Независимо звено ще осигурява вещи лица на съдилищата в цялата страна. Работи се и по въвеждането на изпити за правоспособност. Това е една от мерките срещу бавното правосъдие по дела за тежки катастрофи на пътя, особено когато става въпрос за пияни и дрогирани шофьори. Това заяви правосъдният министър Георги Георгиев по време на кръгла маса в Народното събрание, посветена на пътната безопасност. Форумът е по инициатива на Европейския център за транспортни политики и сдружение "Ангели на пътя".
Родители, загубили децата си на пътя, отново поискаха по-строги наказания за пияните и дрогирани шофьори, бързо правосъдие и справедливост.
"За нас слънцето вече е спряло да свети", каза Виолина Александрова.
"Тези случаи стават много", добави тя.
"Не е нормално в една държава всичките родители да ходим, да се молим да има правосъдие, справедливост , възмездие за извършителите", заяви Явор Бузуков.
Един от основните проблеми за бавното правосъдие все още остават техническите експертизи, които по някои дела се бавят повече от година и то на първа инстанция.
"От 149 лица, вписани в списъка, експертизите се дават на около 10 човека", каза Илияна Кирилова, градски прокурор на София.
За да се съкратят сроковете, от Министерството на правосъдието работят по създаването на независимо звено с подготвени експерти, които при нужда да подпомагат съдилищата в цялата страна. Законодателни промени предвиждат и изпити за правоспособност, а при системно неспазване на задълженията експертите да нямат право да упражняват дейност. Вече е изменена и наредба, с която се подобряват условията за заплащане на вещите лица.
"Идеята е, че се обръщат към централното звено, когато им липсват местни експерти", посочи Георги Георгиев, министър на правосъдието.
"От една страна създаваме стимули, от друга страна ясен контрол", добави той.
Правен анализ на съдебната практика трябва да установи проблемните звена при този тип дела, а след това ще бъдат предложени и конкретни законодателни промени.
"Целта трябва да бъде колкото се може по-малко деца да убиват деца и родители да погребват децата си", посочи Наталия Киселова, председател на НС.
По време на дебата отново беше поискано камерите за контрол на трафика в София, които са над 800, активно да се използват за санкциониране на нарушители.