От днес разширението на зелената зона за платено паркиране в районите "Лозенец" и "Средец" е факт. Това изкара част от жителите им на протест пред Столичната община с искане увеличението на зоната да бъде отменено. Те са категорични, че това не се прави по желание на всички живеещи, както твърдят районните им кметове. Новата мярка доведе и до други проблеми. Какви са те вижте в прякото включване от квартал "Лозенец" на Владимир Христовски.
Квартал "Лозенец", който от днес вече зелена зона. Утре е първият работен ден, в който служителите на Центъра за градска мобилност ще следят дали паркиралите шофьори са платили за престоя си. За да не осъмнат със скоба на гумата пък, жителите на "Лозенец" и "Средец" трябва да имат постоянна регистрация в района и да са платили годишната такса за стикер. Ако тя не е налице, остава опцията за почасово плащане чрез sms или талон. Платеното паркиране раздели хората на "за" и "против" въвеждането му. Първите са спокойни, че така ще имат паркомясто пред жилището си, а вторите не искат да плащат допълнително. Независимо от позицията им голяма част от тях са принудени бързо да променят постоянния адрес в документите си, за да могат да паркират пред домовете си.
Соня Момчилова от една година живее в столичния квартал "Лозенец". Според нея обособяването на зона за платено паркиране в района е неуместно, защото там няма административни и бизнес сгради. Въвеждането на зелена зона за нея е свързано с още един проблем – тя трябва да смени личната си карта и талона на колата си, защото досега е била регистрирана на друг адрес. Така ще има право да получи стикер за паркиране пред дома си.
Соня Момчилова, жител на квартал "Лозенец":
"Не мога да си обясня защо на базата на нотариален акт не мога да удостоверя собствеността на жилище в този район. Заставена съм да си подменя документите за самоличност, да загубя време. Не беше добре оповестено този времеви период, в който трябва да се адаптираме и да си променим документите, т.е. не мисля, че имаше и кампания по разгласата."
От Центъра за градска мобилност заявиха, че разширяването на зоната е станало ясно още през юли и досега е имало достатъчно време за подготовка на документите. От там коментираха още, че изискванията към жителите са с цел да сведат до минимум опитите за измама.
Румяна Милова, член на управителния съвет на Центъра за градска мобилност:
"Всички тези изисквания защитават интересите на гражданите, които наистина са домуващи. Имотът, който е тяхна собственост или на член от семейството, трябва да бъде имот жилище, което се ползва само за живеене, а не офис. Това е един вид преференция за тях, защото в противен случай заплащането трябва да бъде по общия ред със sms почасово."
Общинската наредба дава право на живеещите в зоните за платено паркиране да купят стикер за локално паркиране за един месец, когато имат нужда от време, за да сменят документите си. Когато новите документи бъдат представни и бъде платена годишната такса от 100 лева за паркиране в зелена зона и 150 – за синя, срокът на валидност на стикера се увеличава с една година.
Според някои от живеещите в зоните за платено паркиране годишната такса е твърде висока за българския стандарт.
Христо Антонов, жител на квартал "Лозенец":
"Ние в София плащаме най-скъпата зелена зона в почти цяла Европа. Във Виена е 90 евро на над 2000 евро средна заплата, в Лондон е 40 паунда на над 2000 паунда работна заплата. По принцип една такава зона трябва да се самофинансира от глобите и репатрирането на неправилно спрели автомобили."
Христо Лафчиев, жител на квартал "Яворов":
"Много кандидат-кметове досега предлагаха да строят многоетажни паркинги, което е начинът, по който да се реши проблемът."
На този етап обаче от Центъра за градска мобилност смятат, че решението на проблема е в разширяването на платените зони за паркиране.
Според гражданите обаче не е редно те да плащат за реда в градското паркиране и искат въвеждане на "жълта зона", в която живеещите в района да паркират безплатно. Те са категорични, че платените зони не решават проблема, а го изместват в съседни райони. Настояват още да се разкрият нови места за паркиране и да се изградят паркинги. Освен разширяването на зоните, те са и с ново работно време. В делничните дни от 8:30 до 19:30 часа, а синята зона в събота е до 18:00 часа, а не както досега до 14:00 часа.