НОВИНИ

Колко похарчиха партиите за реклама по време на кампанията?

Десислава Маркова
от Десислава Маркова
19:49, 06.04.2023
Чете се за: 03:35 мин.
У нас
Слушай новината

Кой колко е платил за политическа реклама? Данните са на Института за развитие на публичната среда. "Продължаваме Промяната - Демократична България" отново е на първо място с разходи за реклама близо от един милион лева. След това следват "Възраждане" с над 370 000 лева, ГЕРБ-СДС с 258 000 лева. Този път обаче цената на един медиен глас е спаднала драстично.

Това е една от най-слабите по отношение на медийни реклами кампания от 10 години насам, отчитат от Института за развитие на публична среда. Разходите за медии в тази кампания са по-ниски - общо 2,4 милиона. Анализът показва още, че в последните 10 дни от кампанията са давани най-много средства. Тогава общо са се увеличили разходите с повече от 1 милион лева. "Продължаваме Промяната" са платили само за този период 800 000 лева, "Възраждане" са увеличили разходите си със 100 000 лв. на финалната права. ГЕРБ-СДС са платили най-малко в последната десетдневка - дали са 2000 лева.

От Института казват, че на предишните избори цената на медиен глас е варирала между 60 стотинки и 24 лева.

"От парламентарно представените партии ДПС имаше тогава цена на глас от 65 стотинки, тъй като техните разходи за медии са доста по-малки, по-скромни. За ГЕРБ малко повече - 84 стотинки на глас, тоест те пак доста ефективно успяват да използват средствата си за медийна реклама и достигат до по-широк кръг от избиратели", заяви Диана Ефтимова от Институт за развитие на публичната среда".

Сега изчисляват, че 4 пъти ще падне цената на медийния глас в сравнение с предишните избори през октомври. Дават пример с коалиция "Продължаваме Промяната - Демократична България".

"На предишни избори са стрували между 4 и 5 лева на глас. Едни от по-скъпите, да кажем, при парламентарно представените формации, докато сега все пак на тези предварителни данни, които имаме това не са окончателните от финансовите отчети на партиите, тъй като те все още не са излезли за цялата кампания, но на база на тези предварителни данни гласа на обединението вече като обща коалиция ще бъде е в рамките на 1,25 лв.", допълни Диана Ефтимова.

Традиционно най-скъпи са гласовете на малки партии, които използват медийни пакети и не влизат в парламента. Техните гласове струват обикновено по 24 - 25 лева. Най-скъпо платените медийно избори са били през април 2021 година - тогава партиите са били отделили общо над 4 милиона лева. Най-слаба е била кампанията за парламент и президент през ноември 2021 г.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Александър Донски не успя да се класира за финала на двойки на турнир по тенис във Франция
Александър Донски не успя да се класира за финала на двойки на турнир по тенис във Франция
Марица Пловдив поведе на ЦСКА във финалния плейоф за титлата по волейбол при жените
Марица Пловдив поведе на ЦСКА във финалния плейоф за титлата по волейбол при жените