САЩ 2020 САЩ 2020 Следи тук
назад

Работи се по три версии за тежката автобусна катастрофа край Своге

Некачествен асфалт, превишена скорост и автобус без редовен технически преглед. Всяка една от тези причини, както и всички заедно може да се довели до тежката катастрофа, в която 16 души загубиха живота си. След заседание при премиера Бойко Борисов, главният прокурор обяви, че започва разследване за некачествения ремонт на пътя, извършен през 2016 година. Стана ясно още, че въпреки исканията, фирмата изпълнител не е отстранила дефектите.

Иво Никодимов
от Иво Никодимов
20:07, 26.08.2018
Чете се за: 02:23 мин.
У нас

Със сигурност е установено, че износващата настилка на асфалта е лоша и не дава добро сцепление с пътуващите автомобили. В острите завои губят сцепление, навлизат в насрещното движение и така се случват челни катастрофи. Това е едно от нещата, които пътните полицаи са установили в рамките на една година от края на 2016 г., когато пътят е приет от АПИ след ремонт, извършен от фирмата-изпълнител, без абсолютно никакви забележки. Има пропадания на пътното платно, недобре монтирани мантинели, а конкретно в участъка на инцидента – има и тротоар, който действа като нещо като трамплин.

Така, вместо те да се спрат в мантинелата, автомобилите я прескачат.

;

Какво още е установено до момента:

Пътят е бил ремонтиран до края на 2016 година, когато по документи е приет от изпълнителя като отличен и отговарящ на всички изисквания. Поредица от катастрофи с жертви стават причина в късната есен на 2017 началникът на РПУ-Своге да поиска от Областното пътно управление спешен ремонт. Главният прокурор Сотир Цацаров цитира част от писмото.

Сотир Цацаров, главен прокурор: „Поради лошото сцепление с асфалтовото покритие водачите губят контрол над управляваните автомобили, навлизат в лентата за насрещно движение и реализират ПТП по между си.“

Месец след това писмо от АПИ и експерти установяват, че износващият пласт асфалт е дефектен и сцеплението на автомобилните гуми с пътя не е добро. Установени са още пропаднали участъци и недобре монтирани мантинели.

Николай Нанков, министър на регионалното развитие и благоустройството: От март месец до юли - 27 юли, пет пъти са уведомявали фирмата-изпълнител на обекта във връзка с активизиране на гаранцията, да отстрани посочените дефекти.
;

Срокът за отстраняване на дефектите е 15 август, изпълнителят обаче "Трейс Своге" ДЗЗД не извършва ремонтите. Сотир Цацаров е категоричен, че качеството на ремонта, начина на неговото извършване и примането на пътя като перфектен са едната линия, по която разследващите ще работят.

Сотир Цацаров, главен прокурор: Особено това, свързано със задълженията на длъжностни лица от държавната администрация и задължения на изпълнител ще бъдат преценявани много внимателно, защото ако се установят основания за наказателна отговорност, прокуратурата ще я реализира.
;

Втората посока на разследването е фирмата-превозвач "Мобилус 5", организацията на конкретното пътуване и техническото състояние на автобуса. Той е произведен 2001 година. За последно е преминал технически преглед на 5 февруари, следващият е трябвало да бъде след шест месеца - на 5 август.

Сотир Цацаров, главен прокурор: За конкретния, според терминологията на ДАИ "случаен превоз" не е имало уведомление до съответните органи на министерство на транспорта. Другият проблем, по-скоро основен, той ще бъде изследван детайлно и с експертизи е техническото състояние на автобуса, който както посочихме е следвало да премине технически преглед на 5 август, но към момента на катастрофата е бил без преминат технически преглед.
;

Поведението на шофьора е трета линия на разследването. До момента е установено, че шофьорът Григор Григоров е бил трезвен и не е бил под влиянието на упойващи или наркотични вещества.

Сотир Цацаров, главен прокурор: Към момента на настъпване на пътно-транспортното произшествие автобусът „МАН“ се е движил със скорост 53 километра в час. В участък, в който действа ограничение, въведено със съответен пътен знак за скорост не по-висока от 40 километра в час.

Именно превишената скорост би могла да бъде една от причините за катастрофата. Проверяват се, но още не могат да бъдат потвърдени данните, че вниманието на шофьора е било отклонено непосредствено преди катастрофата. В разпита си от тази сутрин, по наша неофициална информация, той казал, че изпуснал контрол върху автобуса в завоя, навлязъл в насрещното движение, ударил се в бетонна стена и след това поел към мантинелата и дерето след нея. Автобусът най-вероятно се е обърнал при удара в мантинелата и така е паднал в близо 20-метровата пропаст.

;

Идеята за задължително поставяне на колани в автобусите е отново актуална. Според министърът на транспорта Ивайло Московски има подготвени законодателни промени, които ще задължат и по-старите автобуси, в които не е предвидено да има колани, да сложат такива. Другото, което се прави, е да се приемат законодателни промени за поставяне на видеорегистратори в автобусите, за да е ясно какво се случва в тях и в какво състояние са шофьорите.

Това се обещава да се приеме в предстоящата сесия на НС. От парламентарната комисия по транспорт заявиха, че са готови да приемат законовите промените, веднага щом бъдат подготвени.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
8 души остават в тежко състояние след тежката автобусна катастрофа край Своге
8 души остават в тежко състояние след тежката автобусна катастрофа край Своге
Предстои втори оглед на мястото на тежкия пътен инцидент с автобус край Своге
Предстои втори оглед на мястото на тежкия пътен инцидент с автобус край Своге