НОВИНИ

На път през нощта: Ползи и рискове при шофирането на тъмно

Лятото е най-предпочитаното време за дълги пътувания и период, когато стотици хора се отправят на пътешествия. Мнозина предпочитат да тръгнат през нощта, тъй като трафикът е по-облекчен. Въпреки това, има доста опасности. Какво трябва да знаем, ако решим да тръгнем на дълъг път в тъмната част на денонощието, вижте в репортажа, част от съвместната кампания на БНТ и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" - "Пази семейството си на пътя".

Тереза Ставрева
от Тереза Ставрева
08:28, 26.07.2019
Чете се за: 02:41 мин.
У нас

Натоварен трафик, забързани автомобили и в голяма част от времето непоносимо високи температури. Така изглеждат магистралите и главните пътища в страната през летните месеци. Спасението някои виждат в едно-пътуване през нощта.

Илия Тодоров, Асоциация на пострадалите при катастрофи: Както обикновено лятото е най-тежкият откъм пътен травматизъм период от годината. Най-много ПТП-та стават, най-много тежки ПТП-та стават, при които има изключително много ранени и загинали. През месеците юли и август загиват най-много хора в България и най-много са тежко пострадалите. Основните проблеми с пътуването извън града през нощта, са два: Единият е това, което важи и за дневното каране - умората. Тя важи още повече през нощните часове, тъй като тогава движението е по-слабо, а това малко или много е дразнител, който ни държи будни, освен това фактът, че е тъмно още по-лесно ни успива, особено на пътища, които са както магистралата дълги и монотонни. Това е единият риск, другият е свързан основно с това, че през нощта логично виждаме по-малко.

Потвърждават го и лекарите. Адаптацията на окото от светло към тъмно и обратно, е процес, който зависи от начина, по който функционират фоторецепторите на ретината. Скоростта, с която това се случва зависи пряко от възрастта на човек.

Д-р Лукан Мишев, офталмолог: Колкото е по-младо едно око, толкова по-бързо се наглася от светло към тъмно и от тъмно към светло. С възрастта адаптационните способности намаляват, както и с различните житейски навици, тоест хора, които смятат, че живеят здравословно и се хранят с еднотипна храна може да изпаднат в състояние, в което да имат недостатъци на витамин А и съответно адаптационните способности на фоторецепторите да страдат. Това е малко уловка на съзнанието. Трафикът е по-малък, но ние сме същества, които нощно време обикновено спим, така че нагласата на организма ни е обикновено да бъдем с по-ниска концентрация, по-забавени реакции и съответно възможността ни за реакция при ситуация на пътя е много по-малка. Информативната стойност на светлинния поток е многократно намалена и нашата разделителна способност, контраст и грубо казано способността ни да различаваме предмети, е много по-ниска отколкото през деня.

Използването на допълнителни средства за подобряване на зрението ни през нощта не е препоръчително, съветва очният специалист.

Д-р Лукан Мишев, офталмолог: Всеки филтър пред окото отнема от светлината. Тръгва убеждението, че с жълти очила виждаме по-добре. Жълтите очила могат да се използват само и единствено в мъгла. Тогава е възможно да имаме възприятие на правилна форма през мъглата, ако филтрираме синия цвят. Тогава може, но през нощта жълти очила за мен са безсмислени.
Илия Тодоров, Асоциация на пострадалите при катастрофи: Особено в този сезон, изключително важни са почивките. Доказано е, че летните жеги влияят на нашата концентрация и респективно на способностите ни зад волана. Без значение дали тръгваме през деня или през нощта да правим чести спирания, да кара най-отпочиналият в автомобила, както и този, който съответно има най-много опит и разбира се, да не се бърза за никъде, което казваме всяка година, тъй като едно увеличение на скоростта с 10 или 20км/ч би ни спестило на разстояние от София до морето не повече от 6-7 минути.

Омаловажаването на тези обстоятелства и надценяването на собствените ни възможности водят до инциденти на пътя, категорични са експертите.

Илия Тодоров, Асоциация на пострадалите при катастрофи: Всеки от нас си мисли, че всичко това е статистика и няма как да ни се случи. Всъщност ние сме част от статистиката и колкото повече се говори за това какво се случва всеки ден, толкова по-вероятно е някой да се замисли и съответно да вземе мерки.

Цифрите са категорични. Въпреки по-облекчения трафик през нощта за изминалата 2018 г. от общо 6690 тежки инцидента, 1795 са се случили в тъмната част на денонощието.

Старши инспектор Ивайло Ангелов, Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението": Пътнотранспортните произшествия са доста значителна част от нашата дейност. Мога да ви кажа, че само от началото на година като статистика има около 660 отработени произшествия.

За своите 26 години стаж, старши инспектор Ивайло Ангелов е видял почти всичко, с което професията му може да го срещне. Заедно с екипа си се е отзовавал на стотици сигнали за катастрофи, затова съветва:

Старши инспектор Ивайло Ангелов, Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението": Ако има наоколо други хора, тежко пострадали, да окажат първа помощ, да се обадят на общоевропейския телефон 112 и до пристигането на компетентните сили и средства да се опитат да обезопасят автомобила като се постави триъгълник и се откачат клемите на акумулатора.

Най-важно според него е при възникването на подобна ситуация да запазим самообладание, за да бъдем полезни както на себе си, така и на околните.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Ким Чен-ун определи новите ракетни опити на Пхенян като предупреждение
Ким Чен-ун определи новите ракетни опити на Пхенян като предупреждение
Слънчево време през уикенда, следващата седмица започват валежи
Слънчево време през уикенда, следващата седмица започват валежи