Българският кораб Ванеса, за който министър Цветанов твърди, че е имало предположения за сериозни количества кокаин, потъна в Азовско море преди 4 години. Загинаха 10 опитни моряци, от които деветима българи. Спаси се единствено механикът Николай Димитров от Бургас. Около съдбата на "Ванеса" обаче и до днес витаят съмнения и неотговорени въпроси.
Българският кораб Ванеса, за който министър Цветанов твърди, че е имало предположения за сериозни количества кокаин, потъна в Азовско море преди 4 години. Загинаха 10 опитни моряци, от които деветима българи. Спаси се единствено механикът Николай Димитров от Бургас. Около съдбата на "Ванеса" обаче и до днес витаят съмнения и неотговорени въпроси.
Корабът "Ванеса", натоварен по опициални данни с 3000 тона стомана, тръгва на 1 януари 2008 г. от украинското пристанище Бердянск към Бургас. Пътуването е предприето въпреки предупрежденията, че времето се разваля и въпреки поредицата от морски катастрофи в Керченския пролив в края на 2007 г.
Единственият оцелял моряк - Николай Димитров, по-късно си спомня, че с тръгването на кораба за 10 часа температурата рязко е паднала с десетина градуса до минус 15.
Днес Николай отказа да коментира миналото, но в първото си интервю след спасяването, дадено само за нашата камера, той няма и съмнение, че именно лошото време е причинило трагедията.
Че лошото време е причинило катастрофата е и официалното заключение на следствието, което е приключва през юни 2010 г. Никой от роднините на загиналите не е обжалвал заключението.
В първите дни след катастрофата в селцето Таман на руския бряг на пролива се срещам с кмета Юрий Крицки, който обаче изразява недуомение от катастрофата на Ванеса.
Юрий Крицки, кмет на село Таман: "Как е станало така. Още повече, че корабът този маршрут го е минавал лоцманите са прокарвали тодзи път и без проблеми са го минавали. Тези бури не са каквито бяха през 90-те години, когато кораблите реално ги изхвърляше на брега."
Българските дипломати в Русия тогава се питат и какво се е случило, че загиналите моряци не са успели да се качат на спасителния сал, който е бил приготвен за това. Не е ясно и защо украинските власти са дали разрешение за отплаване на 33-годишния кораб въпреки предупрежденията за буря.
Разследването по случая продължи повече от две години като български експерти така и не успяха да направят подводен оглед на кораба. Допуснати са само украински специалисти. Корабът и товарът му така и не са извадено от морето.