НОВИНИ

Пакетът "Мобилност" мина в Европарламента. Българските забележки – игнорирани

Десислава Апостолова
от Десислава Апостолова
10:23, 09.07.2020
Чете се за: 01:39 мин.
У нас
Снимка: БГНЕС

Европейският парламент одобри без никакви изменения и трите правни акта, които са част от пакета "Мобилност". Политическото споразумение със Съвета беше постигнато през декември 2019 г.

Ревизираните правила за командироването на водачи, времето на водачите за управление на превозното средство и за почивка, както и по-доброто прилагане на правилата за каботаж (т.е. за превоз на стоки, извършван временно в дадена приемаща държава членка от превозвачи, установени извън съответната държава членка) имат за цел да прекратят нарушаването на конкуренцията в сектора на автомобилния транспорт. Те също целят да осигурят по-добри условия за почивка на водачите.

Според приетите текстове новите правила ще помогнат за гарантирането на по-добри условия за почивка на водачите и ще им позволят да прекарват повече време у дома.

Предприятията ще трябва да организират разписанията си по такъв начин, че водачите в международния товарен транспорт да имат възможност да се прибират у дома на редовни интервали (на всеки три или четири седмици в зависимост от работния график).

Редовната седмична почивка не може да бъде ползвана в кабината на превозното средство. Ако тази почивка се ползва извън дома, то настаняването трябва да бъде платено от компанията.

Тахографите на превозните средства ще се използват за регистрация на преминаването на граници, с цел борба с измамите. С цел предотвратяване на системния каботаж, ще се въведе "срок на прекъсване" от четири дни преди извършването на по-нататъшни каботажни операции в рамките на същата държава със същото превозно средство.

За справяне с проблема с т. нар. фирми "пощенски кутии", транспортните дружества ще трябва да докажат, че извършват значителна част от дейностите си в държавата на регистрация. Новите правила също ще изискват връщането на камионите в държавата на оперативния център на компанията на всеки осем седмици. Леките търговски превозни средства над 2,5 тона също ще трябва да отговарят на нормите на ЕС за транспортни оператори, включително оборудването на микробусите с тахограф.

Новите правила ще осигурят ясна правна рамка с цел предотвратяване на различни национални подходи, както и за гарантиране на справедливо заплащане за водачите. Правилата за командироване ще се прилагат за каботажните и трансграничните транспортни операции, с изключение на транзит, двустранните операции и двустранните операции с две допълнителни операции по товарене или разтоварване.

Приетите правила ще влязат в сила след публикуването им в Официалния вестник на ЕС през следващите седмици.

Правилата за командироването ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на правния акт.

Правилата относно времето за почивка, което включва прибирането на превозвачите, ще се прилагат 20 дни след публикуването на акта.

Правилата за връщането на камионите и други промени в правилата за достъпа до пазара ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на акта относно достъпа до пазара.

Така на практика българските забележки бяха игнорирани. Припомняме ви, че между двете четения родни и други евродепутати внесоха повече от сто предложения за промени в текстовете на пакета.

За България най-спорни са правилата, свързани със задължително връщане на товарните камиони в страната на всеки 8 седмици и на шофьорите на всеки четири седмици. Българските евродепутати настояват водачите сами да определят - къде да прекарват задължителната си почивка.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Труден успех върна Рома на 5-та позиция в Сериа А
Труден успех върна Рома на 5-та позиция в Сериа А
Бум на заразените с коронавирус в Локо (Пд) след финала за Купата, мачът с ЦСКА пред празни трибуни
Бум на заразените с коронавирус в Локо (Пд) след финала за Купата, мачът с ЦСКА пред празни трибуни