса адекватна оценка на риска от ръководителите на бойните стрелби.

Три са основните версии за катастрофата с МиГ-29 край Шабла, сочи разследването

"Министерство на отбраната и служба Военна полиция свършиха, всичко, което беше по наша юрисдикция. Не беше лесно. Особено изваждането на черната кутия, разчитането ѝ. Всички решения, бяха правилните и затова сега разполагаме с всички факти и обстоятелства", каза Панайотов.

Последно са разчетени данните от черната кутия, направено със съдействието на руския производител, в присъствието на наши представители - полк. Василев.

"Бяха проведени беседи с всички участници, бяха проверени всички нормативни документи, бяха разчетени данните от радарите, беше разчетена самата черна кутия. Написан беше доклад със заключения, който беше публикуван. Действахме в условия на максимална прозрачност. Такава досега не е имало", каза още министърът.

Той отново изказа искрени съболезнования за кончината на подполковник Терзиев.

На финал бригаден генерал Русев се обърна към сина на Валентин Терзиев: "В базата не можем още да излезем от това състояние, тежко ни е. Документите няма да върнат твоя татко, Сашко, но докато има мъжки момчета като твоя баща, тази държава ще я има. Бъди като баща си, бъди смел и достоен българин и намери начин да покаже, че си негов наследник".

ВСИЧКО ЗА ТРАГИЧНИЯ ИНЦИДЕНТ ЧЕТЕТЕ ТУК

Снимки: БГНЕС

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Александър Тунчев: Не познаваме толкова добре Ботев Пд
Александър Тунчев: Не познаваме толкова добре Ботев Пд
Напрежението около Роналд Куман и Барселона расте
Напрежението около Роналд Куман и Барселона расте