Близо пет месеца между Столичната община и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) се води спор през медиите за това кой трябва да ремонтира надлеза на Околовръстното шосе при детелината за квартал "Бояна". Според общината това е задължение на държавата, а според АПИ - на местната власт, защото за пътя не се получават винетни такси.
В крайна сметка надлезът беше временно укрепен с подпори от Столичната община, а движението - пуснато в края на миналата седмица. Спорът обаче продължава. Проверихме документите, за да разберем дали институциите имат основание за своите твърдения или манипулират с тях.
Началото на проблема
На 30 май Столичната община съобщи, че се въвежда аварийна организация на движението със затваряне на част от детелината между бул. "България" и Столичния околовръстен път. В съобщението ясно се казва, че местната власт ще реши проблема и ще ремонтира участъка.
След като получим детайлното обследване, ще възложим укрепване на мостовото съоръжение и реконструкция – казва заместник-кметът на София Иван Василев. – Детайлното обследване ще бъде извършено за 45 дни. След това ще възложим конструктивното укрепване.
"Извиняваме се за причиненото неудобство на гражданите, но безопасността на хората за нас е на първо място", подчертава столичният кмет.
Следващото съобщение на страницата на общината по темата е от 26 август. То обаче е в отговор на твърдение на АПИ, че местната власт се бави с ремонта. В него не се казва какво се е случило с Околовръстния път през периода. В съобщението са описани следните обстоятелства:
- С решение на Министерския съвет мостът е собственост на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), като част от Републиканската пътна мрежа.
- Столичната община има задължения, съгласно споразумение, само за текуща поддръжка на моста, като това не включва основни ремонти, касаещи възстановяване или изграждане на конструкции.
- Установеното разрушение на моста, на база инженерно обследване и анализ, извършени от специалисти от УАСГ, доказва, че необходимите действия не са обект на текуща поддръжка, а изискват основен ремонт, който СО няма законово основание да извърши поради факта, че обектът е собственост на АПИ.
- Столичната община многократно е информирала АПИ за проблема, докато търси решение за отстраняването му.
- През 2024 г. са изпратени алармиращи писма, в които Столична община информира АПИ за проблем със съоръжението и отправя покана за координационна среща, на която отговор не е получен.
- Столичната община е предала на АПИ цялата преписка и указания за укрепване
- Към момента все още не са предприети реални мерки и действия по укрепването на моста от страна на АПИ, затова се наложи удължаване на временното затваряне за движение на опасното съоръжение с цел безопасността на гражданите.
Отново през медиите от АПИ отговарят на общината, че се опитва да прехвърли отговорността за ремонта, който преди това е приела за нейно задължение.
"Към днешна дата, когато трябва да започнат реалните аварийно-възстановителни работи, Столична община прави опити да прехвърли задълженията си на Агенция „Пътна инфраструктура“ и да се дистанцира от предприемането на конкретни действия.”
На 10 септември общината обявява обществена поръчка по спешност - без реален конкурс за укрепване на съоръжението, показва справка в регистъра за обществени поръчки - ЛИНК!
Седмица по-късно от АПИ заявяват, че са предложили проект на споразумение за предприемане на реални дейности за укрепване на моста, което според тях не е прието.
В края на септември от АПИ публикуват на страницата си прессъобщение, в което се казва, че "Столична община необяснимо бави споразумението с АПИ за съвместно поддържане на участъци от републиканската пътна мрежа на територията на общината и вече е задлъжняла със стотици хиляди лева. Затова има опасност пътната администрация да бъде принудена да въведе винетки за преминаване по Софийския околовръстен път."
"Столична община също така вече 5 месеца не решава проблема с укрепването на надлеза при детелината на бул. „България“ и Софийския околовръстен път към кв. „Бояна“ и движението не може да бъде пуснато. Местната власт отказва да подпише споразумение с Агенция “Пътна инфраструктура” за тези дейности, с което да се даде възможност за работа. АПИ не може да предприеме нужните дейности по укрепване на моста, тъй като имотът, в който те трябва да се извършват, е на Столична община".
Какво показват фактите?
Според Закона за пътищата - съответната община и Агенция "Пътна инфраструктура" осъществяват съвместно по взаимна договореност дейностите по изграждането, поддържането и ремонта на републиканските пътища в границите на урбанизираните територии при условията и по реда, определени с правилника за
прилагането на закона. Това е записано в чл. 30, който насочва към подзаконовата нормативна уредба.
Според правилника за прилагане на закона всяка година се подписва споразумителен протокол между председателят на УС на АПИ и кмета на съответната община. В протокола се обозначава съответният път, както и сумите, които двете страни трябва да си поделят за поддръжката.
Според записаното в чл. 47 поддържането включва полагането на системни грижи за осигуряване на целогодишна нормална експлоатация на пътя и осъществяване на мерките за защита на неговите
съоръжения и принадлежности. Текущият ремонт включва работите по отстраняване на локални повреди по настилката и пътните принадлежности, причинени от нормалната експлоатация на пътя.
В нормативния документ също така е заложено за кои пътища ремонтите се извършват от АПИ и за кои - от Столичната община. Според правилника АПИ отговаря за републиканските пътища извън урбанизираните територии, както и за пътища в урбанизирани територии за населени места с до 100 хиляди жители. София не попада в тази категория.
Напротив, за нея важи чл. 48, т. 2, според която общината отговаря за републиканските пътища в границите на урбанизираните територии за населените места с население над 100 000 души, като Агенция "Пътна инфраструктура" участва във финансирането със средства в размер на средногодишните разходи за поддържане на 1 км от съответния клас път, предвидени в бюджета на агенцията за текущата година.
В правилника е записано също така и как се финансира основен ремонт на подобни пътища.
Чл. 54. (1) Агенция "Пътна инфраструктура" и общините финансират съвместно проектите за изграждане и основен ремонт на участъците от републиканските пътища в границите на градовете в съотношение, както следва:
1. от Агенция "Пътна инфраструктура" - в размер, пропорционален на строителната стойност на платното (платната) за движение извън границите на града;
2. от общината - в размер, пропорционален на останалата част от строителната
стойност на пътя.
Срокът за определяне на средствата, необходими за ремонти на подобни пътища, се определят от кметовете на съответните общини до 30 септември всяка година.
Изпратихме писма с въпроси до Столичната община и до Агенция "Пътна инфраструктура". След триседмично забавяне получихме отговор от общината, но такъв така и не дойде от АПИ.
Според отговора на общината има подписано споразумение с АПИ, което важи до 31 декември 2024 година. То е за републикански пътища, попадащи в границите на урбанизираната територия. Двете институции участват дялово във финансирането на зимното поддръжане както за текущи ремонти. Според получената справка Столичната община е заплатила следните суми:
2020 г. - за текущ ремонт - 257 420 лева
- за зимно поддържане - 204 771 лева
2021 г. - за текущ ремонт - 253 720 лева
- за зимно поддържане - 203 291 лева
2022 г. - за текущ ремонт - 274 920 лева
- за зимно поддържане - 221 971 лева
2023 г. - за текущ ремонт - 274 920 лева
- за зимно поддържане - 221 971 лева
От общината също така обясняват, че не е сключвано споразумение за републиканските пътища извън урбанизираните територии. Подобно споразумение е имало само през 2022 година. Оттам цитират още, че щом няма такова споразумение, поддръжката се осъществява от общината.
Общината разглежда и третата хипотеза - републиканските пътища, които са изключени от заплащане на винетни такси за ползване с решение на Министерския съвет. В тази хипотеза попадат Околовръстният път на София и Северната скоростна тангента и то в участъците извън урбанизирани територии. От Столична община твърдят, че такова споразумение липсва от 1 януари 2023 година. Не дават повече данни за това какви пари са плащани по този ред преди това.
От общината също така не обясняват дали спорната част от Околовръстното попада в обхвата на урбанизирана територия.
Как се е процедирало до този момент? Столичната община е ремонтирала за последно същия участък през 2018 година. Тогава обаче не е укрепвано съоръжението.
При подобен ремонт - на участък от бул. "Европа" при кръстовището с ул. "Банско шосе" (път III-802), той е изпълнен по възлагане на Столичната община през месец юни 2023 г. Отсечката е един от обектите от републиканската пътна мрежа с обща дължина 54,984 км, които се намират на територията на София. Така става ясно, че подобни ремонти и преди са извършвани от общината.
Защо не може да бъде въведена винетка?
В своето съобщение от края на септември АПИ предупреждава, че може да въведе винетки за Околовръстния път на София заради липсата на достатъчно пари за ремонти. На този етап това е напълно невъзможно, заради решение на Министерския съвет от 28 февруари 2020 година. В него изрично е записано, че Околовръстният път и Северната скоростна тангента се изключват от списъка на републикански пътища, за които е дължима винетна такса.
Оказва се, че заплахата на АПИ е не само излишна, но и неосъществима, освен ако няма ново решение на Министерския съвет. Такова обаче не е предвидено.
В заключение може да се каже, че Столичната община разпространява манипулативна информация като първоначално твърди, че ще ремонтира надлеза, а после - че това не е нейно задължение. Манипулативно е и твърдението, че за съответния участък трябва да се погрижи само АПИ.
Невярно е и твърдението на АПИ, че може да бъде въведена винетка за Околвръстния път.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News