НОВИНИ

Шишков: София е на път да загуби парите за ремонта на центъра

Вера Стоянова
от Вера Стоянова
08:34, 17.10.2022
Чете се за: 04:12 мин.
У нас
Слушай новината

Една и съща фирма стои зад един от проблемните участъци на АМ "Тракия" и ремонта на жълтите павета, заяви в "Денят започва" служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. Става въпрос за "Трейс".

По думите на Шишков обаче, проблемът с ремонтите не е във фирмата изпълнител, а в начина, по който се възлагат поръчките и е организиран контролът от страна на държавата.

Според регионалния министър София е на път да загуби европейското финансиране за ремонта на центъра на града, осигурено по ОП „Региони в растеж“, която се управлява от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. От целия проект, на стойност 46 млн. лв., министерството би трябвало да преведе 41 млн. лева.

За да се усвоят парите, ремонтът на цялата централна градска част трябва да е готов и качествено извършен до март 2023 г. Тепърва обаче предстои пренареждане на жълтите павета, ремонтът на ул. "Шишман" също продължава. Заради забавянето от регионалното министерство обмислят да започнат предварителни проверки на изпълнението на проекта.

От министерството са установили лоши практики при контрола и възлагането на изграждането на двата лота на АМ "Тракия", за които от служебното правителство твърдят, че са "спестени" около 40 млн. лв.

При участъка Стара Загора - Нова Загора има по-малко липси в материалите, отколкото при лота Нова Загора - Ямбол. Първият участък обаче е строен на по-висока цена от втория, като и при двата има малък гаранционен срок.

"Затова си мисля, че още при самото възлагане на тези цени, най-вероятно е било буквално замислено или предвидено всичко това, което установихме. Защото няма логика - второто трасе е с по-сложен релеф, а цената да е по-ниска. Освен това договорът е на цена без да има елементи на пътя - определя се сума, решава се, че тя трябва да стигне за ремонта на пътя и се започва да се ремонтира без проект", каза Шишков.

Браншова камара "Пътища" с остра позиция срещу твърденията на служебния кабинет за АМ "Тракия"

Регионалният министър посочи и други недостатъци при организацията на пътното строителство - при основните ремонти, извършвани под формата на текущи, се спестяват много от надзорните процедури. Поръчките са възлагани по технологични проекти, които, според Шишков, не съществуват в правния мир, а дълги години в Агенция "Пътна инфраструктура" не е имало звено, което отговорно да контролира основните ремонти на пътищата.

"Няма как всички фирми да са лоши. Според мен имаме лош стопанин в лицето на общините и държавата. Ако нещата бъдат поставени така, че всички да ги изпълняват, този проблем няма как да се случи. Проблемът не е във фирмите, а в начина, по който се възлага. Фирмите нямат друг избор. Всички тези фирми, които се занимават с пътно строителство, на практика са заложници на държавата и общините", каза Шишков.

Служебният регионален министър заяви още, че зимната поддръжка на пътищата е гарантирана.

Целия разговор вижте във видеото.

Гледайте повече теми от "Денят започва"

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube: https://go.bnt.bg/youtube

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Илия Царски триумфира в сръбския планински шампионат по автомобилизъм
Илия Царски триумфира в сръбския планински шампионат по автомобилизъм
Григор Димитров извън топ 30, Томова запази мястото си в топ 100
Григор Димитров извън топ 30, Томова запази мястото си в топ 100