НОВИНИ

Люис Хамилтън във Ферари - защо се случи и какво предстои?

Кои са двете основни фигури, които са считани от мнозина за основните фактори в убеждаването на седемкратния световен шампион да премине в Скудерията, както и какво е бъдещето за екипа на Мерцедес?

Борил Гочев
от Борил Гочев
15:30, 02.02.2024
Чете се за: 09:07 мин.
Формула 1
люис хамилтън ферари случи предстои
Слушай новината

Зимният трансферен прозорец в Европа официално затвори, но в последните часове от него станахме свидетели на еднa шокираща сделка, а най-любопитното е, че тя не се осъществи на футболния терен, а на пистата. Да, седемкратният световен шампион във Формула 1 Люис Хамилтън сензационно обяви, че е от 2025-а година ще кара за екипа на Ферари, слагайки край на дългогодишното си успешно партньорство с тима на Мерцедес, с който британецът спечели 6 титли и общо 82 победи (разбира се, тази статистика може да се промени до края на 2024-а) за 11 години в отбора.

За преминаване на Люис във Ферари е имало слухове и в миналото, като преди няколко месеца дори се появиха информации, че той е вечерял с президента на италианския автомобилен производител – Джон Елкан. Още по-назад във времето пък самият пилот призна, че „за всеки е мечта“ да кара прословутия червен болид. Едва ли обаче и най-запалените привърженици на Формула 1 някога са си представяли, че ще видят Хамилтън да се състезава за Скудерията - още повече, че миналия август той подписа нов договор с Мерцедес, който трябваше да го задържи при „сребърните стрели“ до края на сезон 2025.

Едно обаче е вече сигурно – този контракт няма да бъде изпълнен до края и още от следващата година роденият в Стивънидж пилот ще се присъедини към Ферари. Този трансфер ще отбележи един любопитен момент във вече богатата кариера на Люис в спорта, а именно събирането му с Фредерик Васьор. 55-годишният французин „пое юздите“ в Маранело в началото на 2023-а след края на престоя на Матиа Биното, като в миналото Васьор е бил шеф още на отборите на Рено и Заубер. Ако се върнем 20 години назад във времето, ще открием, че роденият в покрайнините на Париж ръководител вече е работил и с Хамилтън - това се случва в дните на британеца преди Формула 1, когато той все още кара във Формула 3 и GP2 (б.р. днес Формула 2). През 2005-а и 2006-а бъдещата звезда триумфира с титлите и в двата шампионата, състезавайки се за тима на АРТ Гран при, а директор там по онова време е… Фредерик Васьор. За добрите отношения помежду им след всички тези години се заговори отново в хода на миналата година, когато французинът призна, че двамата често разговарят преди стартовете.

Освен присъствието на Васьор, медиите на Запад считат още, че важна роля за преминаването на Люис във Ферари е изиграло и привличането на Люик Сера в Скудерията. Французинът беше ръководител на отдела за разработване на шаситата в Мерцедес, но стана ясно, че от 2025-а година ще работи за италианския екип, което означава, че отново ще се събере с Хамилтън. Според различни източници Сера и британският пилот са били двамата основни противници на концепцията на „сребърните стрели“ за техния болид през последните два сезона, в които отборът от Бракли спечели само една победа дело на Джордж Ръсел в Бразилия през 2022-а.

За мнозина фигурите на Фредерик Васьор и Люик Сера са именно тези, на които се дължи решението на Люис Хамилтън да поеме към Ферари, където от следващата година той ще бъде съотборник с Шарл Льоклер, който пък наскоро удължи договора си с „черните кончета“ поне до края на 2026-а. Безспорно отношенията между двамата са това, което ще предизвика интерес сред феновете – още повече ако от догодина Скудерията разполага с автомобил, който може да се бори за световната титла.

Друга интересна подробност около сделката между Ферари и Люис е, че той ще стане общо 15-ят британец в историята, който ще кара за екипа от Маранело, считано от 1950-а година, когато се провежда първият шампионат във Формула 1. В миналото комбинацията между пилот от Великобритания и италианския тим е имала своите успехи, като през 1958-а Майк Хоуторн става световен шампион със Скудерията, а шест сезона по-късно това прави и Джон Съртис. В близките 30-40 години пък по-полярните британци, карали за „черните кончета“, са Найджъл Менсъл (1989-1990) (б.р световен шампион с Уилямс за сезон 1992) и Еди Ървайн. Именно Ървайн пък остава засега последният състезател, роден в пределите на Острова, който е бил част от Ферари. Роденият в Северна Ирландия Еди е част от отбора в периода 1995-1999, като най-успешната му камания е последната, в която той губи световната титла в последния кръг за сметка на Мика Хакинен. Еди Ървайн е и британецът, участвал в най-много надпревари за Скудерията – 65, а дали Люис Хамилтън ще подобри това постижение, предстои да разберем.

Връщайки се към седемкратния световен шампион, струва си да отбележим още, че 2025-а година ще отбележи първия случай в кариерата му във Формула 1, в който той няма да кара болид, задвижван от двигател на Мерцедес. Припомняме ви, че в момента Люис кара за едноименния немски тим, докато в миналото бе част от Макларън в периода 2007-2012, когато екипът от Уокинг отново използваше задвижващи системи на базираната в Щутгарт компания.

Несъмнено предстоящото сътрудничество между Хамилтън и Ферари ще бъде сред най-обсъжданите теми в падока на Формула 1 в хода на предстоящия сезон 2024, но тя отваря място и за дискусии относно това кой ще замени Люис в Мерцедес от догодина. В пространството веднага се появиха слухове, че Тото Волф и неговите приближени са набелязали двукратния световен шампион Фернандо Алонсо, който в момента кара за Астън Мартин. На теория Карлос Сайнц, в чийто болид ще седне Хамилтън през 2025-а, също изглежда като вариант за „сребърните стрели“, макар че испанецът е вече по-скоро свързван с проекта на Ауди, които ще се появят във Формула 1 през 2026-а година. Сред останалите спрягани имена за бъдещ съотборник на Джордж Ръсел в Мерцедес са Алекс Албън, Естебан Окон, Пиер Гасли, че и дори Валтери Ботас, който вече се състезава за екипа между 2017-а и 2021-а, а след новината за преминаването на Люис при "черните кончета" финландецът публикува любопитна снимка, на която позира с телефон, очаквайки може би обаждане.

Вижте тази публикация в Instagram.

Публикация, споделена от Valtteri Bottas (@valtteribottas)

Последвайте нашия канал "Спорт по БНТ" във Viber

Последвайте ни и във Фейсбук, за да сте винаги в час с последните спортни новини

Намерете БНТ в социалните мрежи: Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Любослав Пенев остава начело на Хебър Пазарджик
Любослав Пенев остава начело на Хебър Пазарджик
Александра Фейгин пропуска "София Трофи, треньорката ѝ сподели за нова смяна на волната програма
Александра Фейгин пропуска "София Трофи, треньорката ѝ сподели за нова смяна на волната програма