Дистанционните форми на обучение задълбочиха дефицитите при деца с нарушено зрение. И дигиталните платформи, и електронните учебници са неизползваеми за незрящите ученици.
Това още повече затвърждава нуждата от нова образователна платформа, която да помогне на децата със специални потребности, съвместен проект на министерството на образованието и УНИЦЕФ.
Елица се справя виртуозно с пианото. Музиката е нейното бъдеще, убедени са всички. И не й трябва да вижда нотите.
Елица Стефанова: Аз съм абсолютист, т.е. като чуя един тон и мога кажа кой е. Също и като чуя мелодия мога да я засвиря зависи колко е сложна.
Ученето по слух, обаче, макар и в дигиталното пространство я изправя пред сериозни пречки. Електронните платформи се оказват неизползваеми и за нея, и за учителките й.
Диана Гергова - учителка: Тази задача имаш да направиш една справка за заплатата на учителите в езиковата гимназия… Платформата която използвам с останалите ученици не е достъпна, тя не е предвидена за незрящи деца.
Елица Стефанова: Там има повече за работа с мишка, трябва да се клика на бутони, които са недостъпни.
Илияна Киркова- учител на деца с нарушено зрение: Те не се съобразяват с персоналните потребности на децата.
Подобни са трудностите и с електронните учебници. Създателите им не са имали предвид, че ще трябва да се ползват и от незрящи деца.
Илияна Киркова: Когато един текст е в пидиеф формат, не винаги екранният четец го изговаря. Самите издателства с цел да си защитят правата си правят различни неща, които да защитят учебниците, но по закон трябва да бъдат предоставяни на лица, които нямат друг алтернативен начин.
Въпреки че по инициатива на БНТ и две незрящи деца преди време издателствата предоставиха учебниците си на текстови файлове, след смяната на учебниците, текстовите файлове не са актуализирани. Специализираното училище също не е вариант за Елица.
Магдалена Николова - майка на Елица: Много по-трудно децата се социализират след това. Тя рано или късно ще излезе от училище и ще й се налага да бъде с хората, които нямат нейните проблеми и не винаги ще среща разбиране.
Затова и майката, и Елица, и учителките й, виждат шанс за повече независимост и качествено образование в нова платформа, която да е адаптирана и за техните нужди.