Ядрената енергетика по света има нужда да се огледа. И "Белене", и всички наши нови проекти не правят изключение. Това каза в студиото на "Панорама" Трайчо Трайков - министърът на икономиката, енергетика и туризма. "С министър-председателя считаме, че най-добре българският интерес в този момент ще бъде защитен като не се бърза, не се правят прибързани стъпки", поясни той и добави, че българската ядрена енергетика не е "непослушното дете" на Европа, което да можеш да напляскаш във всеки удобен момент. "Нашата ядрена централа е най-проверяваната, най-безопасната, най-оглежданата отвсякъде поне от гледна точка на проверки, доклади и изпитания. . . Досега винаги пръстът бе насочен към нас, а сега всички се вглеждат навътре в себе си", категоричен бе Трайков.
На въпрос за поскъпващите горивата икономическият министър отбеляза: "На свободния пазар цената я сваля пазарът, когато правилата му заставят пазарните участници да се съобразяват с тях."
С това се съгласи и другият гост в студиото на "Панорама" - депутатът от Парламентарната група на Коалиция за България Димитър Михалевски, но с уточнението, че у нас няма реална пазарна, конкурентна среда. "Големият въпрос е защо. И отговорът е много прост. Има законодателството, в което е казано, че този който ще внесе гориво отвън, трябва да използва митнически акцизни складове, които се държат само от четири фирми" поясни той.
Какво каза още Димитър Михалевски за нарушенията при строежа на магистрала "Тракия" и как му възрази министър Трайков вижте във видеофайла.
СЛЕДВА ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ИНТЕРВЮТО:
Водещ Бойко Василев:
Трайчо Трайков, министър на икономиката, енергетиката и туризма. Добър вечер.
Трайчо Трайков:
Добър вечер.
Водещ:
Кое идва първо - богатството или доблестта?
Тр. Трайков:
Ако питате в класацията на ценностните системи, а и в това с какво се ражда човек, мисля, че отговорът е очевиден и е еднакъв и в двата случая.
Водещ:
Първо трябва да си доблестен и после ще станеш богат. . .
Тр. Трайков:
Разбира се.
Водещ:
. . . а не чакаш да станеш богат, за да станеш доблестен.
Тр. Трайков:
В тази връзка поклон пред саможертвата на петимата
енергетици, които, разбрахме, днес са загинали в "Фукушима 1", борейки се с последствията от аварията. Те може и да не са били богати, но че са доблестни вече няма никакво съмнение.
Водещ:
Питам, защото понякога ние мислим, че едва когато
забогатеем, можем да бъдем добри, а, изглежда, богатството се базира на ценности, така си мисля поне.
Тр. Трайков:
Това е част от един по-общ дефект, който имаме хората, това е, че отлагаме за някакъв момент в бъдещето, когато нещо ще е по-подходящо, да правим нещата, които искаме. Моментът е днес.
Водещ:
В днешния момент, след като се видя, че японците бъркат, ние какво правим с "Белене"?
Тр. Трайков:
Ядрената енергетика навсякъде по света има нужда да спре, да си поеме дъх и да се огледа. Това е и нашето задължение. И "Белене", както и всички нови проекти, не правят изключение в това отношение.
Водещ:
Чакаме, така ли?
Тр. Трайков:
Абсолютно всички аспекти трябва да се преразгледат на проекта. . . както техническите, свързани със сигурността. Разбира се, в този момент всеки друг начин за действие би бил нещо между безотговорност и лудост. Затова с министър-председателя смятаме, че най-добре българският интерес в този момент е защитен като не се бърза и не се правят
прибързани стъпки.
Водещ:
А руснаците, вдигат мизата или вдигат цената?
Тр. Трайков:
Цената е достатъчно вдигната, повече няма накъде да се вдига.
Водещ:
Не, защото ако правят вълнолом срещу цунами, ще вдигнат още.
Тр. Трайков:
Е, тогава въпросът е - ние имаме ли нужда от енергетика, около която трябва да правим вълноломи срещу цунами.
Водещ:
Така че руснаците фактически в момента, понеже
представителите на "Росатом" са контактували с вас, те какво казват към този момент?
Тр. Трайков:
Руснаците, американците, всички са разумни хора и разбират каква е главната тема на момента. Така че нищо не ни пречи ние да си разговаряме, да уточняваме икономически, технически и
други аспекти, свързани с безопасността, но решения сега на гореща глава не се взимат.
Водещ:
Хайде да погледнем нещата от съвсем друг ъгъл. Българската ядрена енергетика, доскоро заложник на "Чернобил", оттук нататък - заложник на "Фукушима".
Тр. Трайков:
Българската ядрена енергетика не е непослушното дете на Европа, което може да. . .
Водещ:
Ама така излиза.
Тр. Трайков:
. . . напляскаш при всеки удобен случай. Напротив, нашата атомна електроцентрала е най-проверяваната, най-безопасната, най-оглежданата отвсякъде, поне от гледна точка на проверки, изпитания и доклади. Така че това, което в момента в Европа
осъзнава, то е. . . тя по-скоро го насочва към себе си. Защото досега винаги пръстът е бил насочен към нас. Сега всички се вглеждат навътре в себе си. И аз смятам, че ние със сигурност
няма какво да загубим. Но можем да спечелим от това, че аршинът,с който сме мерени 20 години, вече ще важи и за всички останали.
Водещ:
Аз не виждам другиго да пляскат, г-н министър - или пляскат "Козлодуй", или пляскат "Белене". Аз не виждам друг в момента да понася удари покрай всяка авария, която става в света.
Тр. Трайков:
В момента удари или, така, леко зашеметяване понася цялата ядрена енергетика. Иначе напълно ще се съглася с вас, че в миналото България покрай АЕЦ "Козлодуй" беше четирикратно
напляскана.
Водещ:
Земетръсна зона ли е "Белене"?
Тр. Трайков:
Земетръсна зона е по-голямата част от територията на планетата. Въпросът е каква е сеизмичната активност, какъв е потенциалът и какво може да се прави на тази територия. Така че е. . . въпрос на мярка.
Водещ:
Хайде да свържем двете теми днес. Защо хем изнасяме електроенергия, хем плащаме скъп ток?
Тр. Трайков:
Не виждам логиката във въпроса ви. Все едно да попитате - защо хем изнасяме домати, хем ядем същите домати на тази цена.
Водещ:
Ама човек, като има нещо много, той дава за него евтино, не е ли така?
Тр. Трайков:
Ами, сега, пак ще се принудя да повторя една истина, която няма да се хареса на 7 милиона и 500 хиляди от българското население - токът в България не е скъп, доходите са ниски.
Водещ:
Да. А дизелът обаче е скъп.
Тр. Трайков:
Г-н Василев, аз като министър на икономиката имам
отговорности в областта на защитата на потребителите и в областта на защитата на свободния пазар. Когато имам съмнения,
че едно от двете има опасност да бъде компрометирано, мога и трябва да се намеся. В случая прецених, че и двете сякаш са под
съмнение. Но смятам, че няма защо повече да се говори, достатъчно говорих по тази тема. Предприели сме мерки, искаме да видим резултатите от тях. Освен, че ще видим резултатите въз
основа на стъпките на държавата, можем да видим и едни съвсем ясни резултати, те се публикуват на www.energy.eu, където всеки може да види какви са цените на горивата във всяка страна от Европейския съюз с ДДС, без ДДС, с акциз, без акциз. И след като ние имаме най-ниския. . . втория най-нисък акциз на дизела, когато имаме и втората най-ниска цена в тази класация, тогава хората могат да си направят извода, че държавата си е свършила
работата и че пазарните участници са се съобразили с изискванията на свободния пазар.
Водещ:
Деликатно обявявате война на производителите на горива ли?
Тр. Трайков:
Вие колко производители на горива знаете в България?
Водещ:
Ами, ни. . .
Тр. Трайков:
Аз обаче не обявявам война. Аз казах за какво се застъпвам и какво защитавам. Както виждате, не казах срещу какво съм, защото за мен това е безсмислена хипотеза.
Водещ:
Добре, ще свалите ли цената на дизела?
Тр. Трайков:
На свободния пазар цената я сваля пазарът, когато обаче правилата му заставят пазарните участници да се съобразяват с тях.
Водещ:
Да де, ама 7 милиона и 500 хиляди българи тук казват - докога с европейски заплати. . . извинявайте. . . с европейски цени и със заплати от третия свят? Докога?
Тр. Трайков:
Това е белетристично поставяне на въпроса. В случая хубавото е, че може да се види съвсем конкретно дали работят политиките или не. Преди малко казах, аз съм назначил човек в министерството, който всеки ден следи това и ми докладва - дали и с колко места сме се изкачили нагоре към равновесната точка за цените на горивата. Когато стигнем на второ място в Европа, ако си държим същия акциз, тогава ще ви се обадя и ще ви кажа - пазарът работи.
Водещ:
Добре, вие защо сте министър на икономиката, след като тя е частна?
Тр. Трайков:
Добър въпрос, но може би няма да ни стигне цялото време. Министерството на икономиката в България има какво да направи и то е свързано основно с функционирането на пазара, с управлението на държавната собственост там, където я има, а я
има още в не малък обем, и със създаването на политики и облекчаването на регулаторната и административна среда. Ако искате, ще изброя каталога от неща, които правим в това
отношение.
Водещ:
Аз не се съмнявам, че правите нещо. Въпросът е, че. . .
Тр. Трайков:
Не, не нещо, то е 20-процентно намаление на
административната тежест, то е защита на държавния интерес там, където е предаден, компрометиран, с всякакви средства, включително и със съдебни, то е отстояване на държавния интерес на всяка сделка. . .
Водещ:
Реплика от опозицията. Димчо Михалевски.
Димчо Михалевски:
Министър Трайков може би единствен от цялата група се доближи много до проблема в изказванията си от вчера и днес. И му е нужно. . . и му трябва още само една крачка, за да стигне до истината или да я изкаже. Аз съм сигурен, че той я разбира.
Каква е тя? Само припомням, че на тази група беше дискутирано заедно с тримата министри и представители на превозвачите, че трябва да се вземат мерки, които очевидно още тогава беше ясно,
че няма как да се вземат, да се намали акцизът и други такива мерки, които няма да приложим заради членството си в Европейския съюз. Истинската причина, и министърът я назова с известна
скромност, е, че няма реална пазарна конкурентна среда в страната. И големият въпрос е - защо? И отговорът е много прост - има законодателство, което казва, че този, който трябва да внесе гориво отвън, трябва да използва митнически лицензирани
складове, а те се държат само от четири фирми в България. И сами разбирате, че тези четири фирми всъщност диктуват ценовите условия.
Водещ:
Откога това, г-н Михалевски?
Д. Михалевски:
Това, разбира се, законодателство е внедрено в правната система на държавата от няколко години назад, като се е искало да се направи контролът по-лесен, за да няма контрабанда. Но
виждаме, че то днес работи в друга посока - негативна. И според мен тук много ефективно трябва държавата, дори без да чака Комисията за защита на конкуренцията, да се намеси, в т.ч. и Народното събрание.
Водещ:
Съгласен ли сте, г-н Трайков?
Тр. Трайков:
Министър-председателят даде мандат на мен, на министъра на финансите и на министъра на транспорта да предложим и въведем
мерки, които смятаме, че ще доведат до по-ефективна пазарна среда. Това вече го правим от една седмица. И ще стигнем и по-напред.