НОВИНИ

Омбудсманът подкрепи недоволството на столичани за новата система за таксуване в градския транспорт

омбудсманът подкрепи недоволството столичани новата система таксуване градския транспорт
Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
09:42, 09.01.2023
Чете се за: 05:10 мин.
У нас
Слушай новината

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до председателя на Столичния общински съвет Георги Георгиев и столичния кмет Йорданка Фандъкова, в което алармира за голям брой жалби, свързани с променените условия за пътуване в градския транспорт, в сила от 1 януари, съобщиха от пресцентъра на обществения защитник.

В сигналите си до омбудсмана столичани протестират и остро възразяват срещу промените, които се отнасят до вида на превозните документи, изискването за тяхната задължителна валидация като условие за редовен превозен документ и оскъпяването на транспортната услуга чрез отпадане на някои икономически изгодни превозни документи.

Още през юли м.г. Диана Ковачева предупреди в нарочно писмо до председателя на СОС Георги Георгиев, че с готвените промени не се постига задоволяване на транспортните потребности на пътниците, което бе изведено като водеща цел на Проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община.

С какви трудности се сблъскаха пътуващите в градския транспорт в София заради новата билетна система?

„Основно недоволство сред хората буди отпадането на някои тарифни продукти – най-вече месечната карта за пътуване с метро, месечната карта за пътуване с една линия на надземния транспорт. Гражданите се оплакват, че пътуват до работа или до друга своя ежедневна дестинация единствено по една линия на градския транспорт или с метро и след промените са принудени да си закупят месечна карта за всички линии, което не отговаря на действителните им нужди“, пише омбудсманът.

Диана Ковачева подчертава, че и пътниците, които преди използваха талоните за 10 пътувания, също негодуват, защото пътуват инцидентно с градски транспорт и сега са принудени да си купуват превозен документ, който обаче не отговаря на транспортната им потребност и бюджета.

„По повод на постъпилите в институцията сигнали намирам за нужно повторно да изразя становището си, че новата тарифна политика не бива да става чрез лишаване на пътниците от избор относно вида на превозните документи, които имат право да използват. В този смисъл смятам, че следва да се преразгледа новата тарифна политика като се запазят превозните документи, даващи възможност за пътуване според нуждите на ползващите градски транспорт“, категорична е Ковачева.

Тя обръща внимание и на друг голям проблем – задължителната валидация на превозните документи, като посочва, че неспазването ѝ е обвързано с налагането на глоба, което притеснява и затруднява особено много възрастните хора.

„В тази връзка смятам, че следва да бъде потърсено решение и на този проблем. Намирам за несправедливо да бъде глобяван пътник, който има редовен документ за пътуване, само заради това, че не го е валидирал“, подчертава общественият защитник.

Омбудсманът допълва още, че в институцията постъпват и жалби срещу липсата на достатъчна и своевременна информация по отношение на действащите превозни документи и начина на тяхното валидиране. Затова отново посочва, както и по време на обществените консултации, че е необходима достъпна информационната кампания за запознаване на гражданите с въведените промени за пътуване в градския транспорт.

Как гражданите приемат новата система за таксуване в градския транспорт в София?

Ковачева посочва и друг нерешен проблем - недостатъчните на брой пунктове за закупуване на превозни документи, което допълнително затруднява хората и се явява като санкция за тези, които не са успели да си купят билет по електронен път.

„В тази връзка отправям предложение да бъде обсъдена възможността за увеличаване броя на пунктовете за продажба на превозни документи“, посочва Диана Ковачева.

В заключение омбудсманът подчертава, че за да се увеличи броят на пътуващите в столичния обществен транспорт, той трябва да стане привлекателен, а това се постига чрез повишаване удобството на транспортните услуги и запазване разнообразието на превозните документи, с оглед различните транспортни нужди на пътниците.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Татяна Дончева: Комбинирането на ДБ с ПП е изкуствено и съмнително
Татяна Дончева: Комбинирането на ДБ с ПП е изкуствено и съмнително
Товарен кораб заседна в Суецкия канал
Товарен кораб заседна в Суецкия канал