Община Пловдив е завела съдебен иск срещу испанската фирма "Индра". Тя трябваше да въведе система за интегриран градски транспорт през 2016 година на стойност от 19 милиона лева. Това съобщи заместник-кметът на града Тодор Чонов. Искът е за 1 милион и половина лева. Очаква се скоро общината да иска и неустойки за липсата на сертификат от фирмата за продажба на билети.
Община Пловдив вече е прибрала близо 500 000 лева от гаранцията на фирмата. Юристите на местната власт подготвят и по-голям иск. Испанската фирма "Индра" не е подала документи към НАП и Националния институт по метрология за сертифициране като сервизна фирма и сега продажбата на билети е незаконна.
"От НАП и института по метрология официално ни предупредиха, че системата ни не е сертифицирана според изискванията на наредба Н-18 и затова от днеска изключваме някои точки на продажба", каза Тодор Чонов.
Така община Пловдив ще издава пътните документи през свои касови апарати, които да отчитат продажбите. Монетните апарати в автобусите за таксуване и по спирките на градския транспорт на Пловдив официално ще бъдат изключени още днес. Билети и карти ще могат да се закупуват само от кондукторите, както и от пунктовете за продажба на пътни документи в районните кметства и определените гишета от община Пловдив.
Припомняме, че през април 2016 година община Пловдив прие системата на "Индра" като работеща и подписа всички приемо-предавателни протоколи, с което да изплати на фирмата сумата от 20 млн. лева. През миналата година започна разследване на прокуратурата за транспортния проект, като и до този момент от обвинението не са съобщили резултат от него.
"Всичко работи поотделно, но като една цялост, като система. Хората започнаха да пускат монети и системата блокира, тоест в пълнота тя не заработи тази система", обясни зам.-кметът Чонов.
Никой не може да се ангажира и със срокове кога електронната билетна система ще заработи, признават от общинската администрация, която управлява града от 1 година. Общината прави техническо задание и пазарно проучване за нова система, и три фирми вече са влезли в контакт с местната власт. Те ще оборудват пилотно по един автобус в Пловдив.
"Още първия месец осъзнахме, че "Индра" не иска да си свърши работата, затова наехме тия консултанти и в рамките на една година сме се подготвяли за това, което сега започваме да правим", коментира Пламен Вълков от ОП "Организация и контрол на транспорта".
От Нова година община Пловдив заплаща и допълнителни разходи по системата на "Индра", тъй като поема таксите на 1000 сим карти, които предават данни към центъра за управление.