Как ще се справи Люис Хамилтън във Ферари и ще успее ли някой да детронира Макс Верстапен? Това бяха двата основни въпроса преди старта на сезона във Формула 1, но не по-малко вълнуваща бе темата за новобранците. През 2025-а общо шестима пилоти дебютираха като постоянни пилоти в спорта, а тъй като двама от тях влизат в класацията за най-ранен дебют, това ни дава повод да погледнем и всъщност кои са петимата „най-малки“ състезатели в историята на спорта. Прави впечатление, че в последните години тенденцията в съвременната Формула 1 е много младоци да получават своя първи шанс още в тийнейджърска възраст.
Най-възрастният понастоящем пилот – Фернандо Алонсо – някога беше притежател на рекорда за най-млад дебютант и то в продължение на 8 години между 2001 и 2009, когато бе изместен от друг испанец Хайме Алгерсуари. Неговият рекорд на свой ред бе подобрен няколко години по-късно от човека, който, всъщност, ще остане в историята завинаги като „най-младият пилот във Формула 1“, но за него ще стане дума след малко (б.р сигурен съм, че феновете на спорта вече се досещат кой е той). Нека обаче погледнем към петимата състезатели на спорта, които са дебютирали на най-крехка възраст.
5. Ландо Норис – 19 години и 124 дни
Британецът е сочен за един от фаворитите за трона през този сезон, но основните критики към него са, че в ситуация в края на миналата година, когато разполагаше с най-бързия болид, Норис не показа най-доброто от себе си. Едно е сигурно – на Ландо не му липсва опит, тъй като той е част от спорта още от 2019-а година. Скоростта на Норис в една обиколка беше видима още от самото начало, но това, което дълго време му липсваше е първата победа. Дългото чакане приключи едва през миналата година в Маями, а оттогава Ландо постигна още четири успеха. Последният от тях дойде преди по-малко от месец в Австралия, а след това Норис завърши втори в Китай и Япония, което понастоящем прави така, че той е лидер в генералното класиране.
4. Оливър Беърман – 18 години и 305 дни
Още един британски пилот в класацията, който обаче за разлика от Норис далеч не може да се похвали с толкова опит зад гърба си. Не може да се отрече обаче, че историята за първото състезание на Беърман обаче е достойна за филм. През март миналата година Оливър е в Саудитска Арабия в подготовка за втория кръг от сезона във Формула 2. Той дори взема участие в квалификацията, където дава най-доброто време, но малко след това получава обаждане от шефа на Ферари Фредерик Васьор. Титулярът по онова време в екипа на „черните кончета“ Карлос Сайнц-младши се налага спешно да бъде опериран от апандисит и на неговото място в болида сяда... Оливър Беърман. Със само една свободна тренировка зад гърба си, британецът се включва в квалификацията, където заема 11-о място. В състезанието обаче Беърман демонстрира чудесна скорост и прогресира до 7-ото място, като в последните обиколки удържа на атаките на Люис Хамилтън и Ландо Норис. Така Оливър става най-младият дебютант с точки при дебюта си във Формула 1, а до края на 2024-а участва в две състезания за Хаас, заменяйки Кевин Магнусен. От тази година Беърман вече е титуляр в американския екип, като впечатли с карането си в Китай и Япония, което му позволи на два пъти да влезе в топ 10 и да спечели точки.
3. Андреа Кими Антонели – 18 години и 202 дни
Заместникът на Люис Хамилтън може да е тежко определение, но може би то най-добре описва Андреа Кими Антонели. В началото на миналата година седемкратният световен шампион изненадващо или не обяви решението си да се присъедини към екипа на Ферари за 2025-а година, което остави свободно неговото място в Мерцедес. Въпреки многобройните спекулации кой всъщност трябва да седне до Джордж Ръсел в крайна сметка решението падна именно върху Антонели. Ден преди това обаче да бъде обявено официално младият италианец претърпя инцидент на „Монца“, което всъщност постави въпроса дали той е готов за Формула 1. Още тогава се появиха критики и към шефа на „сребърните стрели“ Тото Волф, за когото мнозина счетоха, че преценката е повлияна от личното му желание да произведе „новия Макс Верстапен“, след като преди години той е пропуснал възможността да привлече нидерландеца. Дали в действителност такива са намеренията на Волф? Не може да кажем, но е факт, че от началото на 2025-а година Кими Антонели прави отлично впечатление. Италианецът взе точки във всеки един старт дотук през сезона, а последният уикенд на „Сузука“ се превърна в най-младия пилот, който е бил начело в състезание, а освен това записа и най-бързата обиколка.
2. Ланс Строл – 18 години и 148 дни
През годините канадецът си изгради статута на противоречива фигура в спорта, като за голяма част от феновете единствената причина той все още да продължава да бъде част от Формула 1 е неговият баща Лорънс и неговите финансови средства (б.р По този повод ще бъде интересно как ще се развие кариерата на Ланс след новината, че баща му си продава дяловете в Астън Мартин). Въпреки това Строл си остава вторият най-млади пилот в историята на спорта, в който дебютира през 2017-а година. Още същият сезон той записа и подиум – финиширайки трети в хаотичната Гран при на Азербайджан. През 2019-а година канадецът преминава в екипа на Рейсинг Пойнт, като и този му трансфер е свързан с баща му, който управлява консорциума, който придобива тима. До днес Ланс продължава да кара за базирания в Силвърстоун отбор (б.р днес познат и като Астън Мартин), като въпреки продължаващите критики, не може да му се отрече, че Строл имаше и някои добри моменти. Случайно или не всички те дойдоха през 2020-а година, когато Рейсинг Пойнт разполагаше с много силен болид (б.р определян като „Розов Мерцедес“), който дори позволи на Серхио Перес да триумфира в Гран при на Сахир, което повдигна въпроса защо мексиканецът напуска тима в края на годината, а Строл остава. Е, канадецът не успя да стигне до най-високото място на почетната стълбичка, но записа две трети места, но може би най-паметният момент беше спечелването на полпозишъна за Гран при на Турция, когато Ланс Строл шокира всички в дъждовния уикенд на „Истанбул Парк“.
1. Макс Верстапен – 17 години и 166 дни
Ето че стигаме и до абсолютния рекордьор поне що се касае до званието „най-млад пилот в историята на Формула 1“. Определян от мнозина за голям талант, всички погледи бяха насочени към Макс Верстапен още през лятото на 2014-а, когато бе обявено, че от следващия сезон той ще бъде титуляр в екипа на Торо Росо. По онова време нидерландецът още е част от Формула 3, но въпреки това прави огромната крачка към Формула 1, за да се превърна в най-младия пилот в историята на спорта, когато дебютира на 17 години и 166 дни. Впрочем това постижение на Верстапен ще остане непроменено, тъй като впоследствие от ФИА промениха изискванията за придобиване на т.нар. „суперлиценз“, като едно е от най-важните условия е пилотът да име навършени 18 години. Макар и едва 17-годишен обаче Макс бързо прикова вниманието със своя стил на каране, а понижението на Даниил Квият от Ред Бул в Торо Росо в началото на 2016-а, всъщност даде възможност на Верстапен да седне зад волана и болида на „биковете“. Едва ли има някой, който може да забрави как още в първото си състезание за Ред Бул в Испания през 2016-а именно Верстапен се възползва по най-добрия начин от сблъсъка между съотборниците в Мерцедес Люис Хамилтън и Нико Розберг, за да запише дебютния си успех. Победата дойде в момент, в който Макс беше на 18 години и 228 дни – още един рекорд, който макар и никой да не може да гарантира, че няма да бъде свален, на този етап изглежда почти невъзможно това да се случи. А след този триумф, както клишето гласи „останалото е история“. През 2021-а година Макс Верстапен най-накрая получи болид, с който да се бори за шампионската титла и тя стана факт още първия сезон, когато той надделя в епичен дуел с Люис Хамилтън. Последваха още три световни титли, а макар през настоящата 2025-а болидът на „биковете“ да не е смятан за най-бързия, страхотното каране на Макс и успеха в Япония подсказват, че той отново ще бъде в битката за короната и по никакъв начин не бива да бъде отписван.