НОВИНИ

Цачева призова посланиците с досиета сами да се оттеглят

Народното събрание ще приеме днес Декларацията за дипломатите с досиета, в която се настоява посланиците - агенти на бившата Държавна сигурност да бъдат отзовани.

цачева призова посланиците досиета сами оттеглят
Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
11:58, 14.01.2011
Чете се за: 10:30 мин.
У нас

Народното събрание ще приеме днес Декларацията за дипломатите с досиета, в която се настоява посланиците - агенти на бившата Държавна сигурност да бъдат отзовани.

Посланиците с досиета се призовават сами да се оттеглят, за да ограничат негативния ефект върху образа на България, коментира пред Денят започва председателят на парламента Цецка Цачева.

Тя призова президента на Република България да изпълни правомощията си и компетентността си по конституция, за да бъде решен окончателно спорът с посланиците - агенти.

Всички държавни институции и органи, които имат компетентност да се справят с този въпрос и проблем, трябва да упражнят своите правомощия, за да бъде решен въпросът.

В този случай не изключвам и при отказ на президента тези лица да бъдат отзовани съобразно правомощията на различните институции - външно министерство и т.н., заяви Цачева.

Тя е убедена, че преди края на годината ние ще се поздравим с членство в Шенген.

Цецка Цачева изрази несъгласие с извода на мониторинговия доклад на Института за модерна политика, според който никога през последните години българският парламент не е приемал толкова много некачествени, нереформаторски закони, които необосновано засилват държавната репресия за сметка на гражданските права.

Неведнъж съм имала повод да кажа, че няма легална дефиниция за качествен закон. Що се отнася за обвинението в законодателство, което по някакъв начин влиза в конфликт с основни права на гражданите, също не съм съгласна, коментира Цачева.

Ние имаме основна приоритетна цел влизане в шенгенското пространство, ние имаме постмониторингов доклад, който очакваме, междинния, през февруари, а през лятото да излезе окончателният.

Ние сме длъжни на всички онези препоръки, които нашите европейски партньори дават по линия на съдебна система, по линия на борба с корупцията, да отговорим със съответно законодателна основа, за да могат след това компетентните институции да свършат своята работа, допълни тя.

Пълен текст на интервюто с председателя на Народното събрание Цецка Цачева!

Водещ: Сега ще включим пряко народното ни събрание, където се надявам, че вече една до друга са седнали г-жа Цецка Цачева, председател на Народното събрание на Република България, и моята партньорка Жени Марчева.

Водеща: Добро утро, Андрей. Здравейте от Народното събрание. Тук би трябвало да кажа, че гост на "Денят започва" е председателката на Народното събрание Цецка Цачева, но както виждате, истината е точно обратната. "Денят започва" е гост на парламента. Добро утро, г-жо Цачева, благодаря ви за гостоприемството.

Цецка Цачева: Добро утро на нас и на вашите зрители.

Водеща: Да започнем с един такъв въпрос, ако искате. Нямате ли усещането, че всичко, което ГЕРБ прави през последните няколко дни, всичко, което ГЕРБ излъчва като послания, потъва буквално като в черна дупка в скандала около името на шефа на митниците Ваньо Танов и неговите подслушани разговори с един министър от мнозинството и депутати от мнозинството.

Ц. Цачева: Не мисля, че това, което прави мнозинството в Народното събрание в позитивния смисъл остава незабелязано, и тук искам да се позова на миниторинговия доклад на Института за модерна политика, който редовно следи работата на Народното събрание. Фактът, че се отчитат за първи път дейности на това събрание, насочени към откритост, прозрачност, повече обективност е добре. Какво направихме? Регистри за съветниците на народните представители. За първи път мотивите за отказ за допускане на въпроси или питане към министър се оповестяват публично. За първи път законодателният процес може да бъде проследен, за да знаят гражданите, които се интересуват, кой народен представител каква инициатива законодателна внася. Това са все неща, които се забелязват от обективните неправителствени организации, които следят работата на парламента.

Водеща: В интерес на истината обаче трябва да кажем, че в същия този доклад, който е пред нас, пише и друго - пише и за негативните тенденции. А една от тези негативни тенденции е впечатлението, че никога през последните години българският парламент не е приемал толкова много некачествени, нереформаторски закони, които необосновано засилват държавната репресия за сметка на гражданските права.

Ц. Цачева: Не съм съгласна с този извод. Неведнъж съм имала повод да кажа, че няма легална дефиниция за качествен закон. Що се отнася за обвинението в законодателство, което по някакъв начин влиза в конфликт с основни права на гражданите, също не съм съгласна. Знаете, че ние имаме основна приоритетна цел влизане в шенгенското пространство, че ние имаме постмониторингов доклад, който очакваме, междинния, през февруари, а през лятото да излезе окончателният. Ние сме длъжни на всички онези препоръки, които нашите европейски партньори дават по линия на съдебна система, по линия на борба с корупцията, да отговорим със съответно законодателна основа, за да могат след това компетентните институции да свършат своята работа.

Водеща: И още нещо от този мониторингов доклад. Касае се за активността на депутатите. Само 32 депутати от ГЕРБ са били активни, в това число 21 като основни вносители, 11 като съвносители на закони, а 65 процента от състава на групата не са участвали в процедурата по парламентарен контрол, а средната норма на въпроси и питания на депутат от ГЕРБ е 0.26 въпроса или питания на депутат, което е най-ниската норма в Народното събрание. Защо не сте активни.

Ц. Цачева: Веднага пояснявам. Парламентарният контрол е, така да се каже, оръжие на опонентите, на опозицията. Това е начинът и средството, чрез питания и въпроси те да проследяват и да контролират работа на министрите. Мнозинството има и други средства, чрез които може да контролира поведението на министрите в кабинета и политиката, която те провеждат, и затова обективно във всеки всеки един състав на Народното събрание най-много въпроси има зададени от опозицията и най-малко са въпросите от мнозинството, от управляващата партия. Това е отговорът ми на този въпрос.

А що се отнася до това колко от народните представители на ГЕРБ са активни, народните представители на ГЕРБ са много. Ние сме 117 души. Нали не си представяте как ако всичките тези хора говорят, ние бихме могли да имаме едно нормално темпо на законодателна инициатива. Освен това има достатъчно време още от мандата, ще видите и останалите колеги в по-активна роля.

Водеща: Но, ето, и самият премиер Борисов, който се срещна с вас на парламентарната група на ГЕРБ преди началото на сесията, ви призова за това, бъдете по-активни, говорете...

Ц. Цачева: Ще изпълним този призив. Това беше посочено и, така, споделено в линия на повече самочувствие. Вече добихме опит, знаете, че всички народни представители на ГЕРБ, с изключение на един, сме нови лица в политиката, хора, които за първи път влизат в тази пленарна зала, естествено е да има някакъв период от време, но мисля, че то отдавна вече мина и в момента нещата стоят добре - и експертно, и като политическо говорене.

Водеща: За минута обаче ще ви върна на политическия скандал, който люлее държавата ни през последните няколко дни, нека не го неглижираме. Защо се случва това на ГЕРБ точно сега? Защо сега излизат въпросните записи на разговорите на шефа на митниците?

Ц. Цачева: Отговора на този въпрос от името на парламента ще даде специализираната подкомисия, която ние сме съставили в Народното събрание. Тя е постоянно действаща. Зрителите са информирани, че от началото на тази пленарна сесия комисията започна, още в сряда тя имаше заседание, има набелязан план. Нека да се позовем на компетентния орган той да каже изводите. Не бих желала еднолично да се ангажирам с каквото и да е било становище.

Водеща: Със сигурност обаче имате преценка за това какви биха били щетите върху образа, имиджа на ГЕРБ, от този скандал.

Ц. Цачева: Нека да видим резултата.

Водеща: Имате ли усещането, както твърди опозицията, че развръзката на този скандал се забавя. Ето, те питат защо...

Ц. Цачева: Не, категорично не, от това, от което като новини от вчерашния ден изтече по медиите, комисията има своя версия за нещата, тя още публично не е оповестена пред народните представители, извършват се още проверки, главният прокурор заяви същото, аз вярвам в компетентните институции, че те ще си свършат работата и имам доверие в колегите, които са членове на тази подкомисия.

Водеща: Добре, да се върнем на това, което е истинската ви работа. Много се чудих какво социологическо проучване да ви цитирам, за да бъда безкрайно обективна, но вие безкрайно много ми помогнахте, защото на сайта на парламента е качено изследване на НЦИОМ от края на декември миналата година. Г-жо Цачева, защо в момента в България гражданите, които не одобряват работата на парламента, са три пъти повече от тези, които одобряват работата на парламента? Защо се запази тази негативна тенденция от последните години?

Ц. Цачева: Тази тенденция ще се запазва във всички състави на Народното събрание, защото така е устроен моделът на нашата държавност, че парламентът е централният орган между органите на власт, в неговата работа се фокусира вниманието, очакванията, ако щете дори мечтите на всеки български избирател. И тогава, когато в реалния живот това не се случва, погледът... или не се случва по такъв начин, по който гражданите биха желали, погледът се фокусира върху Народното събрание. Хубаво е, че гражданите имат повече очаквания от нас. Това нас ни амбицира да бъдем по-стегнати в работата си, така че да успеем тази законодателна програма, която сме си набелязали за предстоящата сесия, да бъде реализирана, а най-общо тя би могла да бъде обединена в три насоки.

На първо място продължаваме законопроектите, свързани с реформата в съдебната система. Това е изключително важно с оглед и на мониторинговия доклад, който очакваме, с оглед и на приемането ни в Шенген. Предстои ни приемане на НПК, на закона за търговския регистър. Втората група въпроси това са икономически закони, които ние трябва да приемем, които са насочени към по-устойчиво развитие на държавата. Тук е законът за обществените поръчки, закон за енергетиката и, разбира се, продължаване на секторните реформи в различните сектори на икономиката. Вчера приехме закона за безопасност... националната агенция за безопасност на храните, предстои и приемането на закон за горите, в сферата на културата, в сферата на отбраната. Това са най-общо трите групи приоритети на законодателни инициативи, които могат зрителите да очакват от нас през тази предстояща сесия.

Водеща: Също сред една от първите ви задачи ще е да погледнете отново към изборния кодекс, върху който президентът наложи вето. Ще прегласувате ли това вето, или ще се вслушате в част от аргументите на президента Първанов?

Ц. Цачева: Вчера правната комисия е имала свое заседание, чакам доклада на правната комисия. От анализа, който направихме, не виждаме притеснителни неща, които да са неконституционосъобразни, поради което най-вероятно кодексът ще бъде прегласуван в същия му вид.

Водеща: Споделяте ли мнението на съпредседателя на парламентарната група на ГЕРБ Красимир Велчев, който казва, че президентът злоупотребява с правото си на вето?

Ц. Цачева: Да, упражняването правото на вето е конституционно право на президента, но в условия на изострена политическа ситуация, каквато обективно в България вече сме, и аз също считам, че предизборната конфронтация е факт...

Водеща: Вече е започнала.

Ц. Цачева: ... то в този смисъл може би върху по-голяма част от текстовете, върху които има наложено вето, това е по-скоро отзвук на едно политическо говорене тук, в тази зала, защото след толкова много предупреждения от страна на основните ни опоненти от "Коалиция за България", че на този законопроект ще бъде наложено вето, считам, че президентът просто беше оставен без право на избор. Просто опонентите ни от "Коалиция за България" направиха така, че президентът за мен нямаше полезен ход, освен да наложи това вето.

Водеща: Добре, към една друга тема, важна - дипломатите ни с досиета. Днес това е и тема на Народното събрание, защото ще гласувате декларация, в която призовавате посланиците с агентурно минало сами, доброволно да се оттеглят от своите постове, които сега заемат. Какъв е смисълът от тази декларация, защото ако те имаха желание доброволно да напуснат местата си, мисля, че до ден-днешен щяха да го направят.

Ц. Цачева: Тази декларация освен пореден призив към тях, защото след това, което се случи в общественото говорене по въпроса, считам, че всеки един съзнателен дипломат би могъл да направи тази крачка и да последва примера на други, които вече действително сами подадоха оставките си. Тази тема трябва да бъде изговорена и тази страница трябва да бъде затворена. В това отношение съм категорична, аз не желая моят син, нашите деца да продължават да живеят в една държава, в която през определени интервали от време да се вадят едни досиета, да се размахват информации, които вредят на имиджа на държавата ни, на имиджа на България. Това се превърна и в международен проблем, защото за нашите партньори в Европейския съюз, за останалите трети държави, с които ние сме в добри партньорски отношения, какво означава да нямаш доверие в лицето, което е изпратено да представлява тази държава в съответната трета страна?

Водеща: А смятате ли, че тази декларация, която, спор няма, тя ще бъде гласувана днес, защото единствено от "Коалиция за България" са против, би била един допълнителен стимул към държавния глава да вземе своето решение, след като вече Министерският съвет поиска от него отзоваването на дипломатите?

Ц. Цачева: В проекта за тази декларация, ако тя се приеме в този вид, или след редакционни поправки тук, в тази зала, ние се обръщаме и към президента на Република България да изпълни правомощията си по и компетентността си по конституция, за да бъде решен окончателно този спор.

Водеща: Вие сте брилянтен юрист. Трябва ли президентът като институция да бъде заобиколен, ако той откаже да подпише указите за отзоваването на посланиците, и инициативата да бъде изтеглена от Министерския съвет и в частност Министерството на външните работи?

Ц. Цачева: Всички държавни институции и органи, които имат компетентност да се справят с този въпрос и проблем, трябва да упражнят своите правомощия, за да бъде решен въпросът. В този случай не изключвам и при отказ на президента тези лица да бъдат отзовани, разбира се, съобразно правомощията на различните институции - външно министерство и т.н.

Водеща: Да поговорим за Шенген. Само след вероятно около час тук, на тази трибуна, ще говори премиерът Бойко Борисов на въпроси за Шенген. Защо България почти спечели техническата битка за Шенген, но загуби политическата битка за Шенген?

Ц. Цачева: Нека отговорите на тези въпроси да прозвучат от тази трибуна в директното предаване, което ще има националната телевизия по този въпрос. Аз обаче не мисля, че е загубена политическата битка, защото в никакъв случай темповете на работа за присъединяването ни в Шенген не са спрели от страна на изпълнителната власт.

Въпреки информацията, която в края на декември се получи, аз съм оптимист и съм убедена, че следващата година ние ще се поздравим с членство в Шенген.

Водеща: Имате предвид, че ще влезем в Шенген преди края на годината или в началото на 2012 г.?

Ц. Цачева: Преди края на годината.

Водеща: Добре. Споменахте вече, че май изборите започнаха, поне парламентът го подсказва и това и страстите, които се вихрят тук. ГЕРБ иска в тази изборна година да бъде приет закон срещу клеветата. Смятате ли, че това е една добра идея?

Ц. Цачева: Така подхвърлено наименованието закон срещу клеветата по-скоро има метафорично значение за ограничаване не, а за носене на отговорност за всичките тези обвинения, които изтичат в публичното пространство и след което те остават някак си безнаказани. В чисто юридическия смисъл на думата няма как да бъде приет отделен закон за един отделен вид престъпление, каквото представлява клеветата. Освен това клеветата има своето нормативно решение в Наказателния кодекс.

Друг е въпросът дали ефективно действат тези текстове. И в този смисъл бихме могли, групата на ГЕРБ, мнозинството, да помислим за по-ефективна нормативна основа, но казвам не в отделен закон за клеветата, а там, където му е мястото - в Наказателния кодекс.

Водеща: А вярно ли е, че на бюрото ви отлежава закон за етичното поведение на народния представител, както вчера съобщи на първата си страница вестник "Монитор"?

Ц. Цачева: Не отлежава такъв закон. Няколко пъти съм имала повод да заявя, че такъв закон за етично поведение няма как да бъде приет, защото проблемът е, че има морални норми, норми на поведение, които не могат да бъдат облечени в правна норма. Но при предстоящата промяна в правилника за организацията и дейността на Народното събрание е възможно да залегнат правила, етични правила за поведение на народните представители.

Водеща: Вие лично с оглед на опарването от огъня, което получихте, смятате ли, че и през новата парламентарна сесия скандалът "Верту" би могъл да се повтори?

Ц. Цачева: Недопустим беше този скандал и за двете страни, за начина, по който бе упражнена свободата на словото, на медиите и т.н. към народните представители с една, така, подвеждаща, недобронамерена акция. От друга страна, самото поведение на народните представители е укоримо, въпреки че те не са реализирали никакъв престъпен състав или с не добър резултат състав. Очаква се от цялото българско общество, от мнозинството в Народното събрание, всеки един народен представител да има инстинкт за поведение, което да бъде съотносимо, ответно на ролята, която изпълнява като народен представител.

Водеща: Да не пропуснем много важна тема. Днес ДАНС установява, че в подписката на РЗС за разпускане на това Народно събрание и за свикване на Велико народно събрание за промени в конституцията има много злоупотреби с лични данни. Заради това, разбира се, ще бъде сезиран и главният прокурор Борис Велчев. Не е ли обаче твърде очебийно съвпадението, че ДАНС нанася удар срещу РЗС в мига, в който РЗС нанася удар срещу ГЕРБ?

Ц. Цачева: Не. От информацията, която е публична и стана известна на медиите, е факт, че ДАНС работи много време по тази подписка. Аз искам да кажа, че съм омерзена, че е недопустимо умишлено по този начин да се манипулира и да се злоупотребява с името на Народното събрание. Първо искам да се обърна към онези ваши зрители, които съвестно и честно са упражнили правото си на пряка демокрация, като са положили подписи в тази подписка съобразно техните вътрешни разбирания. Но да се ползват имена, лични данни на граждани от информационни масиви това е недопустимо. И тук компетентните органи трябва да се произнесат. Трябва да се види инициаторите на тази подписка, лицата, които са оформяли 120-те папки, не всички, разбира се, защото аз съм убедена, че там има и съвестни хора, но с каква цел, когато предварително знаеш, че това, което искаш, е недопустимо, защото няма внесен проект за конституция нова, каквато би трябвало да има и това е условие, за мен цялата тази подписка е един умишлено целен скандал в държавата. Искам тук пред вас и вашите зрители да кажа: стига. Стига със скандали, нека енергията ни да бъде оползотворена за полезни нужди, за полезни цели, за това, за което сме тук в тази зала, а народните представители са тук, за да правят закони и да контролират правителството на Република България.

Водеща: Безкрайно ви благодаря за това интервю. Това беше всичко от нас. Чухте интервюто с председателя на Народното събрание г-жа Цецка Цачева.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още У нас

Надежда Нейнски за Шенген: България показа присъствие и беше част от важни европейски решения
Надежда Нейнски за Шенген: България показа присъствие и беше част от важни европейски решения
18:46, 12.12.2024
Чете се за: 01:22 мин.
Никой никого не търси - ще има ли преговори за правителство?
Никой никого не търси - ще има ли преговори за правителство?
18:18, 12.12.2024
Чете се за: 03:37 мин.
Състоянието на водния ресурс е тревожно
Състоянието на водния ресурс е тревожно
18:11, 12.12.2024
Чете се за: 01:35 мин.
Главчев: 1,6 милиарда лева годишно ще е финансовият ефект от Шенген
Главчев: 1,6 милиарда лева годишно ще е финансовият ефект от Шенген
17:12, 12.12.2024
Чете се за: 01:05 мин.
Вярно ли е, че през 1990 година е имало 14 милиона животни, а сега са под половин милион?
Вярно ли е, че през 1990 година е имало 14 милиона животни, а сега са под половин милион?
17:02, 12.12.2024
Чете се за: 07:20 мин.
Наталия Киселова поздрави Карлос Насар за спечелената световна титла
Наталия Киселова поздрави Карлос Насар за спечелената световна титла
16:16, 12.12.2024
Чете се за: 01:20 мин.
МЕЧ след консултациите при президента: С ГЕРБ разговори няма да водим
МЕЧ след консултациите при президента: С ГЕРБ разговори няма да водим
16:03, 12.12.2024
Чете се за: 01:42 мин.
Пирамиди, заплахи и измамни схеми: Версията на Калина и Калин от BETL
Пирамиди, заплахи и измамни схеми: Версията на Калина и Калин от BETL
15:52, 12.12.2024
Чете се за: 04:47 мин.
13 години по-късно няма виновен за смъртта на 19-годишна родилка
13 години по-късно няма виновен за смъртта на 19-годишна родилка
15:44, 12.12.2024
Чете се за: 01:25 мин.
Потенциал и добри практики в общините, но без достатъчна подкрепа от държавата
Потенциал и добри практики в общините, но без достатъчна подкрепа от държавата
15:41, 12.12.2024
Чете се за: 02:00 мин.
Облекченията на граничния контрол ще се усетят веднага, смятат от АИКБ
Облекченията на граничния контрол ще се усетят веднага, смятат от АИКБ
15:32, 12.12.2024 (обновена)
Чете се за: 00:47 мин.
Решението за Шенген: Коментари от НС
Решението за Шенген: Коментари от НС
15:24, 12.12.2024 (обновена)
Чете се за: 05:17 мин.
Топ 24
Най-четени
Отвлечените българи в Судан
Отвлечените българи в Судан
Турция със спешни мерки срещу шапа в Одрин
Турция със спешни мерки срещу шапа в Одрин