Монегаският пилот, както и съотборникът му Карлос Сайнц, бяха единствените, които заложиха на едно спиране в бокса, което се оказа печеливша стратегия за "Скудерията".
Шарл Льоклер спечели впечатляваща стратегическа битка със съотборниците в Макларън Оскар Пиастри и Ландо Норис в легендарното Гран при на Италия на пистата в Монца, а лидерът в генералното класиране на шампионата Макс Верстапен завърши едва на шесто място и неговата преднина на върха продължава да се топи.
Everything about this image is just #F1 #ItalianGP pic.twitter.com/0wiFzJcv5E
— Formula 1 (@F1) September 1, 2024
Великобританецът Норис направи добър старт от първата позиция, а зад него австралиецът Пиастри се вкопчи в битка с Джордж Ръсел за второто място. Двамата влязоха сравнително равни в завой номер 1, но австралиецът надделя в дуела с Ръсел и го изпрати по лоша траектория, позволила на двата болида на Ферари да го изпреварят. Същото направи и неговият съотборник Люис Хамилтън.
Веднъж намерил максималната скорост на Монца, Пиастри бързо настигна Норис и го изпревари с впечатляваща атака на правата, а британецът дори отстъпи място на Шарл Льоклер. Така кандидатът за световната титла остана пред рожденика Карлос Сайнц и Хамилтън.
LAP 1 / 53
— Formula 1 (@F1) September 1, 2024
PIASTRI TAKES THE LEAD!!
The Australian sweeps around Norris at the della Roggia chicane to lead the field!!
Leclerc also squeezes past into second, sparking jubilation in the stands! #F1 #ItalianGP pic.twitter.com/ViptiU4v5v
Льоклер караше дълго време зад опашката на австралиеца, но след пет обиколки 23-годишният пилот на Макларън най-накрая се откъсна отвъд DRS обхвата на монегаска и започна да трупа преднина. Драмата позатихна в следващите пет обиколки и от този момент започна реденето на отборните стратегии за броя на спирания.
Пиастри поведе с 2.8 секунди на преследвачите към 15-ата обиколка, в която неговият съотборник реши да прави първи пит-стоп. Това бе опит за пресичане на влизането на Льоклер, което накара състезателя на италианския конструктор да отговори с моментален бокс в 16-ата обиколка, когато влезе и Хамилтън. Това форсира и влизане на лидера в надпреварата един тур по-късно, което пък остави на върха Верстапен и Сайнц.
След първото пълно завъртане стратегията на Макларън се оказа успешна и в 25-ата обиколка австралиецът си върна първото място, а Норис пресече стратегията на Льоклер и зае второто място. Четвърти по това време бе другия пилот на Ферари Сайнц, който водеше пред Хамилтън и съотборниците в Ред Бул Верстапен и Чеко Перес.
Битката в Монца бе стратегическа и Макларън избра отново да направи първия ход, вкарвайки Норис в бокса в 33-ата обиколка за нови гуми. Той се върна в състезанието на шесто място и зад двата болида на Ред Бул, които също направиха скоро вторите си смени. Въпросът бе кога ще влязат Пиастри и Льоклер.
"Оскар, има ли шанс да не спираш втори път?", попитаха от Макларън по радиото в 38-та обиколка.
Австралиецът бе лаконичен: "Не мисля. Предна лява гума почти си е заминала".
Макларън реагира бързо на думите на 23-годишния си пилот и моментално го вкара в бокса за втори път, а 13 обиколки преди края Льоклер се оказа начело пред испанския си съотборник, докато Пиастри и Норис бяха съответно на 15 и 20 секунди от първото място. Шансът на Ферари за победа или двоен подиум изглеждаше риск с едно спиране в бокса.
LAP 39 / 53
— Formula 1 (@F1) September 1, 2024
Piastri pits for the final time - Leclerc keeps going!
The Aussie re-joins just up the road from Verstappen and his team mate Norris.#F1 #ItalianGP pic.twitter.com/lQPRbPf9RA
"Със сигурност ще рискуват. Влизаме в квалификационен режим и просто трябва да караме бързо", заяви Норис по отборното радио десетина обиколки преди края.
Сайнц успя да задържи Пиастри зад себе си за пет обиколки, но австралиецът успя да пробие и до края му оставаше да заличи малко над 11 секунди изоставане от Льоклер, за да стигне до пълната победа в Монца. Неговият съотборник Норис също преодоля рожденика в днешния ден една обиколка по-късно.
Разликата бързо се стопи, но 23-годишният пилот на Макларън така и не успя да се доближи до монегаска за изпреварване.
Така Шарл Льоклер спечели за втори път през сезона след домашния си трумф по-рано през годината, а двата болида на Макларън записаха двоен подиум с второто място на Пиастри при 2.664 секунди пасив и третото на Льоклер с 6.153 секунди изоставане.
Simply the greatest podium in world motorsport
— Formula 1 (@F1) September 1, 2024
And on the top step, the one team they all turned up to see #F1 #ItalianGP pic.twitter.com/1rdAGb1nrU
Сайнц завърши на четвърта позиция, следван от Хамилтън, Верстапен, Ръсел и Перес до осмото място.
Макс Верстапен, който не е печелил от Гран при на Испания в разгара на лятото, има 303 точки, а Ландо Норис вече е с пасив от 62 след третата си позиция в Монца и най-бързата обиколка на трасето. Шарл Льоклер е с 215 точки, а Оскар Пиастри е на четвърто място със 197.