НОВИНИ

Шенген с граници: Колко струва на икономиката граничният контрол?

Десислава Апостолова
от Десислава Апостолова
20:28, 11.12.2024
Чете се за: 03:57 мин.
У нас
Снимка:
Слушай новината

Граничният контрол, който ще е в сила между България и Румъния, няма да е изключение за шенгенското пространство.

През последната година 10 от общо 29 държави от зоната за свободно движение въведоха граничен контрол.

На картата страните в Шенген са оцветени в синьо, а в оранжево са тези, в които има проверки по границите.

Всяка държава въведе мерките с различен аргумент - от борба с миграцията и с престъпността до борба с нелегалния трафик на стоки.

Какви са данните за икономическото измерение на безпрецедентното връщане на границите в Шенген?

Европейските правила дават право на държавите от Шенген да въвеждат граничен контрол при заплахи за националната сигурност. Те трябва все пак да информират Европейската комисия, но Брюксел няма право да забранява проверките.

Изчисления на европейските институции показват, че повторното въвеждане на граничен контрол може да струва на европейските икономики до 18 - 20 милиарда евро годишно.

Автомобилният товарен транспорт е най-силно засегнат от допълнителното време за чакане на границите.

Проучванията показват, че времето за пътуване се увеличава значително, което води до по-високи транспортни разходи и забавяния във веригата на доставки.

Германските бизнес организации бият тревога заради опасенията, че нововъведеният през септември контрол на сухопътните граници на страната може да доведе до икономически загуби в брутния вътрешен продукт до около 11,5 милиарда евро. Увеличени разходи за компаниите означават и по-високи крайни цени за потребителите.

„Възможно е да има задръствания и закъснения, което ще увеличи разходите за нашите компании. Ще имаме проблеми и с доставките, тъй като цените за транспорта ще се увеличат и това наистина е голям проблем", обобщи Дирк Енгелхард, главен изпълнителен директор, Федерална асоциация за автомобилни превози и логистика.

В Нидерландия гранични общини също изпратиха писмо до правителството с искане проверките да бъдат отменени. Причината е, че голяма част от хората от пограничните региони работят в съседните Белгия и Германия и забавянето по границите може да им коства работата. Според статистиките загубите за нидерландската икономика може да достигнат 9 милиарда евро. Германски компании близо до границата с Полша също разчитат на работна ръка от съседната държава.

„Опитът ни показва, че проверките по границите водят до проблеми с придвижването до работното място. Проблемът не е само за транспорта на стоки, но особено за работната сила, на която Германия разчита, в конкретни икономически области имаме нужда от хората, които пътуват и не можем да ги загубим“, обобщи Даниел Фелшер, консултант.

За хранителния сектор граничните проверки означават не само по-високи разходи за доставки, но и потенциални проблеми със срока на годност на пресните продукти поради по-дълго време за транспортиране. Туризмът също е сред засегнатите сектори. Според различни изчисления проверки по границите означават спад от 13 милиона нощувки в ЕС.

Повторното въвеждане на граничен контрол подкопава изцяло и основната идея на шенгенското пространство - свободно движение на хората и стоките.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Тихомир Иванов пред БНТ: Много се радвам, че имах възможността да работя с Георги Помашки (ВИДЕО)
Тихомир Иванов пред БНТ: Много се радвам, че имах възможността да работя с Георги Помашки (ВИДЕО)
Гледайте световно първенство по плуване в малък басейн в Будапеща по БНТ 3
Гледайте световно първенство по плуване в малък басейн в Будапеща по БНТ 3