Нискотарифните авиолинии като "Джърмънуингс" доведоха до революция в бранша - хората пътуват повече и харчат по-малко. От какво спестяват евтините превозвачи и означава ли ниската цена на билета и ниски стандарти за безопасност ?
Тоня Димитрова обяснява каква е философията на нискотарифните авиолинии и каква е статистиката за инцидентите с техни самолети.
Ниската цена на билета се дължи на липсата на безплатна храна, ограничения за багажа, разположени по-гъсто седалки. Обикновено нискотарифните компании използват по-малки летища, по-отдалечени от населените места. Самолетите са като автобусна маршрутка и летят от и за една и съща дестинация по няколко пъти на ден, на което се дължат и закъсненията.
Но с едно нещо нито един превозвач не прави компромис - безопасността - тя е най-голямата реклама за една авиокомпания. И при нискотарифните компании са в сила стандартните за Европа мерки за безопасност. Въпреки че катастрофиралия Еърбъс 320 е на 24 години, по принцип авиопаркът на тези превозвачи е нов, защото поддръжката на стара машина е по-скъпа.
Ангел Борисов - експерт по авиационна сигурност: Обслужването на авиационната техника се извършва по едни и същи правила. Те се изпълняват по предписанията на производителя на колко часа се прави едно обслужване, на колко часа междинно, по-голямо, средно и общо обслужване, което се прави на 1 година, на 2 години. Така, че няма никаква разлика между нискотарифната и нормалната авиокомпания.
Вчерашната трагедия всъщност е първата с европейска нискотарифна компания. Най-старата лоу-кост авиолиния в света е американската "Саутуест", която оперира от 40 години и няма нито една фатална катастрофа. През последните години нискотарифните компании завземат все по-голям пазарен дял в търговското въздухоплаване.
През 98-ма година 8 милиона пътници са пътували с нискотарифни самолети. През миналата година техният брой се е увеличил до над 65 милиона души. Според Международната асоциация за въздушен транспорт, ИАТА през 2030-та година 7 милиарда и 300 милиона души ще пътуват годишно във въздуха. Статистиката сочи, че 1000 души загиват годишно при авиокатастрофи, броят на жертвите при пътно-транспортни произшествия годишно е милион и 200 хиляди души.