ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Възможно ли е корозията да е причина за трагедията в тунел "Ечемишка"?

Чете се за: 01:12 мин.
У нас

Тунелът "Ечемишка " и днес е затворен за движение. Използва се обходният маршрут по стария път за Ботевград. За малко над 30 години, откакто е пуснат в експлоатация тунел "Ечемишка", корозионните процеси са "изяли" по 5 мм. от всяка стоманена греда в тунела. Това е заключението на професор Николай Рангелов, ръководител на катедра "Метални конструкции" в Университета по архитектура, строителство и геодезия.

Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
проф. Николай Рангелов, катедра "Метални конструкции" - УАСГ
Всяка година една незащитена стоманена повърхност губи от порядъка между 0,02 до 0,08 мм. от своята дебелина. Ако вземем горната граница на цитираните цифри и ако ги умножим по 30 години, можем да получим, че всяка повърхност е загубила от порядъка на 2-3 мм. като ръжда, тоест като шупли и т.н., като сумираме на 2-те повърхности на всяка стена на всяка една от гредите там, ние можем да кажем, че вероятно те са загубили от порядъка 3-4-5 мм.

Това е половината от дебелината на всяка една греда.

проф. Николай Рангелов, катедра "Метални конструкции" - УАСГ
Това е и причината всъщност при стоманените конструкции да се прилагат различни системи за антикорозионна защита, те да се инспектират, де се коригират, репарират, възстановяват, това е свързано именно с тяхната надеждна експлоатация.

След разпоредената спешна проверка влизаме в един от 34-те тунела в страната - тунела "Дупница", дълъг почти 280 метра, с екип на АПИ, МВР и пътноподдържащи фирми.

Юлия Божилова, директор на Областно пътно управление - Кюстендил
Колегите проверяват за течове по кожуха на тръбата, за висящи метални съоръжения, проверяват осветлението. Проверяват, също така, и редовността, тъй като имаме проблеми редовно със знаците, които се поставят в самия тунел.

Проверката показва, че в тунела Дупница има изгорели осветителни тела и неработещи светофари. Препоръките веднага се записват в техническия паспорт на тунела. Фирмата ще трябва да отстрани повредите.

Юлия Божилова, директор на Областно пътно управление - Кюстендил
Колегите от Районните пътни служби седмично правят сериозна инспекция на съоръжението. - Веднъж седмично? - Да. Минимум. Това е задължително. Иначе всекидневно по път се правят, но малко по-обстойно колегите веднъж седмично правят инспекции на тунелите и на съоръженията.

Загадка остава защо, след като има ежедневни и ежеседмични проверки, изгорелите осветителни тела не са сменени. Екип от двама следователи работи по досъдебното производство за смъртта на жената в тунела "Ечемишка".

Наталия Николова, Окръжен прокурор на София
Всички длъжностни лица, които имат каквото и да било отношение по поддръжката на тунела, по безопасността за преминаване през тунела, всички длъжностни лица ще бъдат разпитани.

Без значение бивши или настоящи, уточняват от прокуратурата.

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?