Продължават отвличанията на кораби край бреговете на Сомалия. Либерийски химически танкер беше пленен от пирати в Аденския залив, а малтийски транспортен кораб беше освободен заедно с екипажа му след двумесечен плен.
Продължават отвличанията на кораби край бреговете на Сомалия. Либерийски химически танкер беше пленен от пирати в Аденския залив, а малтийски транспортен кораб беше освободен заедно с екипажа му след двумесечен плен. В ръцете на пиратите остава най-голямата им плячка до момента - саудитския супертанкер "Сириус стар".
Поне седем държави са потвърдили участието си в първата съвместна военноморска операция в историята на Европейския съюз. Тя е с кодово име "Аталанта" и стартира след седмица край бреговете на Сомалия. Целта й е да сложи край на пиратството в този район.
"Аталанта" изглежда е маслинката във взривоопасния коктейл, забъркан през последните години в Аденския залив. Съставките в него са: бедната и разпокъсана от битки и глад Сомалия, потокът от стоки, превозвани през Аденския залив от и към Суецкия канал и слабата охрана на търговските кораби. При наличието на подобен "улов" рибарските лодки по сомалийското крайбрежие бързо започнаха да се превръщат в средства за по-доходен бизнес - пиратството.
В началото техни мишени бяха по-малки морски съдове - скъпи яхти и туристи, за които има кой да плати откуп. Че апетитът идва с яденето се разбра, след като въоръжени сомалийци започнаха да нападат и карго-съдове все по-навътре в Аденския залив. Миналата седмица се стигна и до абсурдното пленяване на огромния саудитски танкер "Сириус стар" на стотици километри от Сомалия. Натовареният с петрол за 100 милиона долара кораб беше превзет от шепа хора, въоръжени с автомати Калашников и въжени стълби.
Силите на НАТО и бойните кораби на други страни, които вече действат в района, не успяха да попречат на мародерите да откарат танкера до пристанището Ейб и да поискат 25 милиона долара за освобождаването му. Нападението изкара на показ проблема, че въоръжените до зъби кораби не могат да бъдат навсякъде, а въздушният контрол трудно може да установи дали лодките из залива се занимават с риболов или се готвят за поредната пиратска атака. Затова сомалийските власти препоръчват на корабните компании да използват частни охранители. Защото за разлика от въздушния транспорт, водният, който осигурява 90 процента от световния пренос на стоки, се оказва слабо защитен срещу терористични и пиратски нападения.