Екипажът на мисията "Поларис" се готви за първата частна космическа разходка

екипажът мисията поларис готви първата частна космическа разходка
14:44, 20.08.2024

Четиричленният екипаж на "Поларис Дон" на компания "Спейс Екс" пристигна във Флорида преди планираното за 26 август изстрелване на мисия, която включва първата частна космическа разходка - рисковано начинание, осъществявано досега само от правителствени астронавти, предадоха Ройтерс и АФП.

Екипажът - милиардер предприемач, пенсиониран военен пилот на изтребител и две служителки на "Спейс Екс", е към края на над двегодишното си обучение за мисията, в която само двама от тях ще излязат от капсулата "Дракон" в околоземна орбита за космическа разходка, привързани с въжета.

Мисията ще бъде първото голямо изпитание на новите скафандри на астронавтите на "Спейс Екс" и ще бележи поредното рисковано начинание с висок залог, което компанията на Илон Мъск предприема по пътя на милиардера към евентуалното създаване на колонии на Марс.

"Какъвто и да е рискът, свързан с него, той си заслужава", каза командирът на мисията Джаред Айзъкман, който е и ръководител на свързаната със "Спейс Екс" програма "Поларис".

"Нямаме представа какво би могло да се случи, за да промени наистина траекторията на човечеството. Трябва да има някакви първи стъпки в тази посока", каза Айзъкман пред репортери по време на пресконференция в понеделник. "Изминаха две години и половина, откакто обявихме програмата "Поларис", и това беше едно вълнуващо пътешествие на развитие и обучение".

Джаред Айзъкман финансира тази и други мисии от своята програма "Поларис". Той отказва да каже колко е похарчил досега, но се предполага, че общата сума възлиза на стотици милиони долари.

За пътуването компанията е разработила първото си поколение скафандри за космическия вакуум, изцяло бели и с футуристичен вид.

"Ще бъде епично", каза на свой ред Илон Мъск.

Мисията "Поларис Дон" ще бъде изстреляна с ракета носител "Фалкон 9" на 26 август от стартовата площадка на "Спейс Екс" в космическия център "Кенеди" на НАСА във Флорида. Очаква се тя да продължи шест дни, като излизането в открития космос, наричано извънкорабна дейност, е планирано за третия ден.

Останалата част от екипажа на "Поларис Дон" включва пилота на мисията Скот Потийт, пенсиониран подполковник от ВВС на САЩ, който е участвал и в мисията "Инспирейшън 4". Екипажа допълват служителките на "Спейс Екс" Сара Гилис и Анна Менън, водещи инженери по космически операции в компанията. Те ще бъдат специалисти на мисията.

Корабът "Дракон" няма въздушен шлюз, така че цялата му кабина ще бъде разхерметизирана бавно преди космическата разходка. Това означава, че и четиримата астронавти ще изпробват новите скафандри. Само двама от тях обаче - Айзъкман и Гилис, ще излязат извън космическия кораб.

Членовете на екипажа преминаха интензивно обучение: около 2000 часа в симулатор, сеанси в центрофуга (бързо въртене), гмуркане, скокове с парашут и изкачване на вулкана Котопакси в Еквадор.

Досега само правителствени астронавти от САЩ, бившия Съветски съюз и Русия, Европейската космическа агенция, Канада и Китай са извършвали космически разходки. С помощта на американски и руски скафандри са осъществени над 270 излизания в открития космос извън Международната космическа станция от пристигането на първия екипаж преди близо 24 години.

Джейми Варди: Възрастта е само число