НОВИНИ

Парите за култура: Как инвестициите в културни събития се отразяват на местната икономика?

Равносметката в големите градове - всеки лев, вложен в култура, се възвръща трикратно

Айше Сали
от Айше Сали
19:35, 29.12.2023 (обновена)
Чете се за: 05:27 мин.
У нас
Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време -:-
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Снимка:
      Слушай новината
      00:00
      00:00

      Как културата помага на местната икономика? Равносметката в големите градове - всеки лев, вложен в култура, се възвръща трикратно.

      Фестивалните градове в страната все повече работят за това събитията в тях да станат видими по света, а туристическите агенции да ги превърнат в задължителна част от продукта, който предлагат. Ето и кой какъв подход е намерил.

      Градовете личат по хората, а събитията на открито променят и двете.

      "Ние мислим за общинските разходи за култура като инвестиция в икономическото развитие на града, но и в качеството на живот", заяви Яна Генова, заместник-кмет по култура на София.

      "Тази атмосфера е стимул бургазлии да излизат, да се разхождат в центъра на града. Винаги това е свързано с някаква покупка, да седнеш в заведение", допълни Дияна Саватева, зам.-кмет по култура на Бургас.

      "Всеки лев, който ние инвестираме в културно съдържание, се връща може би почти тройно в икономиката на града", коментира Павел Панов, зам.-кмет по култура на Пловдив.

      Програмата на Столичната община за финансиране на културни проекти подкрепя хиляди творци, за да достигнат до публиката. Културата и творческите индустрии заемат челно място в създаването на приходите в града.

      "A to Jazz" промени София по няколко основни линии - ние променихме звученето на града. Ние вече имаме над 60 хил. публика, много млади хора. Почти 2-3 млн. лв. са приходите в местната икономика, в съпътстващите бизнеси. В средносрочен и дългосрочен план вече имаме влияние върху публиката, върху образованието на публиката, в промяна на нейните навици за потребление на култура", заяви Петър Димитров, директор на фестивала "А to Jazz".

      10% от туристите посочват, че идват в София заради културните събития и забележителностите. Нова стратегия предвижда мерки за увеличаването им, както и поставянето на акцент и върху съвременното изкуство и привличането на повече чужденци в града.

      "Вече работим от последните 3 седмици с летище "София" за повече реклама за култура и културно наследство за момента, в който гостите кацнат на летището, важно е и как ги изпращаме", добави Яна Генова, зам.-кмет по културата на София.

      Обявяването на Пловдив за Европейска столица на културата през 2019 година обърна тенденциите в избора на място за културни събития.

      Наред с това Античният театър предостави още по-големи възможности за преодоляване на ограниченията, въведени след COVID пандемията. Така до септември 2023 г. приходите от хотелите в града са достигнали 33 млн. лв. или толкова, колкото са били за цялата 2022 година.

      "Днес светът идва да гледа опера в Пловдив. Имаме голямо самочувствие след Европейска столица на културата, международните продукции, които реализирахме и световните звезди", коментира Нина Найденова, директор на Пловдивската опера.

      "В пловдивския случай има нещо, което го няма в другите градове - общината не иска в края на всеки месец общинските културни институти да връщат приходите в бюджета на общината, напротив - ние сме дали възможност на директорите постоянно да инвестират тези средства в обновяване на фондовете и нови технологии. Това прави нашите музеи много добри, защото всяка година те мислят нови неща", заяви Павел Панов, зам.-кмет по култура на Пловдив.

      А в Бургас новите фестивали и тематични изложения вървят ръка за ръка с конкурси, които са емблема на града. В този град със забавлението идва и резултатът. Не е чак толкова важно да мерят и да режат.

      "Възвръщаемостта не е директна. Общината не прави такива събития, за да печели самата тя. Това променя облика на града, това променя атмосферата и е кислород за местния бизнес", допълни Дияна Саватева.

      "Градът става по-атрактивен - рекламата, която също е много важна, ни помага за заетостта и разбира се отношението и гостоприемството, с което бургазлии можем да се похвалим", каза още Румяна Гюркан, хотелиер.

      А пътят към по-големи успехи е ясен - всички градове искат да станат още по-видими пред света.

      Чуйте последните новини, където и да сте!
      Последвайте ни във Facebook и Instagram
      Следете и канала на БНТ в YouTube
      Вече може да ни гледате и в TikTok

      Свали приложението BNТ News
      google play badge
      Свали приложението BNТ News
      app store badge
      Топ 24
      Най-четени
      ЦСКА 1948 продаде Георги Русев на първенеца във втората лига на Швейцария
      ЦСКА 1948 продаде Георги Русев на първенеца във втората лига на Швейцария
      Ще има ли опити за регулации на OpenAI?
      Ще има ли опити за регулации на OpenAI?