НОВИНИ

Разбилият се самолет край "Граф Игнатиево" не е набрал достатъчна скорост

Иво Никодимов
от Иво Никодимов
20:39, 02.10.2024
Чете се за: 05:00 мин.
У нас
Снимка:
Слушай новината

По 60 часа нальот са имали двамата загинали пилоти Венцислав Дункин и Петко Димитров, съобщи служебният военен министър. Според Атанас Запрянов това е достатъчно за подготовката им. Данните от черната кутия на разбилия се в "Граф Игнатиево" "L-39 Албатрос" вече са предадени, както на прокуратурата и следствието, така и на инспекторите в министерството на отбраната, които разследват катастрофата.Запрянов заяви, че след като станат ясни резултатите, твърдо ще има административни и кадрови мерки.

В Чехия са успели да свалят всички данни от т.н. "черна кутия" на катастрофиралия "L-39 Албатрос" и няма загубена информация от фаталния полет, в който живота си загубиха пилотите Венцислав Дункин и Петко Димитров.

"Черната кутия" е състоянието на самолета, връзката между пилота и наземния контрол, ръководителите на полета. Прокуратурата обаче проверява много повече елементи, така че не само "Черната кутия" и нейния анализ ще ни даде достатъчно информация, за да вземем решение. ", обясни служебният министър на отбраната Атанас Запрянов.

Според източници на "По света и у нас" от данните в "черната кутия" може да се предположи, че катастрофата е станала по време на изпълнение на сложна фигура наречена "кубинска осморка", като самолетът не е успял да набере достатъчно скорост при критично ниска височина на полета преди вертикално издигане. Тази версия се потвърждава и от независими експерти.

"Има един момент в тоя полет, в който по необясними причини нормалната траектория е нарушена и след това ситуацията става изключително трудна, за да се излезе от снижението на самолета", коментира бившия военен пилот проф. Димитър Недялков.

БНТ научи още, че един от ключовите за разследващите моменти е да установят дали и кога наземния ръководител на полета е наредил преустановяване на сложната маневра. Той е имал пълната информация за височина, скорост и данни от машината, както и визуален контакт със самолета

"Това е преценка на екипажа. Разбира се, от земята могат да бъдат подавани команди, това е вече въпрос на разследване, тъй като когато говорим за човешка грешка в такава ситуация, се следят действията на всички свързани с осъществяване на този полет. Говорим за инженеро-технически състав, осигуряващ състав, ръководство на полети. И разбира се екипажа, който е в кабината и изпълнява самия полет", каза проф. Недялков.

"Аз за това съм разпоредил да се проверят и други процеси на организация, на планиране, на подготовка, на провеждане и на анализ на треноровъчните полети много по-рано, отколкото е денят на "Отворените врати". Т.е. ние започваме и проверяваме някои неща, които са ставали в базата, на ниво вид въоръжена сила, за да получим комплексната картина", обясни вътрешният министър.

"По света и у нас" научи още, че събраните до момента данни сочат, че катастрофиралият самолет е бил технически изправен и на този етап няма събрани доказателства за възникнал технически проблем по време на фаталния полет.

"В случая имаме ситуация, в която инструктурите имат достатъчно нальот. Миналата година над 100 часа, тази година около 60 часа. Имаме изправен самолет, но искам да знам цялата картина", добави министърът.

Според военния министър от резултатите ще зависят и решенията, които предстои да се вземат.

"Твърдо ще има, ще има мерки, административни и кадрови мерки от моя страна. В зависимост от резултата и доклада, който разследващия екип на прокуратурата ще предостави и моята работна група, която сме назначили" каза още Запрянов.

Не е ясно обаче кога ще бъдат готови всички възложени от прокуратурата експертизи, за да стане ясно кой е виновен за катастрофата.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Без винетки на Околовръстното в София
Без винетки на Околовръстното в София