НОВИНИ

Закъсненията на полетите остават проблем в разгара на летния туристически сезон

Снимка: Летище София
bnt avatar logo
от БНТ
20:45, 30.06.2023
Чете се за: 04:30 мин.
У нас
Слушай новината

Закъсненията на полетите остават, дори и в разгара на летния туристически сезон. Авиокомпаниите все още не могат да наваксат проблемите с липсата на персонал след съкращенията по време на ковид пандемията.

Десислава се връща в София само за няколко дни с малкия си син. На летище Лутън в Лондон, където живее, обаче я чака неприятна изненада - научава, че полетът ѝ закъснява с цял час. И това не ѝ се случва за първи път.

Десислава: Нямахме проблеми, но поне имаме кротко дете и успяхме да се справим. Радваме се, че сме вече тук.

Често ли ви се случва да закъсняват полетите?

- За съжаление, често се случва също и да отменят полетите.

На същия полет от Лондон за София са Венцислава и Мария, които също посрещат закъснението с усмивка, защото при предишното им връщане със самолет са чакали даже още повече.

Венцислава: Два часа и половина. Връщаме се да си подменим паспортите и ваканция, да.

Мария: Три пъти годишно се прибираме, от три пъти - два пъти закъснява.

Един самолет има средно по четири полета на ден. Авиоекспертът Ангел Борисов обяснява, че след кацане и преди излитане се правят сериозни огледи, но все по-честите закъснения притискат екипажа.

Ангел Борисов, авиоексперт: Всеки полет каца на дадено летище по разписание - те имат определено време - кога кацат, кога излитат. В зависимост от големината на летищата да бъде престоят час - час и половина, до два часа на големи летища, да има време да се разтовари багажът, да се зареди с гориво.

Командирът знае, че трябва да излети след 15 минути и е възможно някои от тези процедури на земята да пропусне да огледа, но те не са съществени.

Пилотът Александър Богоявленски е убеден - компромиси с безопасността няма.

Александър Богоявленски, пилот: Отговорът е категоричен - не. Това няма как да се случи. Един добре подготвен екипаж може да приготви самолета между два полета и за 15 минути. Не е в това проблемът. Най-честата причина, вече можем да кажем, че сме в разгара на летния много висок сезон за пътувания, е така наречената локация на слотове. Слотовете са точно определени по времетраене на съответните летища, летищата, от които самолетът излита, които трябва да се използват за конкретния полет. И тъй като много от летищата са претоварени в този сезон тези слотове могат да станат повод за закъснения.

Богоявленски напомня, че след ковид пандемията много летища и авиокомпании останаха без персонал, което не може да се навакса и към момента. Има и още един сериозен проблем.

Александър Богоявленски: На 29 юни имаше доста голяма и сериозна стачка на ръководителите полети във Франция, което ограничава цяло едно въздушно пространство, което е основно за Европа.

Късмет обаче вади Кунка, която днес се прибра от Франция.

Кунка Славчева: Днес нямаше закъснения, пристигнахме дори по-рано.

А наред с липсата на персонал поскъпват и билетите.

Александър Богоявленски, пилот: Един анализ буквално от вчера показва, че средното увеличение на годишна база на цената на самолетен билет в Европа, е от 33%. Което според мен е прекалено.

Прогнозата на пилота е за още закъснения в европейското небе и през следващия летен сезон.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Хавиер Ибаниес е на финал на Европейските игри в Полша
Хавиер Ибаниес е на финал на Европейските игри в Полша
България стартира срещу Португалия в отборната надпревара в джудото на Европейските игри
България стартира срещу Португалия в отборната надпревара в джудото на Европейските игри