294 са вече българските училища, които работят по иновативни методи на преподаване. Това е около 12% от всички, каза днес просветният министър Красимир Вълчев. Според Вълчев процентът е все още малък и министерството ще работи всички български училища да станат иновативни. Днес се проведе първият Национален форум за иновации, на който участваха над 600 учители, родители, директори и представители на бизнеса.
Васил Анастасов е в X клас на столичното 51 СУ. Сам програмирал виртуална реалност и дори обучил други ученици да му помагат. Училището пък дало около 6000 лева, за да се закупят два чифта очила и два компютъра.
Васил Анастасов, X клас, 51 СУ: Като използваме тези очила, това са очила за виртуална реалност, и когато ги сложим, ние се прехвърляме в друга реалност. В момента могат да се видят четири стаи - физика, биология, история и има арт галерия. Идеята е да е забавно, но и учениците да научават нещо.;
Така, като сложат очилата, учениците виждат вместо скучния учебник, програмираните от Васил и съучениците му уроци - слънчевата система, човешкото тяло, праисторическите животни. Именно това е и една от иновациите на училището.
Асен Александров, директор на 51 СУ: Това е част от бъдещето, да можеш да влезеш вътре в нещата, това когато се види един път се запомня за цял живот.
Най-често иновациите са свързани с различни нови методи на преподаване и с дигиталните технологии. Днес беше отчетено, че за изминалите две години училищата, които прилагат иновации са вече 294 от общо близо 2400. Най-често това са профилирани гимназии, а най-рядко професионални.
;За да го няма този дисбаланс, министерството иска всички училища да станат иновативни и затова догодина започва да действа Национална програма за насърчаване на иновациите.
Красимир Вълчев, министър на образованието и науката: Минимум милион и половина, но въпрос на планиране на бюджета- ако имаме възможност и повече средства ще отделим.
Програмата, например, ще финансира обмяна на практики или училищата с напреднали иновацици да обучават другите.
;По-иновативни са частните училища, като половината от тях вече са такива. Повече иновативни училище има в София и Варна, за разлика от Пловдив и Бургас.
А най-малко са те в селата.
Боян Захариев: Комисия за иновативните училища Иновативните училища са концентрирани в общини, които се намират в по-заможните области, с по-развита икономика и по-високи доходи.