НОВИНИ

Сагата "Вера Су": Заспиване на вахтения е главната причина за засядането на кораба

Снимка: БГНЕС
bnt avatar logo
от БНТ
20:40, 05.03.2022
Чете се за: 03:15 мин.
У нас
Слушай новината

Главната причина за засядането на кораба "Вера Су" край Камен бряг е заспиването на вахтения в нощта на инцидента. Това е заключението на експертите от Националния борд за разследване на произшествия в транспорта към Министерския съвет.

Изводите в доклада им не може да се ползват за търсене на наказателна отговорност, а само за предотвратяване на подобни инциденти.

Корабът "Вера Су" заседна край бреговете на Камен бряг в 4.15 часа на 20 септември миналата година. Повече от два часа плавателният съд се е носил към скалистия бряг, без да са предприети действия за промяна на курса му.

"На кораба е нямало вахта, която да управлява кораба и да му промени курса, когато направихме опити да им привлечем вниманието", обясни к.д.п. Милен Тодоров, директор на СПД "Ръководство на корабния трафик - Черно море".

В нощта на инцидента, на кораба не е осигурен втори човек на вахта. Това е грубо нарушение на международните конвенции, според разследващите. Вина носи капитанът на "Вера Су".

"Изискването за вахта е през цялото време на прехода да има както вахтен офицер, така и наблюдател. Това е разписано в системата за безопасност на кораба. Но по решение на капитана, наблюдателите са освободени от тази вахта и са пренасочени за работа през светлата част на денонощието", заяви Георги Денев, зам.-председател на Национален борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт.

По време на плаването не е била включена и Системата за контрол на вахтения на мостика.

"На корабите тази система трябва да работи постоянно. Така че, ако вахтеният по някаква причина или заспи, или припадне на мостика и остане сам и няма кой да управлява, да се вдигне аларма, да се вземат някакви мерки. Това е често срещан случай. Много капитани не обичат включването на тази аларма, защото се вдига шум, създава се тревога по кораба", каза Георги Денев.

Разследващите са установили също, че не са спазени времената за почивка, което е довело до преумора на екипажа. Заради инцидента, турският капитан Хайдар Ергюн получи тригодишна условна присъда. Дежурният на вахта също беше привлечен като обвиняем. Съдебното дело срещу него продължава и все още няма влязла в сила присъда.

Репортер: Петър Дойкински

Екип на БНТ ексклузивно беше допуснат до първия оглед на кораба "Вера Су" на сухия док във Варна. Гледайте филма "Корабокрушението. "Вера Су" и старите пробойни" утре, от 19.30 ч. в рубриката "В кадър" по БНТ 1.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Очакват ни значителни валежи
Очакват ни значителни валежи
Парите, които емигрантите изпращат в България, са намалели с 87%
Парите, които емигрантите изпращат в България, са намалели с 87%