ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Туроператорите са затруднени да възстановяват парите за отменени пътувания

Чете се за: 03:40 мин.
Икономика
Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
      Слушай новината
      00:00
      00:00

      Наред със затворените бизнеси расте и кризата в туристическия бранш. До момента, по данни на Министерството на туризма, 396 туроператори са получили общо 24 милиона лева държавна помощ, с които приоритетно да възстановят суми на пътници с анулирани пакети поради COVID-19 за изминалата година.

      Закъсняла и недостатъчна за големите агенции с голям брой клиенти. Така туроператорите определят отпуснатата до момента държавна помощ за бранша. Размерът на предоставените безвъзмездни средства е ограничен до 4% от оборота през 2019-а и по този начин големите туристически компании не успяват да върнат парите на клиентите си. Освен това постановлението за тези средства важи само за анулираните през 2020 г. пътувания, но не и за тази.

      БНТ: Вие на колко души дължите пари?

      "На 6000. На част от тях започнахме вече да възстановяваме парите и може би вече сме възстановили на около 2000 души", заяви говорителят на обединение "Бъдеще за туризма" и собственик на туристическа компания Димитър Балтов.

      На всички клиенти са предложени анекси и ваучери за бъдещи пътувания. Но както сега се случи с въведената задължителна 10-дневна карантина на завръщащите се от Африка, отказите започват отново да валят.

      От първите два чартъра за Египет тази седмица реално ще отлети един, защото 160 души са се отказали, а в договорите им пише, че фирмата трябва да им възстанови 100% от заплатените средства.

      "Ако всички накуп си поискат парите, няма как туроператорите да издържат на този стрес и отново ще се стигне до това туроператорите да търсят помощ от държавата, защото няма да могат да бъдат уважени исковете на всички клиенти едновременно", обясни Балтов.

      Тодор е любител на пътешествията и миналата година през февруари заплаща пакетна екскурзия за далечна дестинация, която обаче не се осъществява заради ковид. Предложението на туроператора е за промяна на датата.

      "Отложихме тази екскурзия за септември, но положението не се подобри и ми беше предложено да я отложа за април тази година, което мен не ме устройваше и естествено си поисках парите обратно", каза Тодор Диманов.

      Фирмата му отказва и му предлага ваучер за Турция, където Тодор обаче не иска да ходи. След дълги преговори накрая заминава за Занзибар с последния полет преди въвеждане на 10-дневната задължителна карантина.

      "Аз бях късметлия, но много мои приятели са в положение, че са предплатили, но не им връщат парите, не им предлагат друга алтернатива, това са много хора в това положение", допълни Тодор.

      И туроператори, и клиенти са на мнение, че трябват по-бързи и навременни мерки.

      "Да, трябва да се пазят хората, тяхното здраве е важно, но трябва да се мисли и затова да не се съсипе бизнес на по 25-30 години", каза Димитър Балтов.

      Опасения за фалити е прогнозата на туроператори, ако не отпаднат въведените карантини при завръщане, поне за част от африканските държави.

      ТОП 24

      Най-четени

      Водещи новини

      Product image
      Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
      Абонирай ме за най-важните новини?