Рекордният брой слаби оценки на матурите след 7-ми и 12-ти клас изискват много сериозен анализ, а учебните програми трябва да бъдат олекотени, за да дадат повече свобода в преподаването.
Мнението е на председателя на комисията по образование в парламента и бивш заместник-министър на образованието Милена Дамянова. По думите й сближаването на българската система за оценяване с международния стандарт дава добри резултати. Има училища, чиито ученици трайно проявяват добри резултати. Трябва да се направи оценка не само за изпитните резултати, но и на социалните фактори, които ги обуславят.
Милена Дамянова - председател на Комисията по образование и наука: Докато нямаме сериозен анализ по училища, дори по класове, паралелки, за това какви са оценките, на какво се дължат те, да се направи съпоставка между текущото оценяване в училище, резултатите от външните оценявания. Както знаете, големите международни изследвания отчитат всеки един фактор - образование на родителите, брой книги вкъщи, има ли библиотека, няма ли и ред други такива. Такъв сериозен анализ преди се правеше и аз се надявам да бъде направен и сега, за да се видят реалните причини за тези резултати.