ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Затегнатият контрол донесе загуби за българските превозвачи

bnt avatar logo от БНТ
A+ A-
Чете се за: 02:20 мин.
Икономика

Българските транспортни фирми търпят огромни загуби, заради напрежението по границите в Европа и затегнатия контрол.

Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
Българските транспортни фирми търпят огромни загуби, заради напрежението по границите в Европа и затегнатия контрол. От няколко дни 150 български шофьори са блокирани на сръбско-хърватската граница. Въпреки очакванията за големи опашки и на пункта "Калотина", заради засилените митнически проверки от сръбска страна, такива нямаше. Блокираните български шофьори са на граничния пункт "Батровци-Баяково" на сръбско-хърватската граница. Те са там от около четири дни и не могат да преминат, тъй като повечето от тях се намират в ничията земя. След блокадата, която Сърбия и Хърватия си наложиха реципрочно, се извиха километрични колони от тирове и от двете страни на границата. За съжаление, шофьорите нямат много възможности да заобиколят. За да избегнат блокадата, трябва да прекосят цяла Сърбия, да влязат в Унгария и оттам през Словения, откъдето да продължат за Северна Италия и Южна Франция. Това, обаче, увеличава маршрута с около 500 км. Маршрутът през Румъния пък е почти невъзможен, тъй като така километрите стават доста повече. От цялото това чакане - следва поредица от загуби за превозвачите. Всеки ден забaвяне при доставките на товарите води до огромни неустойки. Още за ситуацията на пункта "Батровци" и за загубите на нашите превозвачи - вижте в следващия репортаж.
150 български шофьори са блокирани на границата
Час след час българските превозвачи губят много време и много пари. Един камион за една нощ престой носи 150 евро загуби, казва Илиян Филипов, който има транспортна фирма. Илиян Филипов, БАСАТ: Ние бързо успяхме да пренасочим нашите 2 камиона, които стояха по 4 дни на сръбско-хърватската граница, да минат през Унгария. Но това са 500 допълнителни км, което ни струва 350 евро. Друг алтернативен маршрут е през Румъния, но той е почти немислим, тъй като удължава пътя с дни. Клиентите налагат неустойки, но в крайна сметка си чакат стоката. Койчо Русев, председател на АЕБТРИ: Крупните производители нямат резерви освен онова, което пътува с камионите всеки ден като доставка на резервни части към тях. Това създава проблеми, когато автомобилът не пристигне навреме, да бъде прекъсната работата на поточните линии. Засега фирмата на Цветан Германов избягва натоварените маршрути. Тя е основен превозвач на голяма европейска компания, произвеждаща гуми. Цветан Германов, управител на транспортна фирма: Товарим от Сърбия за цяла Европа. От Сърбия трябва да отидем до Фернети. Това е границата на Италия със Словения. Ние връщаме камионите обратно през Гърция през корабите. Един път имаш кораб - 350 евро, един път имаш удължаване на маршрута с около 600-700 км. Никой не може да каже със сигурност колко български фирми губят от блокадата на сърбо-хърватската граница. Загубите, обаче, се изчисляват на хиляди евро.
В транспортно министерство много внимателно следят ситуацията
и знаят за проблемите на нашите превозвачи. Транспортният министър Ивайло Московски каза, че на ниво министерства българската страна се е свързала със сръбската - с молба да съдействат, така че да се облекчи положението на нашите шофьори. Проблемът, обаче, не може да се реши за ден или два. Вижте още.
Ивайло Московски, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията: Дали сме нота и към Външно министерство и се надяваме да бъде решен въпросът, защото на практика там е спряно преминаването. Даже не са и затруднени, те са спрени на практика. Ще говоря и сега, като се прибера в МТИТС, лично с външния министър – да видя какво може да се направи, но ние сме в смисъл на ниво транспортни министерства сме си информирали колегите и сме ги помолили да съдействат. – Поне да пропускат нашите с българска регистрация? – Ами те никакви не пропускат в момента. От вчера е блокирано всичко. 
Въпреки очакванията за големи опашки и на българо-сръбската граница заради щателните проверки за хърватски стоки, днес на Калотина беше спокойно. Тировете минават сравнително бързо. Хърватските, обаче, не биват допускани в Сърбия. Срещнахме шестима хърватски шофьори, които превозват алуминий за Австрия, и нямат друг маршрут. Те четири дни вече чакат на границата, някои от тях са в ничията земя.

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?