НОВИНИ

Само за секунда и половина екипажът от фаталния полет на L-39 е пропуснал възможността да катапултира

Инцидентът стана на 13 септември, петък, край база "Граф Игнатиево" при подготовка за авиошоу

Николай Минков
от Николай Минков
17:35, 15.10.2024
Чете се за: 05:20 мин.
У нас
Снимка:
Слушай новината

Поет е неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж. Това констатира специално създадената комисия към "Военна полиция" при разследването на авиокатастрофата в "Граф Игнатиево", при който загинаха двама пилоти. В заключението е посочено, че летците не са преценили правилно нужната височина и скоростта за изпълнение на сложната фигура. Те са имали само една секунда, за да катапултират, което е извън границите на човешките възможности за реакция. Това показва разчитането по секунди на черната кутия от фаталния полет.

Комисията е работила по четири хипотези - летателната подготовка на екипажа и организацията на полетите, медицинско изследване, състояние на авиационната техника и проучване на обстоятелствата за възникване на катастрофата.

"Като основна причина комисията определила поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на елемент от сложния пилотаж. Като съпътстващи причини са определени - нарушаване на мерките за безопасност, нарушаване реда на изпълнение на полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина при вземане на решения на начина извеждане на въздухоплавателното средство от фигура във вертикалната равнина, тъй като в горната точка, самолетът е бил управляем и е можел да бъде изведен от фигурата по друг начин", обясни полковник Петко Василев, "Разследване на авиационни произшествия и инциденти" във ВП.

Разчетеният по секунди фатален полет показва, че първото отклонение от безопасните параметри е констатирано в 12.30 часа, след като екипажът предприема вертикално изкачване от базова височина 60 метра, с претоварване от 3,6 G при с 455 км/час.

"Комисията счита, че с въвеждането на самолета във вертикална фигура на полета ситуацията се е задълбочила в "сложна", каза още полковник Петко Василев.

Разчетоха черната кутия на разбилия се L-39 - каква е причината за инцидента?

Въпреки отклонението от параметрите, летците в 12 часа 30 минути и 30 секунди при набрана височина от 647 метра и скорост 213 км/ч започват спускане към земята за изпълнение на фигура от висшия пилотаж.

"Комисията счита, че в този момент ситуацията се е задълбочила в "аварийна", поясни полковник Петко Василев.

Според доклада пилотите са имали само 1 секунда да катапултират - между 12 часа 30 минути и 16 секунда и 12 часа 30 минути и 17-а секунда.

"След като екипажът не предприел действия за аварийно напускане на самолета, комисията счита, че в 12 часа 30 минути и 17 секунди ситуацията е преминала в катастрофална", каза полковник Василев.

Оказва се, че самолетът е бил въоръжен с щатния си комплект боеприпаси.

"Дали е имало боеприпаси? Да. Имало е, за да не се променя центърът на тежестта и от там поведението на самолета, особено при пилотаж", добави заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков.

Според доклада на "Военна полиция", самолетът е бил технически изправен, с достатъчен летателен ресурс. Пилотите са били в нужното здравословно и психическо състояние за полета, а фигурите, които те са изпълнили, са били предварително съгласувани и одобрени в летателния план.

Служебният министър на отбраната Атанас Запрянов призова да се изчака заключението на следствието и прокуратурата преди да се търсят виновни сред висшия команден състав.

"Много пъти ме питате за оставки и имате право да задавате този въпрос, защото всеки трябва да носи отговорност за своите действия, но МО не е нито съд, нито прокуратура и ние не вменяваме вини, нито посочваме виновници. Бъдете уверени, че онези, които не служат по правилата и не спазват устава и не могат да носят тежестта на службата, няма да продължават да са на тези отговорни длъжности", заяви служебният министър на отбраната Атанас Запрянов.

В ход е проверка във всички структури на ВВС, чиято цел е да изясни имали отклонение в учебните, методическите и командни методики, преди да се премине към дисциплинарни наказания.

От прокуратурата уточниха за "По света и у нас", че заключенията от проверката на Министерството на отбраната във връзка с катастрофата със самолет L-39 нямат никакво значение за разследването и изхода на досъдебното производство, което се наблюдава от Военно-окръжната прокуратура в Пловдив.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Сметосъбиращ камион пропадна в наводнена от спукан водопровод улица в Пловдив (СНИМКИ)
Сметосъбиращ камион пропадна в наводнена от спукан водопровод улица в Пловдив (СНИМКИ)
Българската федерация по таекуондо отчете най-успешната си година
Българската федерация по таекуондо отчете най-успешната си година