От днес разширението на зелената зона за платено паркиране в районите "Лозенец" и "Средец" е факт. Това изкара част от жителите им на протест пред Столичната община с искане увеличението на зоната да бъде отменено. Те са категорични, че това не се прави по желание на всички живеещи, както твърдят районните им кметове. Новата мярка доведе и до други проблеми. Какви са те вижте в прякото включване от квартал "Лозенец" на Владимир Христовски.
Квартал "Лозенец", който от днес вече зелена зона. Утре е първият работен ден, в който служителите на Центъра за градска мобилност ще следят дали паркиралите шофьори са платили за престоя си. За да не осъмнат със скоба на гумата пък, жителите на "Лозенец" и "Средец" трябва да имат постоянна регистрация в района и да са платили годишната такса за стикер. Ако тя не е налице, остава опцията за почасово плащане чрез sms или талон. Платеното паркиране раздели хората на "за" и "против" въвеждането му. Първите са спокойни, че така ще имат паркомясто пред жилището си, а вторите не искат да плащат допълнително. Независимо от позицията им голяма част от тях са принудени бързо да променят постоянния адрес в документите си, за да могат да паркират пред домовете си.
Соня Момчилова от една година живее в столичния квартал "Лозенец". Според нея обособяването на зона за платено паркиране в района е неуместно, защото там няма административни и бизнес сгради. Въвеждането на зелена зона за нея е свързано с още един проблем – тя трябва да смени личната си карта и талона на колата си, защото досега е била регистрирана на друг адрес. Така ще има право да получи стикер за паркиране пред дома си.
Соня Момчилова, жител на квартал "Лозенец":
"Не мога да си обясня защо на базата на нотариален акт не мога да удостоверя собствеността на жилище в този район. Заставена съм да си подменя документите за самоличност, да загубя време. Не беше добре оповестено този времеви период, в който трябва да се адаптираме и да си променим документите, т.е. не мисля, че имаше и кампания по разгласата."
От Центъра за градска мобилност заявиха, че разширяването на зоната е станало ясно още през юли и досега е имало достатъчно време за подготовка на документите. От там коментираха още, че изискванията към жителите са с цел да сведат до минимум опитите за измама.
Румяна Милова, член на управителния съвет на Центъра за градска мобилност:
"Всички тези изисквания защитават интересите на гражданите, които наистина са домуващи. Имотът, който е тяхна собственост или на член от семейството, трябва да бъде имот жилище, което се ползва само за живеене, а не офис. Това е един вид преференция за тях, защото в противен случай заплащането трябва да бъде по общия ред със sms почасово."
Общинската наредба дава право на живеещите в зоните за платено паркиране да купят стикер за локално паркиране за един месец, когато имат нужда от време, за да сменят документите си. Когато новите документи бъдат представни и бъде платена годишната такса от 100 лева за паркиране в зелена зона и 150 – за синя, срокът на валидност на стикера се увеличава с една година.
Според някои от живеещите в зоните за платено паркиране годишната такса е твърде висока за българския стандарт.
Христо Антонов, жител на квартал "Лозенец":
"Ние в София плащаме най-скъпата зелена зона в почти цяла Европа. Във Виена е 90 евро на над 2000 евро средна заплата, в Лондон е 40 паунда на над 2000 паунда работна заплата. По принцип една такава зона трябва да се самофинансира от глобите и репатрирането на неправилно спрели автомобили."
Христо Лафчиев, жител на квартал "Яворов":
"Много кандидат-кметове досега предлагаха да строят многоетажни паркинги, което е начинът, по който да се реши проблемът."
На този етап обаче от Центъра за градска мобилност смятат, че решението на проблема е в разширяването на платените зони за паркиране.
Според гражданите обаче не е редно те да плащат за реда в градското паркиране и искат въвеждане на "жълта зона", в която живеещите в района да паркират безплатно. Те са категорични, че платените зони не решават проблема, а го изместват в съседни райони. Настояват още да се разкрият нови места за паркиране и да се изградят паркинги. Освен разширяването на зоните, те са и с ново работно време. В делничните дни от 8:30 до 19:30 часа, а синята зона в събота е до 18:00 часа, а не както досега до 14:00 часа.
Нови дейности по спасяването на танкера "Кайрос", заседнал край Ахтопол повече от седмица
Жители на Смолян излязоха на протест срещу решение за изграждане на фотоволтаична централа
Нови дейности по спасяването на танкера "Кайрос", заседнал край Ахтопол повече от седмица
Атанас Пеканов: Следващият служебен кабинет ще е по новите правила и на президента няма да му е лесно