НОВИНИ

Пенсионери зад волана: Съгласни ли са да подновяват книжките си на всеки 5 години?

Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
16:05, 24.03.2023
Чете се за: 03:17 мин.
Общество
Слушай новината

Европейската комисия предложи хората на пенсионна възраст да минават преглед на всеки 5 години, ако искат да са правоспособни шофьори. Това ги приравнява с професионалните шофьори - на камиони например.

72-годишният Дончо Желев от Бургас е зад волна от около 50 г. и не е съгласен с новите предложения да се явява на преглед на всеки 5 г., за да запази шофьорската си книжка.

"Това действа дискриминационно към шофьорите пенсионери. Това няма да затрудни, но създава едно такова напрежение. Който усеща, че не може да управлява МПС, той трябва сам да се оттегли от превозното средство. На тях им щуква нещо в главата на Европейския парламент и решават дай сега да се занимаваме с пенсионери шофьори, та да се явяват пред 2, 3, 5 години. Има много по-сложни неща, с които трябва да се занимават", казва Дончо Желев.

Според полицията обаче пенсионерите не усещат степента на остаряване, която води до отслабване на възможността да се вземат бързи решения в рискова ситуация на пътя.

"За съжаление, не една или две са катастрофите, които са причинени от възрастни водачи и те самите нямат обяснение защо се е стигнало до тях, въпреки че те самите са направили всичко, което са могли и са счели, че действат, без да бъде рисково поведението им, но крайният резултат, за съжаление, е вредоносен. Забелязваме едно поведение, което е свързано с много ниска скорост, невъзможност за разчитане правилно на пътната маркировка и пътната сигнализация, а оттук вече забавените реакция в комбинация с надценяване на собствените възможности довеждат до много рискови ситуации, в които възрастните водачи носят вина", каза Цветелина Рандева, инспектор по превенция към ОД на ВМР-Бургас.

Автоинструктори обаче са на друго мнение. Сред последните курсисте на Николай Киряков е жена на 55 г.

"Тя по-бързо ли схвана нещата, отколкото един млад човек? – Може би не по-бързо, отколкото по-отговорно и към теоретичното обучение и към теоретическото обучение. Може би периодът да е бил малко по-голям, но много по-качествено и по-отговорно. Сега когато човек е по-възрастен, спазва правилата повече. Кара с 30 км/ч, ако 30 е ограничението, кара с 20 км/ч, ако е 20 ограничението, докато на младия водач все му се струва бавно“, каза автоинструкторът Николай Киряков.

А освен плануваните промени с периодичните медицински прегледи, от ЕК искат водачите на години с тежък диабет или деменция изобщо да остават без книжки.

Репортер: Давид Сукнаров

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Турски съдия ще ръководи евроквалификацията Унгария – България
Турски съдия ще ръководи евроквалификацията Унгария – България
Ариф Маджид е новият президент на Българска федерация по вдигане на тежести
Ариф Маджид е новият президент на Българска федерация по вдигане на тежести