ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Възможно ли е приобщаващото образование?

Чете се за: 01:36 мин.
Още

Обрат при обсъждането на законопроекта за училищното образование.

Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.

      Обрат при обсъждането на законопроекта за училищното образование. След като първоначално с протести заплашваха ресурсните учители и помощните училища, сега ситуацията се обърна. На 3 април ще протестират от Центъра за приобщаващо образование, както и майки на деца със специални образователни потребности. Причината - те смятат, че при обсъждането на проекта са направени отстъпки, които подменят първоначалната идея за приобщаващо образование.

      Какво означава всъщност приобщаващото образование, залегнало в законопроекта за училищното образование? Че децата със специални образователни потребности ще бъдат записани в масовите общообразователни училища и ще учат същите уроците като останалите ученици. Единният разходен стандарт, който е около 2 хиляди лева вече ще отива не в специализираните и помощните училища, а в общообразователните. Накрая тези деца ще могат да получат и диплома.

      Ива Бонева, директор на Център за приобщаващо образование: За да се случи това, трябва действително центърът на приобщаването, овластяването, ресурсите, отговорностите, правомощията да бъдат в училището и в детската градина. И ако някой сега каже, че те не са готови, може би някои от тях не са, може би голяма част от тях не са, но те трябва да станат.

      От центъра съзнават, че задачата ще е трудна, защото на този етап повече от половината български родители не са съгласни техните деца да учат с деца с увреждания. И още-заради протестите на ресурсните учители, че тяхната роля се обезличава за сметка на масовото училище, в проекта беше записано, че именно те ще оценяват експертно децата. Родителите обаче са против - смятат, че така се подменя идеята за приобщаването в училище.

      Теодора Пиралкова - Национален алианс "Усмихни се с мен": Те се превръщат в новото РИО на приобщаващото образование, т.е. те ще са като хомот на върху учителите, специалистите. Национален Алианс "Усмихни се с мен" оттегляме изцяло подкрепата си от този проектозакон, въпреки че ние бяхме едни от най-ревностни защитници, на 3 април ще организираме национален протест в София, Бургас, Габрово, Русе.

      Според ресурсните учители,обаче,сами общообразователните училища не могат да се справят с тези деца.

      Калоян Дамянов, председател на Националната Асоциация на ресурсните учители: Оценяването трябва да бъде независимо, продължително,един процес от 1 до 6 месеца, в който да се видят всички аспекти от развитието на детето, към този момент училищата не разполагат с персонал, който да извършва такава комплексна оценка, нашия въпрос е тогава кой ще извършва тази комплексна оценка - разбира се, това са ресурсните центрове.

      Вносителят на проекта се опита да успокои привържениците на приобщаващото образование.

      Милена Дамянова, председател на Комисията по образование: Може сега да се наложи да направиш крачка назад, за да направиш след две-три години две, три крачки напред.

      Има и още един проблем - помощните училища, които също протестираха срещу проекта, тъй като децата им ще трябва да отидат в масово училище."За тях ще останат тежките случая на деца с множество увреждания", казаха от Центъра за приобщаващо образование, които били около 300.

      ТОП 24

      Най-четени

      Водещи новини

      Product image
      Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
      Абонирай ме за най-важните новини?