Наблюдават се нарушения относно часовете на работа при шофьорите на автобуси. По някой път става дума за каране по 12-13 часа. Освен това глобите са твърде ниски при установени нередности в сектора.Вижте в рубриката "Твоите права" при какви условия работят шофьорите.
Повод е последният пътен инцидент на магистрала "Тракия" – ранените пътници бяха 20. При всеки подобен инцидент се повдига темата за липсата на достатъчен контрол, за умората на шофьорите и затова колко е важно да се спазва работното време и почивките.
Само за 9 месеца са станали 646 пътни инцидента, 132 от тях са тежки. Това означава, че всеки ден се случват средно по 2 катастрофи и то само с автобуси.
У нас на пазара са близо 1500 фирми, от които само 400 са за вътрешни превози, останалите - за международни курсове.
Проверени от "Автомобилна администрация" за тази година са над 3500 фирми за превози на пътници и на товари. В резултата са констатирани 113 акта, само за неспазване на работното време и почивките. Честа практика е шофьорите да работят по 12-13 часа, без да почиват. Това е абсолютно нарушение на закона.
На всеки 4 часа и половина един шофьор трябва да почива поне 45 минути. Това се посочва в европейски регламент. Ако след тази почивка шофьорът продължи отново 4 часа и половина – то следва почивката да е поне 11 последователни часа.
По закон сумарно шофьорът може да кара най-много по 9 часа на ден. А без почивка може да шофира най-много 6 часа. На седмица се полагат най-много 56 часа работа.
Глобите за нарушаване на тези права обаче са незначителни – те варират между 200 до 1500 лева, като за работното време практиката не е да се налага най-високата глоба.
Честа практика е да се манипулират и тахографите – уредите, които всеки автобус по закон трябва да има – те следят за скоростта и за почивките на шофьорите.