Бюджетите на училищата и отчетите за изпълнението им да са публични и достъпни за гражданите. Държавата да въведе и гарантира минимални прагове за издръжка на училищата. Това са само част от препоръките, който ще предложат от Съюза на работодателите в системата на народната просвета на национална кръгла маса по въпросите, свързани с делегираните бюджети в София в края на седмицата.
Ползите от въвеждането на делегираните бюджети са повече от негативите. Това е мнението на директора на Второ основно училище в Благоевград Христо Манчев, който е член на Управителния съвет на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България.
Христо Манчев, директор на Второ ОУ “Д. Благоев”:
Преди всичко делегираните бюджети първо са отношение към финансите. Не трябва да забравяме, че най-добрите решения, когато се разходват средства за някое учреждение, когато самото учреждение ги определя тези разходи, а не някой отгоре.
Според Манчев проблемът не е в това, че броят ученици определя размера на бюджетите на училищата.
Христо Манчев, директор на Второ ОУ “Д. Благоев”:
По скоро проблемът произтича от това, че може би някои се увличат, когато се опитват да търсят финанси, се увличат и прекрачват границите на нормалното.
Трябва да има корекции и промени в делегираните бюджети, защото размерът на издръжката в бюджета на училищата непрекъснато намалява, това може да доведе до застрашаване на учебния процес. Това смята почетният председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета Самуил Шейнин.
Самуил Шейнин почетен председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета:
За последните 10 години, когато са правили едно проучване Националното сдружение на общините 2003 година, съотношението за възнаграждение за персонал и издръжка е било накъде 70 към 16 до 20 процента, сега издръжката е намаляла наполовина.
От Съюза на работодателите в системата на народната просвета ще предложат при увеличение на заплатите на учителите да се увеличи и единният разходен стандарт за издръжката на ученик.