Нараства рискът от разреждане на столичния градски транспорт заради ръста в цените на електроенергията и липсата на държавна помощ. Това твърдят общински съветници от ГЕРБ и синдикати. За справяне с кризата в транспорта те настояват да бъдат подпомогнати от държавата. Първоначалната сума, която поискаха, бе в размер на 178 млн. лв., но не бе отпусната от държавния бюджет. Oт опозицията в Общинския съвет са критични - те смятат, че дружествата са нереформирани и затова трупат загуби.
Председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев съобщи, че се разглеждат варианти с промени в маршрутите и разписанията на столичния градски транспорт. Причината - високите сметки за ток и загубите заради намалелия брой пътници по време на ковид кризата.
"Обяснихме с разчети, с точни изчисления, че са необходими 178 млн. на София. Знаете ли колко получи София в държавния бюджет? 15 млн. Заради недостига на средства ние разглеждаме варианти с промяна в маршрутите и разписанията на градския транспорт", заяви Георгиев.
От БСП не споделят мнението. Според Калоян Паргов недостигът не трябва да бъде искан от държавата, без да има ясен план за реформи. Нещо, което по думите му не са направили управляващите в общината и това хвърля съмнение върху исканите средства. Паргов признава, че транспортните дружества ще бъдат затруднени и това ще доведе до реорганизация на транспорта.
"Ако общината докаже на държавата, че с нужна реорганизация ще подобри оценката на градския транспорт в лицето на всички потребители, то със сигурност мисля, че правителството може да се отвори и да подкрепи бюджета на общината в тази част", обясни общинският съветник от БСП.
Решението на проблемите с транспорта според "Демократична България" е да се увеличат приходите на транспортните дружества. Съкращаването му не е оптимален вариант, категоричен е Симеон Ставрев. Той твърди, че дружествата искат средства без основание.
"Почти всеки месец тук, в Общинския съвет, идва предложение или от "Столичен автотранспорт", или от "Столичен електротранспорт" да им отпуснем допълнителни средства, обаче те не предоставят нито една фактура, все едно ни предоставят един празен чек", изтъкна Ставрев.
Председателят на Общинския съвет отрича критиките.
"Ние всяка година гледаме финансовите отчети на балансови комисии. Материалите, които имаме в общинските дирекции, ресорни, могат да бъдат анализирани, стига човек да иска. Ние сме си свършили работата, нашите колеги направиха специална пресконференция, на която на слайдове показаха таблици с факти и данни. Тук става въпрос за конкретика и за нищо друго", поясни Георги Георгиев.
И управляващите, и опозицията в Общинския съвет са категорични, че няма да има увеличение в цените на превозните документи и съкращения в транспортните дружества.
Репортер: Драгомир Петков