Кои са двете основни фигури, които са считани от мнозина за основните фактори в убеждаването на седемкратния световен шампион да премине в Скудерията, както и какво е бъдещето за екипа на Мерцедес?
Зимният трансферен прозорец в Европа официално затвори, но в последните часове от него станахме свидетели на еднa шокираща сделка, а най-любопитното е, че тя не се осъществи на футболния терен, а на пистата. Да, седемкратният световен шампион във Формула 1 Люис Хамилтън сензационно обяви, че е от 2025-а година ще кара за екипа на Ферари, слагайки край на дългогодишното си успешно партньорство с тима на Мерцедес, с който британецът спечели 6 титли и общо 82 победи (разбира се, тази статистика може да се промени до края на 2024-а) за 11 години в отбора.
За преминаване на Люис във Ферари е имало слухове и в миналото, като преди няколко месеца дори се появиха информации, че той е вечерял с президента на италианския автомобилен производител – Джон Елкан. Още по-назад във времето пък самият пилот призна, че „за всеки е мечта“ да кара прословутия червен болид. Едва ли обаче и най-запалените привърженици на Формула 1 някога са си представяли, че ще видят Хамилтън да се състезава за Скудерията - още повече, че миналия август той подписа нов договор с Мерцедес, който трябваше да го задържи при „сребърните стрели“ до края на сезон 2025.
Едно обаче е вече сигурно – този контракт няма да бъде изпълнен до края и още от следващата година роденият в Стивънидж пилот ще се присъедини към Ферари. Този трансфер ще отбележи един любопитен момент във вече богатата кариера на Люис в спорта, а именно събирането му с Фредерик Васьор. 55-годишният французин „пое юздите“ в Маранело в началото на 2023-а след края на престоя на Матиа Биното, като в миналото Васьор е бил шеф още на отборите на Рено и Заубер. Ако се върнем 20 години назад във времето, ще открием, че роденият в покрайнините на Париж ръководител вече е работил и с Хамилтън - това се случва в дните на британеца преди Формула 1, когато той все още кара във Формула 3 и GP2 (б.р. днес Формула 2). През 2005-а и 2006-а бъдещата звезда триумфира с титлите и в двата шампионата, състезавайки се за тима на АРТ Гран при, а директор там по онова време е… Фредерик Васьор. За добрите отношения помежду им след всички тези години се заговори отново в хода на миналата година, когато французинът призна, че двамата често разговарят преди стартовете.
Lewis Hamilton and Frederic Vasseur, ART Grand Prix, 2006. Via GP2 Series. pic.twitter.com/upxwZxW6kj
— Demetriou Neto (@NetoDemetriou) February 2, 2024
Освен присъствието на Васьор, медиите на Запад считат още, че важна роля за преминаването на Люис във Ферари е изиграло и привличането на Люик Сера в Скудерията. Французинът беше ръководител на отдела за разработване на шаситата в Мерцедес, но стана ясно, че от 2025-а година ще работи за италианския екип, което означава, че отново ще се събере с Хамилтън. Според различни източници Сера и британският пилот са били двамата основни противници на концепцията на „сребърните стрели“ за техния болид през последните два сезона, в които отборът от Бракли спечели само една победа дело на Джордж Ръсел в Бразилия през 2022-а.
За мнозина фигурите на Фредерик Васьор и Люик Сера са именно тези, на които се дължи решението на Люис Хамилтън да поеме към Ферари, където от следващата година той ще бъде съотборник с Шарл Льоклер, който пък наскоро удължи договора си с „черните кончета“ поне до края на 2026-а. Безспорно отношенията между двамата са това, което ще предизвика интерес сред феновете – още повече ако от догодина Скудерията разполага с автомобил, който може да се бори за световната титла.
Did these two know something we didnt? #F1 @LewisHamilton @Charles_Leclerc pic.twitter.com/8ACAE7JwqE
— Formula 1 (@F1) February 1, 2024
Друга интересна подробност около сделката между Ферари и Люис е, че той ще стане общо 15-ят британец в историята, който ще кара за екипа от Маранело, считано от 1950-а година, когато се провежда първият шампионат във Формула 1. В миналото комбинацията между пилот от Великобритания и италианския тим е имала своите успехи, като през 1958-а Майк Хоуторн става световен шампион със Скудерията, а шест сезона по-късно това прави и Джон Съртис. В близките 30-40 години пък по-полярните британци, карали за „черните кончета“, са Найджъл Менсъл (1989-1990) (б.р световен шампион с Уилямс за сезон 1992) и Еди Ървайн. Именно Ървайн пък остава засега последният състезател, роден в пределите на Острова, който е бил част от Ферари. Роденият в Северна Ирландия Еди е част от отбора в периода 1995-1999, като най-успешната му камания е последната, в която той губи световната титла в последния кръг за сметка на Мика Хакинен. Еди Ървайн е и британецът, участвал в най-много надпревари за Скудерията – 65, а дали Люис Хамилтън ще подобри това постижение, предстои да разберем.
Връщайки се към седемкратния световен шампион, струва си да отбележим още, че 2025-а година ще отбележи първия случай в кариерата му във Формула 1, в който той няма да кара болид, задвижван от двигател на Мерцедес. Припомняме ви, че в момента Люис кара за едноименния немски тим, докато в миналото бе част от Макларън в периода 2007-2012, когато екипът от Уокинг отново използваше задвижващи системи на базираната в Щутгарт компания.
Несъмнено предстоящото сътрудничество между Хамилтън и Ферари ще бъде сред най-обсъжданите теми в падока на Формула 1 в хода на предстоящия сезон 2024, но тя отваря място и за дискусии относно това кой ще замени Люис в Мерцедес от догодина. В пространството веднага се появиха слухове, че Тото Волф и неговите приближени са набелязали двукратния световен шампион Фернандо Алонсо, който в момента кара за Астън Мартин. На теория Карлос Сайнц, в чийто болид ще седне Хамилтън през 2025-а, също изглежда като вариант за „сребърните стрели“, макар че испанецът е вече по-скоро свързван с проекта на Ауди, които ще се появят във Формула 1 през 2026-а година. Сред останалите спрягани имена за бъдещ съотборник на Джордж Ръсел в Мерцедес са Алекс Албън, Естебан Окон, Пиер Гасли, че и дори Валтери Ботас, който вече се състезава за екипа между 2017-а и 2021-а, а след новината за преминаването на Люис при "черните кончета" финландецът публикува любопитна снимка, на която позира с телефон, очаквайки може би обаждане.
Вижте тази публикация в Instagram.
Последвайте нашия канал "Спорт по БНТ" във Viber
Последвайте ни и във Фейсбук, за да сте винаги в час с последните спортни новини
Намерете БНТ в социалните мрежи: Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok