За последните 5 години четвъртокласниците у нас значително са подобрили своето четене. Нещо повече - те умеят да анализират прочетеното. Страната ни е на 11-то място сред 50 държави, сочи международното изследване "Пърлс" за 2016 година. Кои фактори влияят най-много за високите постижения на учениците - вижте в репортажа на Милена Кирова.
This is a modal window.
Четвъртокласниците у нас значително са подобрили своето четене. Резултатите сочат - връстниците им от Русия, Сингапур и Хонконг са в топ 3. Нашият резултат също е доста над средно ниво.
Неда Кристанова - директор на Център за оценяване в предучилищното и училищното образование: Трябва да може да извлича информация. Пита се детето - "защо според теб героят направи това или ти ако беше на негово място какво би направил?"
Зад постигнатото стоят различни фактори.
Зависимостта е ясна: повече внимание към ученика у дома и по-високи резултати по четене в клас. 8 на сто от родителите обаче все по-рядко разгръщат книга с детето си.
Никола Дойнов - ученик в 4 клас в 125 СУ, София: Приблизително към 5-годишен започнах да чета. Първоначално започнах с детски лесни книги, които може да се четат и от малки, а сега стигам до големи романи.
Много добре се справят и учениците, които са ходили на детска градина и то 3 или повече години.
Даяна Панкова - ученичка в 4 клас в 125 СУ, София: Аз ходих на детска градина 4 години.
Ива Василева - ученичка в 4 клас в 125 СУ, София: В предучилищната група ни учеха да пишем азбуката ръкописно и да смятаме до 10. Това ми беше от голяма полза в първи клас и ми беше много по-лесно.
Повечето ученици - 55 на сто - се отнасят положително към четенето.
От 2001 година насам - това са най-високите резултати на българските ученици.