С пълни магазини и задръствания пред моловете започна от сутринта "Черния петък". Всеки втори българин се очаква да се включи в масовото пазаруване на намалени стоки и да похарчи около 400 лева. Екипи на Комисията за защита на потребителите дежурят през целия ден в големите търговски обекти и глобяват некоректните продавачи. Вижте повече от репортера ни Карина Караньотова, която беше пред един от столичните молове.
Проучвания показват, че в деня на намаления най-много се пазаруват дрехи, обувки, електроника, както и подаръци за коледните празници. Стълпотворението на "Черния петък" е наистина огромно. За да не попднете в клопката на нелоялните оферти обаче трябава добре да знаете какво точно искте, каква е оригиналната му цена и какво намаление ще получите. Обикновено новите стоки и колекции се намаляват до 30%, а по-големи отстъпки има за вече веднъж намалени стоки.
На този ден у нас се отчита увеличение на оборотите между 20-50%, дори повече от Коледно-новогодишните кампании. В моловете е истинска лудница. Специално за изгодното пазаруване са дошли много хора от други градове. Служители на мола, на полицията и дори на Жандармерията следят за реда.
Краси Димитров, директор "Аварийна помощ и превенция" СО: Още от сега се наблюдава засилен трафик, нашата работа е да изкараме хората безпрепятствено от подземните паркинги, тъй като вътре, когато стоят, може да има задушаване.;
От сутринта в социалните мрежи се разпространяват илюстрации, които показват как дадени стоки са се продавали за по-ниска сума преди "черния петък". Затова бъдете наистина на щрек за фалшиви намаления и знайте, когато купувате онлайн, че в 14-дневен срок можете да върнете стоката без обяснение. Единствената уловка е, че някои стоки не могат да се връщат.
Игнат Арсенов, директор на Европейски потребителски център "Черен петък": На първо място това са бързо развалящи се стоки, например, ако си купя ягоди, те няма как да стоят две седмици, на второ място - стоки, които с оглед на хигиената и здравето на хората, това обикновено са козметични продукти, бельо, ако ние ги разпечатим, няма как да ги върнем.
Сайтове за козметика и парфюми мамят - доставят реплики, а рекламират стоката си за оригинална, напомнят от Асоциацията за защита на потребителите. Фирмите за бързи кредити пък използват еуфоричното настроение на хората и предлагат на пръв поглед "изгодни" кредити, но после лихвите се оказват много по-високи от средните за пазара.