От 5 юли всички граждани, пътуващи с туристическа цел към Република Гърция, могат да преминат само през ГКПП "Кулата", съобщиха от Гранична полиция. Всички туристи ще се пропускат на влизане в България на работещите гранични пунктове без ограничения.
На ГКПП "Капитан Петко войвода" и ГКПП "Ивайловград" не се пропускат пътници с туристическа цел към Гърция.
На ГКПП "Маказа" е преустановено пропускането на туристи. През граничния пункт ще преминават собственици на имоти в Гърция с документ за собственост.
На ГКПП "Илинден" и ГКПП "Капитан Петко войвода" към Гърция се пропускат товарни автомобили и сезонни работници със съответните документи, на ГКПП "Ивайловград" – само сезонни работници.
Не се извършва преминаване през ГКПП "Златоград" и в двете посоки.
Според въведените от гръцките власти разпоредби, всички чуждестранни граждани, включително и българите, трябва предварително да са попълнили онлайн формуляр, за да влязат в страната.
Задължително е този формуляр да се попълни поне 48 часа преди пътуването. След попълване пътуващият получава автоматичен QR код, който трябва да предостави на границата.
Декларацията е на английски и за да бъде попълнена правилно, се изискват макар и минимални познания по езика.
Съветват се всички, които пътуват на екскурзия, освен електронен вариант, да имат и разпечатено хартиено копие на формуляра с QR кода.
Туроператорите ще следят преди отпътуване дали всички техни клиенти са попълнили правилно декларацията и дали са получили своя персонален код.
Какво се попълва в новия онлайн формуляр?
- Пътуващият трябва да попълни данни за вида транспорт, с който влиза в страната. Ако пътуващият е с кола, се изисква регистрационният номер на автомобила.
- Влизащият в страната трябва да посочи още:
След попълването целия формуляр пътуващият получава автоматичен отговор на посочен от него имейл адрес, а по - късно се изпраща и QR кода, който се показва на границата.
Ако пътувате с автомобил и след това използвате ферибот, закупуването на билета става също с кода.
Онлайн формулярът може да бъде открит на https://travel.gov.gr/.
При необходимост от съдействие българските граждани могат да се свържат с посолството ни в Атина на телефони:
Дежурен директен телефон: +30 210 67 48 107
Дежурни телефони в извънработно време: +30 210 67 48 105, 106, 107
Мобилен телефон за спешни случаи: +30 693 70 96 220.
Генерално консулство в Солун: 30 2310 829 210; +30 2310 869 510
Дежурен телефон в извънработно време: +30 2310 869 520
Хотели и ресторанти В Гърция работят, но още не в пълния си мащаб. Очакванията на туристическия сектор са, че август сезонът ще бъде по-силен.
Когато пътуване е отменено заради извънредното положение, туристът има възможност или да получи ваучер от съответния туроператор, или да си иска парите обратно. Но ще ги получи в 12-месечен срок от отмяната на извънредното положение. При самостоятелните пътувания това не важи.
От Комисията за защита на потребителите съветват при подобни случаи туристите да се опитат да предоговорят с туроператора почивката си.