Разговор с Румяна Бъчварова - началник на политическия кабинет на министър-председателя Бойко Борисов, социолог и анализатор на обществените процеси
Текущата работа на правителството е насочена към същностните въпроси, които трябва да се решат в държавата. Това заяви в студиото на сутрешния блок на БНТ Румяна Бъчварова - началник на политическия кабинет на премиера Борисов. Последните социологически данни не дават сериозни основания, за да се твърди, че има пробив в доверието към кабинета, каза още тя и добави, че е нормално да се отчита известен спад в електоралната подкрепа и затова е по-важно да се види какво е темпото на този спад.
Целия разговор вижте във видеофайла.
ПЪЛЕН ТЕКСТ НА РАЗГОВОРА
Водещ: Казваме "здравейте" на госпожа Румяна Бъчварова, началник на политическия кабинет на министър-председателя не Републиката, г-н Бойко Борисов. Госпожо Бъчварова, има ли сериозен проблем в момента кабинетът и лично премиерът с някакъв пробив в доверието към управлението в резултат на ясно какво, СРС-а и тем подобни.
Румяна Бъчварова: Ами вашите последни две теми показват кои са проблемите на кабинета и мога да ви уверя, че това са реалните проблеми, с които се опитва да се справи правителството. Те се обсъждат не само по време на заседание, но и самата текуща работа е насочена към тези същностни въпроси, които трябва да се решат. Ако ме питате за пробив в доверието, преди да вляза, видях последни данни от едно друго проучване, не това, което беше обявено в неделя, и там не виждам някакви сериозни основания за тревога и за едно такова твърдение. Там се потвърждават електорални резултати, които са аналогични на тези, които са аналогични, на тези, които бяха последните месеци, преди година и половина. Има поне три фигури от правителството, които има позитивен рейтинг, с което не искам да звуча прекалено оптимистично. Нормално е и това го казва и като човек, който се е занимавал със социология допреди година и половина, нормално е да има такъв спад в доверието, това е неизбежно просто. Но въпросът е с какъв темп става този спад и на какво се дължи. И това е един процес, който наблюдаваме много внимателно и се интересуваме от него. Мисля, че към момента нямаме основание да се тревожим в този по-външен план, но винаги между избори, тогава, когато няма реална изборна ситуация, първите две години от мандата на всяко едно правителство има едно запазване на относително високо ниво на доверие. Следим това, което предстои да се случва и това, което май е започнало да се случва.
Водеща: Не знам дали говорите за Центъра за анализи и маркетинг?
Румяна Бъчварова: Да, тези резултати видях.
Водеща: Според това изследване в начало на 2010 г. премиерът Борисов е имал рейтинг или доверието на 63 % от българите, а в начало на тази година му вярват 47 %. Т.е. има едно намаляване от 16 % отлив на доверие. Как си обяснявате лично вие тая тенденция?
Румяна Бъчварова: Тогава, когато влезеш в една реална ситуация, неизбежно тогава, когато правиш нещо, печелиш и одобрение, и неодобрение. Общественото мнение се отличава с това, че то винаги поляризира оценката. Въпросът е да се запази все пак позитивното съотношение между доверието и недоверието. Много дълго време предишните години основните политически фигури бяха с отрицателен рейтинг на доверие. Но ако трябва по-внимателно да гледаме тия резултати, отливът на доверие идва от тази група, която принципно е по-пасивна политически, активизира се в една или друга ситуация преди изборите, която подкрепи ГЕРБ. Това са хора, които по принцип са по-склонни да изразяват недоверие. Вижте, илюзия е да се мисли, че когато активно се работи, винаги вземаш правилните решения и винаги се харесваш от всички. Това е факт, но важно е все пак политическата посока.
Водещ: Добре. Това е по-общото. И все пак нещо по-конкретно. Наистина активно се работи. Ще си позволя като гражданин да си призная, че това се забелязва, но ...
Румяна Бъчварова: Може да се прочете в стенограмите на правителството.
Водещ: Може да се прочете. И все пак дали премиерът Борисов така не пресоли гозбата, образно да го кажа, като каза, че всички министри трябва да се подслушват, че подслушването на висшите ешелони на властта е абсолютно нормално. Дали това не отблъсна все пак хората, не беше ли малко пресилено това изказване и не се ли създаде наистина тук истерични, параноични усещания у хората, че ги подслушват, че всеки може да бъде подслушван и т.н.
Румяна Бъчварова: Аз не знам дали има реално такива. Има много говор по тая тема. За премиера мога да кажа, че това изказване беше в малко по-друг контекст, който като че ли не беше разтълкуван правилно и той вчера дообясни това си твърдение по време на заседанието на Министерски съвет. Смисълът на това твърдение е, че дори и министрите могат да бъдат подслушвани тогава, когато има основания за съмнения в правилността на техните действия. Това е смисълът на това изказване. Той е човек, който е главен секретар на полицията преди много време е бил и знае реда, по който стават тези подслушвания тогава, когато има законови основания за тях. Вчера той го обясни на министрите. Такава е формата на неговия израз. Но повярвайте ми, подслушването не е политика на това правителство. И ако стигам до проблема за скандала, на който сме свидетели в последно време. Много неща се изговориха, този скандал даде тон на началото на политическия сезон и това е малко неприятно. За хората, които имат проблеми със здравеопазването, с хляба, с намирането на работа, това наистина е неприятно. Неприятно е за правителството, трябва да го признаем, защото ни вкарва в една тема, в една посока, в която все повече затъваш и затъваш, като говориш, защото има много неизвестни в момента. Автентични ли са тия записи, законни ли са, как са изтекли, защо са се появили. Много въпроси, на които нямаме категоричен отговор досега. И това е целта на появата на тия записи всъщност. Да ни вкарат в една посока, която да неглижира останалата част от работата. И тук пак като социолог мога да кажа, че ако застанем една крачка встрани от този скандал и се опитаме да видим не детайлите, а общата картина, на практика този скандал показва, че в момента има един извънсистемен играч, анонимен.
Водеща: Кой е той обаче? Казвате анонимен.
Румяна Бъчварова: Целта на тоя сценарий е да не се разбере кой е точно този играч...
Водещ: Но всички като че ли знаят.
Румяна Бъчварова: Но феноменът на това да атакуваш легитимна власт с нелегитимни средства е много опасен феномен и всички, които в момента си греят ръцете на огъня, на който се пече ГЕРБ, трябва да го знаят. Това е опасно явление само по себе си. Лошо е, лоша практика е, ако има такива законни СРС-а и те са изтекли от МВР. Но много опасна практика е, ако тези записи са направени от частна структура, която е извън правителството.
Водеща: Ако вляза обаче във вашата метафора, ще разберем ли кой драсна клечката кибрит, за да запали този огън?
Румяна Бъчварова: Ами въпросът не е да разберем, въпросът е да можем да го докажем. Тогава и специални служби, и държавата ще бъдат силни. Аз се надявам това да стане възможно най-скоро. Не защото трябва да има реванш, а защото трябва да има някакъв ред и правила в държавата. Вижте записите, които в момента ние обсъждаме много подробно, са с давност седем месеца. Този, който е разполагал с тези записи, е знаел с какво разполага тогава и ако е бил загрижен за управлението, искал е да покаже нещо, щеше да ги покаже тогава. Не, той ги показва след 7 месеца. През тия седем месеца се променя политиката, променят се резултатите от политиката, по някакъв начин се променят и отношенията. Ние в момента обсъждаме нещо, което е било преди относително дълго време, в политически план дълго време.
Водеща: А защо сега, както казахте, единствената причина е, защото идват избори или има и други причини точно в този момент да бъдат изкарани?
Румяна Бъчварова: Значи, или сега имат възможност да покажат тази информация и да я изнесат, а преди това не са могли да я направят по една или друга причина, или защото се търси някакъв конкретен ефект. Естествено, вниманието се отмества от едната тема на другата тема, постига се негативен, дискредитират се управляващите по един подход класически за ситуация на скандал, в който ти принасяш една ситуация към друга ситуация. Т.е. ако е имало някакви разногласия, което мисля, че всички ще разберат, че е нормално да речем по отношение на митниците, след седем месеца ако тези неща са изгладени, това няма никакво значение, ние започваме да говорим за тях и от малкия случай правим големият политически извод. Между другото така се случи скандалът с имотите на министър Цветанов. Защото всички сделки, за които се говори, и то продължа да се говори в някои предавания, те всъщност са се случили, преди Цветан Цветанов изобщо да влезе в политиката и да бъде в реалния политически живот, а те се представят като прецедент, който се случва в този момент, тогава, когато той е вицепремиер. Това са едни класически техники, те са ясни, но наистина е опасно. Ако някой има нещо да каже на правителството, нека да го каже от парламентарната трибуна, нека да го каже в медиите. Тогава да има истински политически дебат. Сега ние, докато едни хора работят, други ги затрупват скандали.
Водещ: Сега ще ви помоля да бъдете наистина максимално искрена, аз смятам, че вие сте жена, която е способна на това. Споменахте, че може да има различия, може да има противоречия между министри, между хора от висшите ешелони на властта. В едно свое интервю, когато бяхте назначена на поста, казвате, работата ми ще бъде основно, за да координирам работата между отделните министри и премиера. Дали някъде координацията между отделните министри не се фатално пропука? Има ли сериозни наистина проломи, пробойни.
Румяна Бъчварова: Ами мога да ви кажа и да ви уверя, че аз нямам впечатления за такъв срив на доверието вътре в правителството или за някакви проблеми. Преди, през месец декември нашият политически кабинет проведе разговори с политическите кабинети на всички министерства, установихме какви са проблемите. Те са свързани с технологията на управлението, с бързината, по която се вземат едни или други решения. Но между министрите аз не забелязах да има някакъв съществен проблем. Всички работят в една посока и всички са много мотивирани да работят и да постигнат резултати, защото ние в момента сме на такъв етап от работата си. Ако една година се опитвахме да овладеем ситуацията и да започнем да подреждаме държавата, сега трябва да продължим така, че да има резултати. За съжаление те не могат да дойдат толкова бързо, колкото ни се иска. Но мога да ви уверя, мога да уверя и зрителите, че аз нямам такива впечатления. Имам проблем с координацията, но той е заложен в общата структура на институциите. Много малко са координационните процедури и това, което аз се опитвам да направя, е наистина да помогна на тая координация да ускори процеса на вземане на решения, на едно или друго политическо решение.
Водеща: Госпожо Бъчварова, на финала, според вас ще бъде ли принудена партия ГЕРБ през изборната 2011 г. да забави или да замрази част от реформите, които имат висока социална цена?
Румяна Бъчварова: Не, не мисля. Защото ако погледнем и законодателната програма, това, което беше заявено вчера, основните усилия са в приемането на такава законодателна рамка, която ще ускори приемането на реформите. Ако имам време, мога да ви посоча, основно това са законите, свързани със съдебната система, които определят общата рамка на управлението. Втората много важна група са законите, които регулират бизнес отношенията, т.е. създават този механизъм, по който трябва да започне да функционира по-добре икономиката. Законът за обществените поръчки, за концесиите, за публично-частното партньорство. И третата много, много голяма група, защото това е поредица от закони, са тези закони, които подпомагат секторните реформи – в земеделието, в образованието, в околната среда, състоянието с управлението на водите. Мога да изброя поне пет или шест. Те трябва да бъдат приети до края на тая парламентарна сесия, а тогава, когато са приети, означава, че ще гарантират реформите.
Водеща: Благодаря ви много за този анализ. Румяна Бъчварова, началник на политическия кабинет на премиера Бойко Борисов.