Депутатите ги приеха на първо четене
И кметовете влизат в борбата с войната по пътищата, това предвижда една от десетките поправки в Закона за движение по пътищата, приети на първо четене днес от депутатите.
Намаляване на максималната скорост по магистралите, засичане на средна скорост и книжки за 17-годишните са част от останалите предложения.
6 законопроекта за промяна на Закона за движение по пътищата и повече от 4 часа дебат по темата.
Резултатът след първо четене:
Предлага се общинските камери също да могат да засичат нарушенията по пътищата. Това означава още хиляди камери да следят шофьорите.
Камерите на толсистемата да отчитат средна скорост. Тест на тази система вече беше направен. Резултатът само за 12 часа - една рамка е засякла 922 нарушения на скоростните режими.
Обмисля се и намаляването на скоростта по магистралите - от 140 на 130 км/ч. Пътните полицаи стават инкогнито. Небрандирани патрулки, но с униформени полицаи ще дебнат нарушителите. Предвиждат се и промени в полевите тестове за наркотици.
Хиляди общински камери да се включат в наблюдението за нарушители по пътищата. Това е едно от предложенията за промени, гласувани днес в Закона за движение по пътищата.
"Използването на общинските камери на системата за трафика за измерване на скоростта и регистрирането на други нарушения, преминаване на червено и т.н.", заяви Йорданка Фандъкова, ГЕРБ-СДС.
Кметове приветстваха идеята.
"Смятам, че това е една страхотна идея, която може да намали пътния травматизъм и жертвите на пътя с интегрирането и на общинските камери, така че да гарантираме живота и здравето на хората", коментира кметът на Враца Калин Каменов.
Освен че ще могат да глобяват общините ще получават и процент от събраните санкции, за да подобряват безопасността по пътищата и инфраструктурата си.
"Инвестициите са общински, действително, няма проблем, ще направим синхрон, все пак в една държава сме", допълни кметът на Мездра Иван Аспарухов.
Министърът на вътрешните работи Данаил Митов заяви, че технически е възможно общинското наблюдение да бъде включено в системата на МВР.
"Въпросът е обаче кой администрира цялата тази информация. Това във всяка една модерна и демократична държава е решено през софтуер и изкуствен интелект. Не може да назначиш толкова служители и да я обработват, няма как да стане", каза вътрешният министър Даниел Митов.
Сред останалите предложения са камерите на толсистемата да мерят средна скорост. Предвижда се и част от глобите да бъдат завишени и за повече нарушения да се отнема книжката.
"Остава усещането, че само ако глобяваме ние ще спрем войната по пътищата. Истината не е такава, тя няма да спре с тези актове", коментира Никола Димитров, "Възраждане".
"Това обикновено са хора с мощни автомобили, хора с финансови възможности и за него глобата от 500-1000 лева не прави проблем, но тогава, когато това е успоредно с отнемане на свидетелството за управление за по-дълг срок, ще има ефект", допълни Калин Стоянов, "ДПС - Ново начало".
"Успоредно с негативната мотивация нямаме позитивна, която да сочи правилния път, например промяна на застрахователния кодекс с бонус-малус за примерните шофьори", заяви Александър Симидчиев, ПП-ДБ.
Друго предложение е скоростта по магистралите да бъде намалена от 140 на 130 километра в час.
"Има ли значение дали ще нацелиш със 120 километра някоя шахта по магистралата, защото всяка шахта в България е дупка, всяка дупка е яма, а корупционната яма уби Сияна. Корупционната яма в държавата уби Сияна, да си говорим истината", коментира Кирил Веселински, МЕЧ.
Депутатите разгледаха и възможност за шофьорите с фалшиво положителни тестове за наркотици да не чакат с месеци кръвната проба. Време, в което автомобилите им остават конфискувани.
"3 дни водачът да няма право да управлява, ако доброволно се е подложил на кръвни изследвания и доброволно се е подложил на подробно медицинско изследване. В този случай се изчаква кръвната проба", допълни Явор Божанков.
Сред предложенията е и въвеждане на регистър за рецидивистите на пътя.